Help. LMM defect?!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Peter160

Help. LMM defect?!

Bericht door Peter160 » 12 sep 2016, 23:11

BMW328i. Auto net grote beurt gehad. Kwam perfect terug. o.a. gescheurde katalysator gelast. Rij nu weer een paar weken en nu begint de ellende weer. Katalysator is nog dicht.
Auto verslikt zich af en toe. Ook zomaar tijdens rit op de snelweg. In het ergste geval slaat hij gewoon helemaal af en kan ik hem daarna weer gewoon starten. Dus niet alleen bij optrekken.
Probleem komt steeds frequenter.
Dit had ik ook met de gescheurde katalysator.
Verhaal was toen dat er foute waarde binnenkwamen waardoor mengsel niet goed was. Klonk heel aannemelijk.
Carterventilatie vervangen, gasklephuis gereinigd, stationairstelmotor vervangen. Vanos vorig jaar gedaan
Verdenk LMM.
Als ik deze ontkoppel is probleem over. Als ik hem weer aansluit komt het probleem na een tijdje weer terug.
Lijkt wel of de boel heel langzaam steeds erger ontregelt wordt.
Motor loopt voor de rest als een klok en ik mis geen trekkracht met of zonder LMM.
Schoonmaken LMM lees ik wisselende berichten over en dus nogal huiverig voor
Zomaar effe vervangen vind ik een prijzige hobby. 250 Euro voor niks uitgeven is nou niet mijn hobby. :gekdoen:
Bij uitlezen vinden we nergens een storing. Ook niet op krukas- en nokkenassensor
Iemand goeie tip?? :roll:

marcel-k

Re: Help. LMM defect?!

Bericht door marcel-k » 12 sep 2016, 23:56

Zou heel goed kunnen, ik heb dezelfde symptomen eens gehad met een defecte lmm. Kun je bij iemand terecht die live data van je lmm kan uitlezen?

BMW325Ci

Bericht door BMW325Ci » 13 sep 2016, 12:06

Hoe trekt de auto op als je met hogere toeren wegrijdt?

Ik denk dat mijn LMM ook niet goed meer is , maar verdenk een combinatie van problemen. Als ik hem afkoppel is het schokkerig optrekken een stuk minder, maar nog steeds aanwezig bij rustig optrekken. Rijd ik met hogere toeren weg dan lijkt alles normaal. Ik verwacht dat de vanos er ook een rol in speelt en deze misschien ook wel aan een revisie toe is, daar ik wel eens vaker voorbij zie komen dat er dan ook een schokkerig rijgedrag optreedt.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

rob75

Bericht door rob75 » 13 sep 2016, 15:57

Als je zeker weet dat je geen valse lucht trekt ergens, dan lijkt het erop dat de LMM overleden is. Als deze niet goede meet, dan zal de ECU het mengsel steeds aanpassen totdat de motor slecht gaat lopen. Loskoppelen betekent dat er een noodprogramma gaat werken en dan zal de motor wel netjes lopen.
Live data uitlezen is dan een goede manier om te zien of de luchthoeveelheid klopt.
Reinigen van een LMM heeft geen zin. Sterker nog, je hebt grote kans dat je deze dan helemaal defect laat gaan.

Bij onze oosterburen zit maf-shop.com die originele (of vervangende) LMMs verkoopt tegen goede prijzen.

Succes,
Rob

BMW325Ci

Bericht door BMW325Ci » 13 sep 2016, 18:03

@rob75; Bedankt voor de info! Ik las ook dat de adaptiewaarden gereset moeten worden na het vervangen van de LMM. Moet ik hiervoor naar de dealer en wat zou dat grapje gaan kosten? Of is er hier iemand die live data kan uitlezen en misschien ook de adaptiewaarden kan resetten?

Peter160

Bericht door Peter160 » 13 sep 2016, 19:34

Mannen bedankt. Denk dat ik de tip van @Rob75 maar ga gebruiken om de LMM te vervangen.
Heb geen ervaring met merk van LOWE. Hoop dat dat goed uitpakt.
Site ziet er in ieder geval profesioneel uit.
Scheelt in ieder geval wel bijna €200,- met Bosch. :duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”