E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Beste mensen,
Sinds kort heeft mijn E60 M5 vermogenverlies.
Het eerste wat mij opviel was het motorolie verbruik wat hier mogelijk niks mee te maken heeft.
Voorheen was het verbruik 1 L op 9000 km.
Tijdens een tourrit is er 0.7 lier verbruikt op ongeveer 350 km.
Heb af en toe goed gas gegeven maar niet extreem.
Ik weet dat het verbruik bij oudere olie en hoge toeren meer kan zijn maar dit lijkt wel overdreven veel.
Het vermogensverlies treed op vanaf 3500 toeren en houd dan in tot maximaal toeren
Heb inmiddels een compressie test gedaan alle cilinders tussen 8 en 9 bar, niet verkeerd dacht ik.
De bougies zagen er goed uit en geen kleurverschil.
Heb met bmw inpa het een en ander gecontroleerd.
Dit is wat mij opviel.
systeem test L sonde dyn en katalysator: katalysator diagnosetest bank1: 0,256. bank 2: 1,673
Bij de vanos test was een meting met het bereik in het rood van de meetbalk
Messwert einlas 2: verstellzeit zu kleine spreizung ms 1000
Misschien dat ik met een beetje hulp tot de oorzaak kom van het vermogensverlies.
Tot horens
Sinds kort heeft mijn E60 M5 vermogenverlies.
Het eerste wat mij opviel was het motorolie verbruik wat hier mogelijk niks mee te maken heeft.
Voorheen was het verbruik 1 L op 9000 km.
Tijdens een tourrit is er 0.7 lier verbruikt op ongeveer 350 km.
Heb af en toe goed gas gegeven maar niet extreem.
Ik weet dat het verbruik bij oudere olie en hoge toeren meer kan zijn maar dit lijkt wel overdreven veel.
Het vermogensverlies treed op vanaf 3500 toeren en houd dan in tot maximaal toeren
Heb inmiddels een compressie test gedaan alle cilinders tussen 8 en 9 bar, niet verkeerd dacht ik.
De bougies zagen er goed uit en geen kleurverschil.
Heb met bmw inpa het een en ander gecontroleerd.
Dit is wat mij opviel.
systeem test L sonde dyn en katalysator: katalysator diagnosetest bank1: 0,256. bank 2: 1,673
Bij de vanos test was een meting met het bereik in het rood van de meetbalk
Messwert einlas 2: verstellzeit zu kleine spreizung ms 1000
Misschien dat ik met een beetje hulp tot de oorzaak kom van het vermogensverlies.
Tot horens
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Olie icm vermogenverlies, vind ik een rare.
Vanos druk controleren, lijkt me een makkelijke volgende stap.
Weet je of drijfstanglagers/olie leiding vervangen zijn ?
Vanos druk controleren, lijkt me een makkelijke volgende stap.
Weet je of drijfstanglagers/olie leiding vervangen zijn ?
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Hoi Eric,
Heb geen idee of de drijfstang lagers en olieleidingen vervangen zijn.
Dat hoop ik nog te achterhalen. En wil dan spoedig de lagerschalen vervangen als dit nog niet gebeurd is.
Was ook van plan om de vanos druk te meten.
Ik vraag me af of een slechte vanosdruk de vanostest in inpa kan omzeilen zodat er niks opvalt aan de test?
Ik weet niet of een geschikte meter hiervoor ergens te lenen is?
Vandaag heb ik alle lambda sondes van bank 1 en 2 verwisseld om te kijken of het miss in de sondes zit. Dit moet ik nog controleren
Ik heb sterke twijfels aan de katalysator diagnose test in inpa omdat de zichtbare waardes helemaal niet veranderen tijdens de test.
Tevens beide luchtmassameters los gehad en een testrit gemaakt maar geen resultaat.
Heb geen idee of de drijfstang lagers en olieleidingen vervangen zijn.
Dat hoop ik nog te achterhalen. En wil dan spoedig de lagerschalen vervangen als dit nog niet gebeurd is.
Was ook van plan om de vanos druk te meten.
Ik vraag me af of een slechte vanosdruk de vanostest in inpa kan omzeilen zodat er niks opvalt aan de test?
Ik weet niet of een geschikte meter hiervoor ergens te lenen is?
Vandaag heb ik alle lambda sondes van bank 1 en 2 verwisseld om te kijken of het miss in de sondes zit. Dit moet ik nog controleren
Ik heb sterke twijfels aan de katalysator diagnose test in inpa omdat de zichtbare waardes helemaal niet veranderen tijdens de test.
