118I LCI air control vents in nieren staan altijd dicht
118I LCI air control vents in nieren staan altijd dicht
Goedemiddag,
Sinds vrijdag staan de kleppen achter de nieren/gril altijd dicht. Ik reed vrijdagavond naar huis (wel lekker door) en na 150 km vond ik het wel warm worden bij mijn voeten. Ik dus via OBDII adapter via mijn telefoon de temperatuur op gevraagd en kwam deze op 110 graden (geen melding display ofzo) heb de auto aan de kant gezet om even te kijken. Nu zag ik tot mijn verbazing dat de kleppen dicht stonden. Deze had ik nog nooit eerder dicht gezien. Vervolgens ben ik rustig naar huis gereden en toen ik de had geparkeerd en ik deze op slot deed schoten de kleppen weer open.
De volgende dag waren de kleppen nog altijd dicht. Zelf met een warme motor gingen ze ook niet meer open. Ik ben vervolgens naar de dealer gereden en deze snapte er ook weinig van aangezien de temperatuur op die dag ook rond de 26 graden was. Hij kon ze nog wel via de OBD kabel openen maar niet open houden wanneer hij de verbinden verbrak. Zondag weer 250km gereden en zowel zondag als vandaag hebben de kleppen nooit open gestaan. Kan iemand mij vertellen wat er mogelijk aan de hand is of hoe ik ze open altijd open kan hebben staan. Ik heb namelijk liever dat ze altijd open staan dan nooit! De temperatuur van het koelvloeistof is nu namelijk steeds rond de 105 graden.
Ik hoop hierbij genoeg informatie te hebben gegeven.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Sinds vrijdag staan de kleppen achter de nieren/gril altijd dicht. Ik reed vrijdagavond naar huis (wel lekker door) en na 150 km vond ik het wel warm worden bij mijn voeten. Ik dus via OBDII adapter via mijn telefoon de temperatuur op gevraagd en kwam deze op 110 graden (geen melding display ofzo) heb de auto aan de kant gezet om even te kijken. Nu zag ik tot mijn verbazing dat de kleppen dicht stonden. Deze had ik nog nooit eerder dicht gezien. Vervolgens ben ik rustig naar huis gereden en toen ik de had geparkeerd en ik deze op slot deed schoten de kleppen weer open.
De volgende dag waren de kleppen nog altijd dicht. Zelf met een warme motor gingen ze ook niet meer open. Ik ben vervolgens naar de dealer gereden en deze snapte er ook weinig van aangezien de temperatuur op die dag ook rond de 26 graden was. Hij kon ze nog wel via de OBD kabel openen maar niet open houden wanneer hij de verbinden verbrak. Zondag weer 250km gereden en zowel zondag als vandaag hebben de kleppen nooit open gestaan. Kan iemand mij vertellen wat er mogelijk aan de hand is of hoe ik ze open altijd open kan hebben staan. Ik heb namelijk liever dat ze altijd open staan dan nooit! De temperatuur van het koelvloeistof is nu namelijk steeds rond de 105 graden.
Ik hoop hierbij genoeg informatie te hebben gegeven.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: 118I LCI air control vents in nieren staan altijd dicht
Misschien dat er bij de klep een schakelaar zit die aan iets doorgeeft of ze open of dicht staan. Misschien is deze defect? Is echter wel vreemd dat hij daar geen storing op geeft.
//EDIT,,
Ik heb nog eens zitten zoeken in het schema of ik er iets over kon vinden (schema symbool oid). Helaas is dit het enige wat ik kon vinden. Daarbij moet ik melden dat dit niet onder het hoofdstuk van de N46 motor stond.
//EDIT,,
Ik heb nog eens zitten zoeken in het schema of ik er iets over kon vinden (schema symbool oid). Helaas is dit het enige wat ik kon vinden. Daarbij moet ik melden dat dit niet onder het hoofdstuk van de N46 motor stond.
Ik zal eens kijken wat de temperatuur van mijn motor doet na het rijden.Active air flap control
Introduction
The active air flap control serves to improve the aerodynamic properties of the vehicle. A reduction in the CO2 emissions is achieved in this way. The design envelope required for the control system means that in most models it cannot be combined with the optional extras xDrive, sports package, AFS or ACC. The control system for the lower air flaps must be eliminated in vehicles with turbocharging.
