Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Thanks, bijgewerkt!
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
hallo .hier heb ik nog een doe zelf met betrekking tot de m54 motor het grote olie verbruik.kyk op de volgende link:www.xoutpost.com/bmw-sav-forums/x5-e53 forum/99551-diy-solution-m54-m52tu-cvv-problems.html
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Hoi Martin,
dank voor de tip! Maar ik denk dat je deze beter hier kunt neerzetten: viewforum.php?f=109
dank voor de tip! Maar ik denk dat je deze beter hier kunt neerzetten: viewforum.php?f=109
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Hallo beste Martin,
Het olie verbruik bij de M54 motor, dat kan men verhelpen door de carterventilatie/olie afscheider te verbouwen.
Er zijn dus ook erg veel onderdelen voor verkrijgbaar, zoals een olie catch can en andere slangen.
Daar zijn meerdere zaken over bekend, en kan u ook opzoeken via Google of Yuotube.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het olie verbruik bij de M54 motor, dat kan men verhelpen door de carterventilatie/olie afscheider te verbouwen.
Er zijn dus ook erg veel onderdelen voor verkrijgbaar, zoals een olie catch can en andere slangen.
Daar zijn meerdere zaken over bekend, en kan u ook opzoeken via Google of Yuotube.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
dank u wel ad. ik heb myn motor de carterventilatie geheel verbouwd.motor gebruikt helemaal geen olie.ik heb vanaf het kleppendeksel rechtstreeks een leiding gemaakt naar het inlaatspruitstuk. werkt perfect.motor zuigt nu ook meer vacuum.loopt stationair heel mooi en verbruikt minder en trekt beter door.nog geen enkele storing gehad.
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
natuurlyk heb ik de gehele carterventilatie uitgeschakeld en de olie peilstok afgedopt zodat ik geen vacuumlekken heb. superoplossing. groet martin.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Hallo beste Martin,
Hartelijk dank voor uw reactie.
Er zijn een aantal systemen om de carterventilatie/olie afscheider te omzeilen.
En die van u, beste Martin, dat is er een van.
Het probleem met de carterventilatie/olie afscheider, dat zit hem in de vacuüm op de carterventilatie.
De klep blijft geopend staan, dus de olie die via het kleppendeksel uitgang naar de olie peilbuis zou moeten lopen, die gaat de motor weer in, en word verbruikt.
De 2de fout in het systeem, dat zit net boven de aftakking van de oliepeilbuis, waar de slang van de carterventilatie aangesloten is.
Daar had men een terugslagklep moeten monteren.
Er is een verdachtmaking aanwezig, dat de olie eventueel ook daar zelfs omhoog gezogen zou kunnen worden.
Ik zeg " Kan "
En ik kan het me ook gerust voorstellen, dat het zou kunnen.
De natuurwetten, dat zijn erg rare zaken soms!
Ik ken dus een systeem met een oil catch can.
De een tapt zelf de olie af van deze catch can.
De ander monteert er een slang aan, naar de oliepeilbuis, met een terugslagklep.
Zodat de vacuüm van de motor niet de olie uit het carter kan weg slurpen.
Maar het systeem met enkel de slangen, dat volstaat, en dat is ook tevens de goedkoopste oplossing ook.
En u heeft er dus al ervaring mee, beste Martin.
Met vriendelijke groet,
Ad
Hartelijk dank voor uw reactie.
Er zijn een aantal systemen om de carterventilatie/olie afscheider te omzeilen.
En die van u, beste Martin, dat is er een van.
Het probleem met de carterventilatie/olie afscheider, dat zit hem in de vacuüm op de carterventilatie.
De klep blijft geopend staan, dus de olie die via het kleppendeksel uitgang naar de olie peilbuis zou moeten lopen, die gaat de motor weer in, en word verbruikt.
De 2de fout in het systeem, dat zit net boven de aftakking van de oliepeilbuis, waar de slang van de carterventilatie aangesloten is.