Tevens beide luchtmassameters los gehad en een testrit gemaakt maar geen resultaat.
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
0.7 liter op 350 KM is erg veel. Dat in combinatie met vermogensverlies zou ik, net als jou, ook serieus nemen. Geen idee of er een goede specialist in de buurt bij je zit ? Als er serieus iets kapot gaat is dat een serieuze schadepost, zou ff 200€ investeren in een goede check.
Gr Ron
Gr Ron
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Hoi Ron, weet wel een specialist maar ik probeer het altijd eerst zelf op te lossen.BMW-Ron schreef:0.7 liter op 350 KM is erg veel. Dat in combinatie met vermogensverlies zou ik, net als jou, ook serieus nemen. Geen idee of er een goede specialist in de buurt bij je zit ? Als er serieus iets kapot gaat is dat een serieuze schadepost, zou ff 200€ investeren in een goede check.
Gr Ron
Ik heb een 2e auto dus kan de bmw mooi laten staan als er iets mee is.
Heb inmiddels een defecte uitlaat temperatuursensor ontdekt.
Deze zou "voornamelijk"de katalysator moeten beschermen tegen oververhitting.
Nu weet ik niet of deze zoveel invloed heeft op het vermogen.
Blijkbaar heb ik ook een uitwendige olielekkage vooraan onderkant, het lijkt van de krukaskeerring te komen.
Aan de bovenkan is geen olie te bekennen.
Dus niet alle olie is dus uit de uitlaat gekomen.
Heb ook een testrit gemaakt zonder voorste lambda sonde op bank 2 om te kijken of de katalysator dicht zit.
Dit had geen invloed op het vermogen.
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Lekkage is vervelend, maar beter dan een versleten cilinder. Als je 0.7 liter olie kwijtraakt in 350 km moet er of veel olie onder de auto liggen of de hele onderkant moet baggervet zijn. Voordeel, dan roest hij daar niet maar dat zou je moeten zien. Kan je die sensor zelf vervangen ? De M5 zitten nogal wat computers in, geen idee waaraan deze sensor allemaal zijn gegevens doorgeeft, maar wellicht helpen goede waardes om het volledige vermogen terug te krijgen. Ik heb een nieuwe computer in mijn stuurkolom en viel van mijn stoel toen ik uitzocht waar dat ding allemaal invloed op heeft. Al op het M5board gekeken ? Staat ook veel info. http://m5board.com
Gr Ron
Gr Ron
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Als de krukaskeering lekt kan dat een goede verklaring zijn van het olie verlies.
Onderkant vd auto is lastig bekijken zonder brug. Maar op je achterklep vind je wel spetters bij een redelijke lekkage.
Bij vervanging moet de bak en dubmassa vliegwiel eraf. Mooi moment om te vervangen incl koppeling (meestal)
Zoek eens goed op M5board.com
Daar rijden er zoveel rond. Vast wel eentje met dezelfde klacht. Ik heb zo in het verleden mijn stuck injector klachtje gevonden en gefixt !
Onderkant vd auto is lastig bekijken zonder brug. Maar op je achterklep vind je wel spetters bij een redelijke lekkage.
Bij vervanging moet de bak en dubmassa vliegwiel eraf. Mooi moment om te vervangen incl koppeling (meestal)
Zoek eens goed op M5board.com
Daar rijden er zoveel rond. Vast wel eentje met dezelfde klacht. Ik heb zo in het verleden mijn stuck injector klachtje gevonden en gefixt !
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
En hoe staan de zaken ervoor ?
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Zo, weer een stap verder. Ik had op bank 2 de uitlaat temperatuursensor defect. Met storingen uitlezen krijg je hier geen melding van. Ben hier achter gekomen door een gegevens adaptatie te maken met inpa . De sensor gaaf 1200 graden aan zonder verandering. Sensor bank 1 veranderde met belasting.
De sensor heb ik vervangen maar heeft geen inloed op het vermogens verlies. Mogelijk wel op het brandstof verbruik.
Ben vervolgens naar de specialist gegaan voor een vanos druk meting.
Deze bleek goed te zijn stationair 65 bar en dan naar 90 bar bij hoog toeren.
Bij de vanos ventiel test bleek een regelklep inlaat bank2 niet goed te zijn.
Dit is met inpa oook te zien bij ventilwert güte.
Deze waarde mag niet lager zijn dan 0.6 bij inlaat bank 2 was 0.48.
De nieuwe regelklep ga ik binnenkort vervangen.
Waar de olie blijft is nog een klein raadsel. De uitwendige lekkage lijkt niet zo groot te zijn.
En geen sporen van rook uit de uitlaat.
