Gebonk in het vooronder

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
de Wolf

Gebonk in het vooronder

Bericht door de Wolf » 19 mei 2016, 15:41

Ik heb een vage klacht bij hoge buitentemperaturen met mijn bolide.

Zodra de temperaturen boven de 24 a 25 graden zijn dan hoor ik gerammel/gebonk in het vooronder. Dit hoor ik als ik bij lage snelheid over klinkers rij.
De garage heeft gezocht maar kan geen speling voelen bij de stabilisator stangen etc. Toen ik bij de garage was was het probleem ook niet aanwezig vanwege de lagere temperaturen. De dag er na was het weer warm en rammelde het er weer lekker op los :gek:

Een diagnose zo stellen is natuurlijk erg lastig maar ik hoop dat iemand van jullie iets dergelijks heeft meegemaakt en mij zodoende een beetje op weg kan helpen.

rob01

Re: Gebonk in het vooronder

Bericht door rob01 » 27 jul 2016, 18:08

Ja, dat had ik ook. Ben naar de garage gereden, geen BMW-garage, en die man vond het direct. Bij het linker wiel gaat een stangetje naar rechts, de functie hiervan is dat je het stuur kunt bijstellen als het bij rechtdoor rijden niet helemaal recht staat. De stang kan groter en kleiner gemaakt worden. Hier zit een schroef op die je moet losdraaien om het bij te stellen. Nou deze schroef zat bij mij los.

Ik had dat gebonk alleen/meestal bij lage snelheden over een onregelmatig wegdek.
Na het vastdraaien was het gebonk weg.
BMW 525D 320 pk

de Wolf

Bericht door de Wolf » 30 aug 2016, 19:36

Zie je berichtje nu pas.

Vandaag bij de garage geweest en na het constateren van het gebonk de auto daar achtergelaten. Hopelijk gaan ze het euvel snel vinden.

Nog wat extra info, als ik voor het stoplicht sta en mijn voet van het rempedaal haal hoor ik een klonk. Als ik bij lage snelheid (stapvoets) het rempedaal lichtjes aantik dan hoor ik dezelfde klonk......niet elke keer maar wel vaak......en dus alleen bij hoge buitentemperaturen! Er is gecontroleerd op speling van de diverse rubbers maar daar valt weinig aan te zien/voelen.

de Wolf

Bericht door de Wolf » 07 sep 2016, 20:00

Vandaag de auto bij de garage opgehaald. Voorste draagarmrubbers zijn vervangen maar helaas heeft dit niet geholpen :gek:

Alle overige ophangrubbers zien er goed uit dus hier zou het niet aan liggen volgens de garage. Het genokkel komt naar mijn idee meer uit het midden van de motorruimte dan vanaf de draagarmen en alles wat daar omheen zit. Misschien iets met de stuurinrichting?

Zodra ik stapvoets over de snelweg in de file rij hoor ik ook af en toe een tik uit het vooronder. Hoeft dus niet altijd veroorzaakt te worden door een richel oid. Wanneer dit zich voordoet lijkt het net alsof de "resonantie" die je altijd voelt in het stuur tijdens het rijden even verdwijnt. Vandaar dat ik nu de link maak met de stuurinrichting.

Volgende week gaat de auto voor een week naar de garage. Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik dat graag.

de Wolf

Bericht door de Wolf » 08 sep 2016, 13:02

Na een uurtje zoeken op het internet kwam ik dit tegen op YouTube. Dit is precies wat ik ook heb:

https://www.youtube.com/watch?v=4a8jtFEPpd4

Wie o wie stuurt mij in de goeie richting?

WXT

Bericht door WXT » 09 sep 2016, 07:16

Lijkt verdacht veel hierop:
viewtopic.php?f=536&t=44223

de Wolf

Bericht door de Wolf » 09 sep 2016, 09:26

Juist, bedankt voor de link :duim:

de Wolf

Bericht door de Wolf » 24 sep 2016, 15:15

Volgens de garage is het niet het stuurhuis.

Voorste draagarmrubbers en achterste draagarmen (incl rubbers en fusiekogels) zijn vervangen. Ben benieuwd.

cerealkiller

Bericht door cerealkiller » 06 okt 2016, 19:32

En opgelost?

de Wolf

Bericht door de Wolf » 09 okt 2016, 12:20

Ben er nog niet helemaal uit. Het probleem deed zich alleen voor bij hogere temperaturen en of een lange rit. Geen van beiden heeft zich nog voorgedaan.

Wel heb ik het "gevoel" dat wanneer ik een drempel op rijd er ergens speling zit. Binnenkort maar eens naar de dealer om na te laten kijken. Het enige waar het in zou kunnen zitten zijn de bovenste draagarmen want de rest is (deels) al vervangen.

Houd jullie op de hoogte.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”