Aankoop advies

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Invision

Aankoop advies

Bericht door Invision » 05 okt 2016, 19:07

Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort opzoek naar een auto en mijn oog is gevallen op een BMW 1 serie.
Nu ben ik geen "echte" petrolhead dus ik ben niet helemaal thuis in de auto wereld.
Gezien mijn wensen van de auto: redelijk nieuw (>2012), weinig km's (<100K), uitstraling, power (>150pk), comfort, is de 1 serie het soort auto wat mij aanstaat.
Het gaat hier wel om een occasion van ~20k.

Ik zit echter met een aantal punten waar ik zelf niet helemaal invulling aan kan geven.

* power: ik lees dat de 114, 116 en 118 allemaal hetzelfde blok hebben en dus allemaal met chip tuning opgebracht kunnen worden naar 200pk, is dit een aanrader of heeft iemand daar ervaring mee?
* gadgets: is efficiënt dynamics een "echte" toevoeging aan de auto? ik lees dat het brandstof verbruik helpt verminderen wat is jullie ervaring?
* tips: hebben jullie zo bijzonderheden waar ik zo naar moet kijken bij de aanschaf van de auto naast de standaard dingen?

Als ik bijvoorbeeld een 114 of 116 naar mijn smaak vind qua uitrusting is het dan interessanter om er wat dingen aan te verbeteren zoals tunen en ramen tinten of kan ik beter een bijna volledig uitgeruste 118 kopen en het tunen achterwege laten?

Groeten,

Steffan

--help

Re: Aankoop advies

Bericht door --help » 06 okt 2016, 20:22

Q: power: ik lees dat de 114, 116 en 118 allemaal hetzelfde blok hebben en dus allemaal met chip tuning opgebracht kunnen worden naar 200pk, is dit een aanrader of heeft iemand daar ervaring mee?
A: Klopt, ik ben zelf geen expert dus ik denk dat iemand anders hier beter antwoord op kan geven. Zelf ben ik van mening, gezien de 114, 116 en 118 niet super veel in prijs verschillen tweedehands dat je beter een 116 dan een 114 kan doen. Een 114 die al ~100dkm op de teller heeft krijgt misschien best een klap als hij van 100 naar 200PK gaat.

Q: gadgets: is efficiënt dynamics een "echte" toevoeging aan de auto? ik lees dat het brandstof verbruik helpt verminderen wat is jullie ervaring?
A: Mijn ervaring: nee. Ik heb zelf een 323Ci 6 cylinder gehad, nu een 118i (nieuwe 1500cc 3 cylinder). De 323Ci reed 1 op 10, deze 1 op 13-14. Dit is een extreme vergelijking, een 116i en 116i efficiënt dynamics vergelijken is een minimaal verschil en de overweging niet waard. Zijn puur spelletjes om auto's interessanter over te laten komen dan het werkelijk is.

Q: tips: hebben jullie zo bijzonderheden waar ik zo naar moet kijken bij de aanschaf van de auto naast de standaard dingen?
A: Maak een lijstje voor jezelf wat je écht wilt. Als je meerdere modellen hebt, ga met wat interessante modellen proef rijden en maak je keuze op wat goed voelt. Dingen als Xenon zijn handig maar minder belangrijk dan een technisch en optisch goede auto, Xenon kan je achteraf ook (laten) monteren. Kost wel wat, dus als de auto 1000 euro duurder is met bepaalde opties kan dit het waard zijn.
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”