System functions
The air flow through the radiator creates high aerodynamic drag as the driving speed increases. For this reason, the closed air flaps inhibit the air flow through the radiator during normal driving. The engine management continuously calculates the required cooling output and only opens the flaps when an increased cooling air volume is really required.
Another advantage of the air flap control is the shorter engine warm-up phase, as the better encapsulated environment means the operating temperature is reached sooner.
Notes for Service department
Caution: Work may only be carried out on the air flaps (in particular checking the flaps for stiff movement) with the engine switched off. There is a risk of injury.
No liability can be accepted for printing or other faults. Subject to changes of a technical nature
Short throw dipstick bro.
Re: 118I LCI air control vents in nieren staan altijd dicht
Bedankt voor je reactie en inderdaad hij geeft helemaal geen storing en is gewoon wel raar dat hij nu altijd dichtstaat. Wat ik altijd gehoord heb over motor temperatuur is rond de 90°C en vind daarom 105/110 wel hoog. Snap gewoon niet waarom ze niet open gaan en om mij blijven ze altijd open staan. Dan rij ik wel even wat langer de motor warm. Iemand die soort gelijke ervaringen heeft of me kan uitleggen wanneer de lamellen open horen te staan en wanneer dicht? (welke snelheid+motor temperatuur)
Ik weet ook niet of het een kwestie is van een motormanagement update. Iemand enig idee of een update invloed hierop heeft?
Ik weet ook niet of het een kwestie is van een motormanagement update. Iemand enig idee of een update invloed hierop heeft?
Re: 118I LCI air control vents in nieren staan altijd dicht
Kan de dealer niet gewoon zeggen wat de temperatuur is wanneer ze open horen te gaan?
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine
Re: 118I LCI air control vents in nieren staan altijd dicht
De dealer hier in Veldhoven keek me raar aan toen ik zei dat het op mijn 1 serie zat. Maar ik kan op internet ook niet een duidelijk antwoord vinden dus dacht misschien dat iemand hier mij duidelijk kan vertellen hoe het zit.
Re: 118I LCI air control vents in nieren staan altijd dicht
Het lijkt me toch vrij eenvoudig, het is érgens in het systeem een instelling wanneer ze open/dicht gaan. Dat moet een dealer gewoon kunnen vertellen wanneer dat precies is. Soms doen ze vraag, blijven doorvragen tot er een antwoord uit komt ... als ze dat niet kunnen, zou ik even gaan kijken naar een andere dealer. Vergeet niet, je betaalt 'premium geld', dan mag je als consument ook 'premium ondersteuning' verwachten. Bij oudere modellen kán je het misschien verwachten, maar dit is een hartstikke nieuwe auto, dan moet het juist allemaal bekende informatie zijn
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine
Re: 118I LCI air control vents in nieren staan altijd dicht
Beste LieuweR,
Ik rij ook een 118i 2008 ook met air control vents.
Nu ben ik net terug uit Toscane, tijdens de toertochten door de bergen af en toe de motor kap geopend. Die had het lekker warm .
Wat mij opviel was dat was als de ven aanstond dat de lamellen ook open gaan, wat opzich logisch lijkt om zo koude lucht aan te voeren.
Misschien zou je kunnen checken of je ven wel helemaal goed functioneert ? Of die überhaupt aanslaat...
Ps welke OBD adapter gebruik je zoek er namelijk ook 1.
Groetjes
Ik rij ook een 118i 2008 ook met air control vents.
Nu ben ik net terug uit Toscane, tijdens de toertochten door de bergen af en toe de motor kap geopend. Die had het lekker warm .
Wat mij opviel was dat was als de ven aanstond dat de lamellen ook open gaan, wat opzich logisch lijkt om zo koude lucht aan te voeren.
Misschien zou je kunnen checken of je ven wel helemaal goed functioneert ? Of die überhaupt aanslaat...
Ps welke OBD adapter gebruik je zoek er namelijk ook 1.
Groetjes