Automatisch dimmende binnenspiegel
- BMWf20 2.0d
Automatisch dimmende binnenspiegel
Hey, wil graag een automatisch dimmende spiegel inbouwen in mijn Compact.
Na eerst een verkeerde te hebben gekregen heb ik nu de goede besteld.
Mijn bestaande spiegel heeft al draden lopen (5 stuks vanaf kabelboom), naar ik aanneem voor de handzender. (auto open dicht op afstand.)
Nieuwe spiegel heeft zelfde stekkertje en ook 5 draden.
Ik lees overal dat er 2 evt 3 draden dienen te worden aangesloten, dit naar ik heb gezien en aanneem bij auto's met een spiegel zonder elektrische functie.
Ik heb ook gelezen dat auto's met een open dak, al "voorbereid" zijn qua kabelboom.
Nu is mijn vraag, aangezien ik geen knap elektrisch schema kan vinden van een 98'er Compact, zouden er in de bestaande kabelboom genoeg draden zitten, dwz plug and play of moet ik alsnog draden trekken??
En hoe kom ik te weten of ik infrarood bediening heb of radio?
Spiegel in aanschaf heeft hetzelfde vierkante vakje aan de ruitzijde als de mijne heeft.
Na eerst een verkeerde te hebben gekregen heb ik nu de goede besteld.
Mijn bestaande spiegel heeft al draden lopen (5 stuks vanaf kabelboom), naar ik aanneem voor de handzender. (auto open dicht op afstand.)
Nieuwe spiegel heeft zelfde stekkertje en ook 5 draden.
Ik lees overal dat er 2 evt 3 draden dienen te worden aangesloten, dit naar ik heb gezien en aanneem bij auto's met een spiegel zonder elektrische functie.
Ik heb ook gelezen dat auto's met een open dak, al "voorbereid" zijn qua kabelboom.
Nu is mijn vraag, aangezien ik geen knap elektrisch schema kan vinden van een 98'er Compact, zouden er in de bestaande kabelboom genoeg draden zitten, dwz plug and play of moet ik alsnog draden trekken??
En hoe kom ik te weten of ik infrarood bediening heb of radio?
Spiegel in aanschaf heeft hetzelfde vierkante vakje aan de ruitzijde als de mijne heeft.
- BMWf20 2.0d
Re: Automatisch dimmende binnenspiegel
Laat maar zitten, ik vind zelf het wiel wel weer uit....
- Patrick320i
Ik heb bij mijn originele e36 zelfdimmende binnenspiegel maar 3 draden, de plus, de aarde en de reversedefeat, de functie die de spiegel bij het inschakelen van de achterruitversnelling weer licht maakt.
Het vierkantje aan de ruitzijde is de sensor die kijkt hoe licht of donker het buiten is, overdag als het licht is dan dimt de spiegel bijna niet omdat het dan niet nodig is, word het donkerder dan word het ook irritanter als er iemand achter je rijd met felle lampen en dan dimt de spiegel wel.
Ik heb zelf een kabelboomje gemaakt van de spiegel naar het stroomverdeelpunt links onder het stuur, daar de geschakelde plus opgezocht en de aarde en die gewoon bijgeplugd met de originele stekkers die ik uit een oude kabelboom heb gehaald.
Daarnaast nog een draad vanaf de achteruitrijverlichting naar de spiegel, voor de reversedefeat, die functie is misschien ook te vinden in het stroomverdeelpunt achter je dashboardkastje, links onder het stuur zit die fictie niet voor zover ik weet.
Ik heb geen dakraam en mijn antenne voor het alarm ligt achter het dashboardkastje, dus daar kan ik je helaas niet verder mee helpen.
Succes!
Het vierkantje aan de ruitzijde is de sensor die kijkt hoe licht of donker het buiten is, overdag als het licht is dan dimt de spiegel bijna niet omdat het dan niet nodig is, word het donkerder dan word het ook irritanter als er iemand achter je rijd met felle lampen en dan dimt de spiegel wel.