De sensor heb ik vervangen maar heeft geen inloed op het vermogens verlies. Mogelijk wel op het brandstof verbruik.
Ben vervolgens naar de specialist gegaan voor een vanos druk meting.
Deze bleek goed te zijn stationair 65 bar en dan naar 90 bar bij hoog toeren.
Bij de vanos ventiel test bleek een regelklep inlaat bank2 niet goed te zijn.
Dit is met inpa oook te zien bij ventilwert güte.
Deze waarde mag niet lager zijn dan 0.6 bij inlaat bank 2 was 0.48.
De nieuwe regelklep ga ik binnenkort vervangen.
Waar de olie blijft is nog een klein raadsel. De uitwendige lekkage lijkt niet zo groot te zijn.
En geen sporen van rook uit de uitlaat.
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
De koppeling is recent vervangen, motor was kurkdroog bij de keerringEricM5 schreef:Als de krukaskeering lekt kan dat een goede verklaring zijn van het olie verlies.
Onderkant vd auto is lastig bekijken zonder brug. Maar op je achterklep vind je wel spetters bij een redelijke lekkage.
Bij vervanging moet de bak en dubmassa vliegwiel eraf. Mooi moment om te vervangen incl koppeling (meestal)
Zoek eens goed op M5board.com
Daar rijden er zoveel rond. Vast wel eentje met dezelfde klacht. Ik heb zo in het verleden mijn stuck injector klachtje gevonden en gefixt !
Als ik binnenkort het vanosventiel vervang kan ik beter zien waar de lekkage zich bevind.
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Veel succes !
houd ons op de hoogte
houd ons op de hoogte
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Zo, ondertussen heb ik het vanos ventiel vervangen op E2
De motor trekt iets beter maar is lang niet wat het zijn moet.
Er is dus nog iets aan de hand.
Ik heb ook het motorolie filter nagekeken op vervuiling.
Mogelijk zijn de lagerschalen kapot gelopen met grote gevolgen.
Dat zag er nog gelukkig nog netjes uit.
De volgende stap is om het brandstoffilter te vervangen.
Dat is in al die tijd nog niet gebeurt.
Hopelijk lost dat iets op.
Als dat niks uithaalt dan gaat de uitlaat eraf om de doorlaat bij de katalysators te controleren.
Heb er ooit al een dicht gehad.
De motor trekt iets beter maar is lang niet wat het zijn moet.
Er is dus nog iets aan de hand.
Ik heb ook het motorolie filter nagekeken op vervuiling.
Mogelijk zijn de lagerschalen kapot gelopen met grote gevolgen.
Dat zag er nog gelukkig nog netjes uit.
De volgende stap is om het brandstoffilter te vervangen.
Dat is in al die tijd nog niet gebeurt.
Hopelijk lost dat iets op.
Als dat niks uithaalt dan gaat de uitlaat eraf om de doorlaat bij de katalysators te controleren.
Heb er ooit al een dicht gehad.
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Nu enkele dagen met de auto gereden.
Heb bijna geen olie verbruik gehad in 500 km.
De auto rijdt een stuk beter dan voorheen zonder iets gedaan te hebben maar houd nog in.
Vandaag heb ik het brandstoffilter vervangen en het lijkt erop dat het vermogen helemaal terug is.
Het oude brandstoffilter zag er vervuild uit.
Tot zover
Heb bijna geen olie verbruik gehad in 500 km.
De auto rijdt een stuk beter dan voorheen zonder iets gedaan te hebben maar houd nog in.
Vandaag heb ik het brandstoffilter vervangen en het lijkt erop dat het vermogen helemaal terug is.
Het oude brandstoffilter zag er vervuild uit.
Tot zover
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Goede berichten !!!
Bedoel je het brandstof filter dat in de bezinetank zit ?
Bedoel je het brandstof filter dat in de bezinetank zit ?
Re: E60 M5 vermogenverlies, geen storingsmeldingen.
Zeker Eric, weer een zorg minder.
Het benzinefilter zit onder de achterbank in de brandstoftank.
In feite is het een unit met sensor waar het brandstoffilter in verwerkt zit.
Je kan het filter niet los kopen
De unit kost dan ook ongeveer 180 eu.
Normaal moet het filter bij 100.000 km vervangen worden.
Het benzinefilter zit onder de achterbank in de brandstoftank.
In feite is het een unit met sensor waar het brandstoffilter in verwerkt zit.
Je kan het filter niet los kopen
De unit kost dan ook ongeveer 180 eu.
Normaal moet het filter bij 100.000 km vervangen worden.