Daar had men een terugslagklep moeten monteren.
Er is een verdachtmaking aanwezig, dat de olie eventueel ook daar zelfs omhoog gezogen zou kunnen worden.
Ik zeg " Kan "
En ik kan het me ook gerust voorstellen, dat het zou kunnen.
De natuurwetten, dat zijn erg rare zaken soms!
Ik ken dus een systeem met een oil catch can.
De een tapt zelf de olie af van deze catch can.
De ander monteert er een slang aan, naar de oliepeilbuis, met een terugslagklep.
Zodat de vacuüm van de motor niet de olie uit het carter kan weg slurpen.
Maar het systeem met enkel de slangen, dat volstaat, en dat is ook tevens de goedkoopste oplossing ook.
En u heeft er dus al ervaring mee, beste Martin.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Uhhh vergeten we de stalen handvatten die kunnen breken.. Heb het 2 keer mee gemaakt met 2 verschillende E39ers
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Welke handvatten gaat het over? Van de portieren?
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Ja zeker heb het 2x mee gemaakt wel pre facelift 1x bestuurders kant en 1x passagiers kant..
Je kan hem makkelijk vervangen dat is geen probleem alleen de kleur
Men broer had het zelfde trouwens met de E39 maar knapte de draad waarin de deur op slot valt... En de bmw dealer kon hem ook niet meer open krijgen mits de binnen interieur eruit werd gehaald.. Je snap als je deur dicht is dat het lastig is.. Dus de gehele binnenkant gesloopt en andere ingezet...
Je kan hem makkelijk vervangen dat is geen probleem alleen de kleur
Men broer had het zelfde trouwens met de E39 maar knapte de draad waarin de deur op slot valt... En de bmw dealer kon hem ook niet meer open krijgen mits de binnen interieur eruit werd gehaald.. Je snap als je deur dicht is dat het lastig is.. Dus de gehele binnenkant gesloopt en andere ingezet...
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Komt mogelijk wat minder voor, maar een aandachtspunt bij een aankoop die makkelijk te controleren valt is het (te) lang blijven branden van de (rode) oliedruklamp bij een koude start. In dat geval (en nu dus in mijn geval) is het terugslagventiel in het oliefilterhuis lek en loopt de olie dus langzaam naar het carter als de wagen stil staat. Als je hem dan start, moet eerst het oliefilterhuis worden volgepompt voordat de druk fatsoenlijk is opgebouwd.
Normaal zou de oliedruklamp vrijwel onmiddellijk na aanslaan motor moeten uitgaan. Test maar eens als je de auto uitzet en gelijk weer start. Als het bij een koude start dus een paar seconden duurt en hij gaat dan pas uit, dan is het dus mis.
Dit is dus alleen als de rode olielamp (oliedruk, geen is oliepeil) bij een koude start een aantal seconden brand en daarna uitgaat en uit blijft. Als tie blijft branden, dan heel gauw afzetten die motor .
Geen idee of het veel kwaad kan om met een kapot ventiel door te blijven rijden (starten), maar het kost je een nieuw oliefilterhuis om het te repareren. Er zijn op ebay mensen die een nieuwe terugslagventiel in een oud oliefilterhuis zetten, maar daar heb ik geen ervaring mee en geen vertrouwen in. Ik ga denk ik voor een nieuw huisje, dan is die pakking ook gelijk weer voor een paar jaar okay .
Normaal zou de oliedruklamp vrijwel onmiddellijk na aanslaan motor moeten uitgaan. Test maar eens als je de auto uitzet en gelijk weer start. Als het bij een koude start dus een paar seconden duurt en hij gaat dan pas uit, dan is het dus mis.
Dit is dus alleen als de rode olielamp (oliedruk, geen is oliepeil) bij een koude start een aantal seconden brand en daarna uitgaat en uit blijft. Als tie blijft branden, dan heel gauw afzetten die motor .