Ik heb zelf een kabelboomje gemaakt van de spiegel naar het stroomverdeelpunt links onder het stuur, daar de geschakelde plus opgezocht en de aarde en die gewoon bijgeplugd met de originele stekkers die ik uit een oude kabelboom heb gehaald.
Daarnaast nog een draad vanaf de achteruitrijverlichting naar de spiegel, voor de reversedefeat, die functie is misschien ook te vinden in het stroomverdeelpunt achter je dashboardkastje, links onder het stuur zit die fictie niet voor zover ik weet.
Ik heb geen dakraam en mijn antenne voor het alarm ligt achter het dashboardkastje, dus daar kan ik je helaas niet verder mee helpen.
Succes!
je centrale vergrendeling heeft al + en - enige wat je evt extra hoeft te trekken is een draad van je achterruit schakelaar, maar deze kan voorbereid zijn.
let wel op dat het echt een e36 spiegels is met cv ontvanger, en niet een e39/e38 spiegel, deze heeft ook meer stekkers in de voet alleen dit is voor de dimmende buitenspiegels
let wel op dat het echt een e36 spiegels is met cv ontvanger, en niet een e39/e38 spiegel, deze heeft ook meer stekkers in de voet alleen dit is voor de dimmende buitenspiegels
Hier alles naar het verdeelpunt achter het dashboard kastje aangelegd, auto hebt wel een schuifdak maar geen af fabriek alarm. Bij mij was er niks voorbereid.
Jij hebt nu deze spiegel dan?
Zou je eens een foto willen maken van de achterkant? die kan ik niet vinden zo snel op google. En de die nu naar je spiegel lopen (met eventueel een foto van de stekker)?
Jij hebt nu deze spiegel dan?
Zou je eens een foto willen maken van de achterkant? die kan ik niet vinden zo snel op google. En de die nu naar je spiegel lopen (met eventueel een foto van de stekker)?
dat is een oud type spiegel, volgensmij het gene met de infrarood afstandbediening, de nieuwere zien er gewoon uit als een standaard binnenspiegel zonder knop aan de onderkant
te minste zo ziet de mijne af fabriek eruit
te minste zo ziet de mijne af fabriek eruit
- BMWf20 2.0d
Ik heb dus die met radio transmitter, volgens de verkoper.
Binnenspiegel EC/Radio 8213058
51 16 8 213 058
433 MHZ
productie apr '96 -
uitwisselbaar met terugwerkende kracht
Oude onderdeelnummer i 51 16 8 186 359
Mijn huidige spiegel heeft 8 draden uit de stekker, terwijl de andere 9 draden heeft, en 10 pinnetjes.
De E39 spiegel die ik heb heeft maar 8 pinnetjes.
Neem dus aan dat die pinnetjes iets aansluiten.
Ik mis op mijn kabelboom een grijs/oranjegele draad.
Zo plug and play doet niks, de CPV werkt niet meer en spiegel dimt niet.
Dat klinkt logisch, daar volgens mij de + draad voor het elektrochrome gedeelte ontbreekt.
Maar dan zou volgens mij de CPV het gewoon moeten doen.
Dat doet ie dus niet, kwestie van inlezen of niet??
Binnenspiegel EC/Radio 8213058
51 16 8 213 058
433 MHZ
productie apr '96 -
uitwisselbaar met terugwerkende kracht
Oude onderdeelnummer i 51 16 8 186 359
Mijn huidige spiegel heeft 8 draden uit de stekker, terwijl de andere 9 draden heeft, en 10 pinnetjes.
De E39 spiegel die ik heb heeft maar 8 pinnetjes.
Neem dus aan dat die pinnetjes iets aansluiten.
Ik mis op mijn kabelboom een grijs/oranjegele draad.
Zo plug and play doet niks, de CPV werkt niet meer en spiegel dimt niet.
Dat klinkt logisch, daar volgens mij de + draad voor het elektrochrome gedeelte ontbreekt.
