EML Lampje -> start moeilijk -> rijdt prima 318i n42

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
nathan0

EML Lampje -> start moeilijk -> rijdt prima 318i n42

Bericht door nathan0 » 02 okt 2016, 13:25

Beste lezers

Sinds gister is bij mij plots het EML lampje gaan branden ( en gaat onregelmatig weer aan/uit). De auto rijdt verder prima.

Het starten is wel lastig. Ik moet 4 a 5 x starten voordat de auto aanslaat(soms een keer minder, soms meer). Maar zoals ik al zei, als hij dan aan is, rijd het goed en stationair loopt ie ook netjes.

Het valt me op dat het EML lampje uit gaat zodra ik ongveer boven de 2600/2700 toeren rij, zodra ik hier onder zak springt hij weer aan.

Het gaat om:
318i met motorcrode n42
230.000 op de teller.

Ik heb veel gelezen over het EML lampje bij andere fora of problemen, maar deze waren bijna altijd icm motor lampje of slecht rijgedrag. Bij mij dus alleen het EML lampje en is echt alleen het aanslaan van de auto een probleem.

Zelf verdenk ik (gebaseerd op buikgevoel):

- Lucht massa meter ?
- nokkenassensor ?
- gasklephuis ?
- brandstofpomp? Of het relais hiervan?

Ik hoor graag suggesties, en of m'n buikgevoel in de goede richting zit :)

Groetjes en bedankt !

nathan0

Re: EML Lampje -> start moeilijk -> rijdt prima 318i n42

Bericht door nathan0 » 04 okt 2016, 14:38

update:

ik heb de auto laten uitlezen en kwam met de volgende fouten:

P0341: Bereik(incorrecte werking)s Circuit A nokkenaspositiesensor bank 1
P0011: Te vroege afstelling nokkenaspositie inlaatzijde bank 2
P0366: Bereik(incorrecte werking) van Circuit nokkenassensor (CMP) sensor b bank 2

Ik heb de nokkenassensor inlaatzeide vervangen, maar tot nu toe nog geen resultaat.

Update 2:

zojuist even door de oliedop gekeken en gevoeld. Ziet er naar uit dat de geleider van de ketting kapot is... en daardoor de ketting niet meer de juiste positie heeft(?)

Enige optie is nog om de ketting/geleider te vervangen. Iemand die dit kan/wilt doen voor een niet-dealer prijs?

nathan0

Re: EML Lampje -> start moeilijk -> rijdt prima 318i n42

Bericht door nathan0 » 28 okt 2016, 14:05

Ondertussen Ketting + geleider en spanner laten vervangen. Probleem is opgelost en rijd weer als vanouds.Oude geleider was op 4 plekken gebroken...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”