Geen idee of het veel kwaad kan om met een kapot ventiel door te blijven rijden (starten), maar het kost je een nieuw oliefilterhuis om het te repareren. Er zijn op ebay mensen die een nieuwe terugslagventiel in een oud oliefilterhuis zetten, maar daar heb ik geen ervaring mee en geen vertrouwen in. Ik ga denk ik voor een nieuw huisje, dan is die pakking ook gelijk weer voor een paar jaar okay .
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Top! Dank je wel, ik heb 'm weer bijgewerkt!
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Peerke007,
Wat is een paar seconden. mijne duurt misschien 2 sec voor hij uitgaat.
Groeten,
Bart
Wat is een paar seconden. mijne duurt misschien 2 sec voor hij uitgaat.
Groeten,
Bart
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Hoi Bart,
Sorry, ik zie nu je vraag pas
Yep, 2 tot 4 seconden (hoe langer hij stil heeft gestaan, hoe dichter tegen de 4 seconden bij mij). Volgens de Bentley Service Manual moet het lampje uit gaan na starten, echter is er geen tijd opgegeven. Ik neem aan dat het bij mij nu dus wat langer duurt voordat de oliedruk is opgebouwd, maar omdat de motor niet wordt belast dit niet zo heel erg veel kwaad kan. Als een specialist zegt dat die 2-4 seconden niet veel kwaad kan (terwijl hij er anders aan zou kunnen verdienen), dan geloof ik het wel. Ik snap dat het beter is om de oliedruk zo snel mogelijk goed te hebben, maar haast met de reparatie heb ik niet.
Sorry, ik zie nu je vraag pas
Yep, 2 tot 4 seconden (hoe langer hij stil heeft gestaan, hoe dichter tegen de 4 seconden bij mij). Volgens de Bentley Service Manual moet het lampje uit gaan na starten, echter is er geen tijd opgegeven. Ik neem aan dat het bij mij nu dus wat langer duurt voordat de oliedruk is opgebouwd, maar omdat de motor niet wordt belast dit niet zo heel erg veel kwaad kan. Als een specialist zegt dat die 2-4 seconden niet veel kwaad kan (terwijl hij er anders aan zou kunnen verdienen), dan geloof ik het wel. Ik snap dat het beter is om de oliedruk zo snel mogelijk goed te hebben, maar haast met de reparatie heb ik niet.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Veel voorkomend bij alle BMW's die wat ouder worden, zijn kabelbreuken in de bedrading bij het scharnier in de achterklep. Bij de sedans en bij de tourings. Merk je doordat verschillende elektrische componenten van/in de achterklep uitvallen, zoals ruitenwisser, achterverlichting, achterruit verwarming, topremlicht,ruit- en deurslot vergrendeling enz. Probleem is dat de isolatie van de kabeltjes hard wordt. De weekmaker in de kabelisolatie verdwijnt, en vervolgens ontstaat een breuk in de keiharde isolatie en daarna breken de kopen adertjes. Bij BMW bekend maar ze hebben hier geen boodschap aan. Je kunt ze opnieuw lassen en isoleren, maar mijn ervaring is dat je een paar jaar later weer hetzelfde probleem hebt. De oplossing is de bekabeling te vervangen door bekabeling met siliconenisolatie. Bedrijf shop@sencom-kabeltechnik.de in Zuid-Duitsland is hierin gespecialiseerd en levert complete kabelbomen met verbindings- mofjes voor elk type BMW. Was wel een heidens karwei om dat stuk kabelboom vanuit het achterplafond tot in de achterklep te vervangen. Als je dat doet, wel goed kabelplan maken voordat je de oude kabels doorknipt. Bij de E39 kabelboom rechts zeker 30 aders en links een stuk of 15. Het is een hele klus, maar dan ben je wel voorgoed van de ellende af