Maar dan zou volgens mij de CPV het gewoon moeten doen.
Dat doet ie dus niet, kwestie van inlezen of niet??
Denk meer dat de pin bezetting anders is.
Geel grijs is de achterruit rij schakelaar uit mijn hoofd, zodra daar + op staat stopt de spiegel met dimmen
Als het goed is heeft je cv ookal een geschakelde plus nodig
Portier vergrendeling moet je met die nieuwe spiegel ff inleren, sleutels staan opgeslagen in je binnenspiegel
Geel grijs is de achterruit rij schakelaar uit mijn hoofd, zodra daar + op staat stopt de spiegel met dimmen
Als het goed is heeft je cv ookal een geschakelde plus nodig
Portier vergrendeling moet je met die nieuwe spiegel ff inleren, sleutels staan opgeslagen in je binnenspiegel
- BMWf20 2.0d
- BMWf20 2.0d
After going around with dealer people and getting partial and incorrect info and so forth on the phone and trying different things myself, I managed to figure this out. Got a new key? Program it like this...do both keys, and exactly like this:
1) Insert existing key (may work with new one just the same - but do both keys) and turn to position where all the lights on dash come on.
2) Take the key out of ignition quickly (before beeping stops)!
3) Hold key near rear-view mirror (where the sensor is), and press and hold down the UNLOCK button (with the arrow).
4) While holding the UNLOCK button, press the LOCK button (logo roundel) 3 times quickly in a row, and release both buttons.
5) Repeat entire procedure with other key(s), even if they already worked before.
Pretty cheezy that this isn't documented properly in the manual or anywhere else.
Zo dus??
1) Insert existing key (may work with new one just the same - but do both keys) and turn to position where all the lights on dash come on.
2) Take the key out of ignition quickly (before beeping stops)!
3) Hold key near rear-view mirror (where the sensor is), and press and hold down the UNLOCK button (with the arrow).
4) While holding the UNLOCK button, press the LOCK button (logo roundel) 3 times quickly in a row, and release both buttons.
5) Repeat entire procedure with other key(s), even if they already worked before.
Pretty cheezy that this isn't documented properly in the manual or anywhere else.
Zo dus??
- BMWf20 2.0d
Heb je een sleutel met afstandbediening erin? Of heb je een losse afstandbediening?
Als je sleutel met afstandbediening hebt op de 1e manier.
2de is als je los kastje hebt
Als je sleutel met afstandbediening hebt op de 1e manier.
2de is als je los kastje hebt
- BMWf20 2.0d
Ok Mike, dank voor de info, ik zal er mee aan de gang.
Plusdraad leggen dus en inleren, ben benieuwd, keep you posted......
Plusdraad leggen dus en inleren, ben benieuwd, keep you posted......
De enige draad die jij mist is de achterruitrij schakeldraad (waar je achterruitrij lichten ook op zitten)
Enige wat ik me kan bedenken is omdat het een compact is dat de draden net anders gepinnend zijn, en hoe ik dat zou controlleren is bij beide spiegels glas los halen ( je kan de buitenrand losklikken) en ff de pinnen op je cv printplaat door meten en kijken als die draden op de zelfde zitten
Nie zomaar plus en min erbij steken, je kan zo'n spiegel opblazen (heb ik 1 keer gedaan)
Enige wat ik me kan bedenken is omdat het een compact is dat de draden net anders gepinnend zijn, en hoe ik dat zou controlleren is bij beide spiegels glas los halen ( je kan de buitenrand losklikken) en ff de pinnen op je cv printplaat door meten en kijken als die draden op de zelfde zitten
Nie zomaar plus en min erbij steken, je kan zo'n spiegel opblazen (heb ik 1 keer gedaan)
- BMWf20 2.0d
Ah ok, dan stel ik hem nog ff uit, moet de auto volgend weekend gebruiken, schuif het wel door naar de winter, mooi klusje voor in een warme garage......