BMW X5 E53 Trilling in het stuur en in de wagen

Voor alle technische vragen over de BMW X5
cbroeksema

BMW X5 E53 Trilling in het stuur en in de wagen

Bericht door cbroeksema » 13 okt 2016, 09:04

Mijn bmw x5 e53 uit 2004 3.0d heeft sinds kort last van trillingen in het stuur.
Er liggen 19 inch x6 velgen onder 255/50/19
Deze trilling deed zich in eerste instantie alleen voor bij de 80 t/m 110 km / uur maar nu is hij ook op lagere snelheid al voelbaar. Het stuur gaat van link naar rechts dan. Maar soms verdwijnt het ook weer en daarom tast ik in het duister.

Ik zag dat de rechter onderste draagarm slecht was, dus deze is vervangen inmiddels.
De grote dikke arm met een knik erin (reactie arm geloof ik) is nog niet vervangen, maar de rubbers daarvan lijken ook in orde. al lijken er wel kleine haarscheurtjes te zien in het rubber (niet de fuseekogel).

Wat mij ook op opviel, is dat als ik de linker voorband vasthoud op kwart over 9 en dan de band heen en weer beweeg, dat ik een zachte klik hoor. Er lijkt speling te zitten op de stuurkogel en als ik wat verder kijk lijk het stuurhuis ook mee te geven als de band/velg heen en weer beweeg. (zijwaartse speling).

Tevens is er tijdens het remmen ook wel iets van trilling te voelen in het stuur, maar dit lijkt mee te vallen.

Mijn vragen :
- Is het waarschijnlijk dat de rubbers in reactie arm rechts voor toch de trilling veroorzaken? ondanks dat ze er goed uit zien?
- Kan de speling in het stuurhuis deze trilling veroorzaken? en kan dit stuurhuis gesteld worden bij dit type auto?
- Banden voor zijn al uit gebalanceerd en waren goed volgens garage. Kan het toch nog hierin zitten?
- Komt het bij deze bmw's vaak voor dat remklauwen vast zitten of niet goed werken? kan dit ook de trilling veroorzaken?
- Cardans heb ik ook over gelezen, maar de hoezen zien er nog prima uit dus het lijkt mij niet hier in te zitten...
- Wat kan nog meer een oorzaak zijn van deze trilling? of wat moet ik zeker even nakijken?
-

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen om zo wat gerichter te werk te gaan ipv de garage te laten zoeken naar een probleem met de nodige facturen achteraf.

h3b

Re: BMW X5 E53 Trilling in het stuur en in de wagen

Bericht door h3b » 13 okt 2016, 10:22

Ik kan je denk ik niet heel veel verder helpen dan de ervaring die ik heb met de banden op mijn X3 waarbij ik ook tussen 80 en 110km/h een trilling had. Bij mij zaten er originele Pirelli Scoprions onder, met de bekende BMW ster erop, die er ook af fabriek onder zaten. Na veel lezen toch erachter gekomen dat de banden een enorm verschil kunnen maken en uiteindelijk gekozen voor de Uniroyal Rainsport 3 SUV. 2e keus zou uiteindelijk de Vredestein Quatrac geworden zijn, mogelijk dat ik die op mijn winterset velgen laat leggen. Maar goed, de keus voor andere banden, zonder BMW ster overigens, maakte een wereld van verschil. De X3 is af-fabriek al hard geveerd en deze banden geven [a] meer comform en trilling volledig weg.
Als je banden niet meer nieuw zijn zou ik persoonlijk als eerste alle 4 de banden vervangen om dan te kijken wat het resultaat is. Met X-drive op je auto dien je alle 4 de banden gelijktijdig te vervangen! Dit voorkomt problemen met je tussenbak.

Check ook deze link maar; http://bmw.startpagina.nl/forum/topic/4 ... mw-x3-e83/
Dit was voor mij een reden om af te stappen van de BMW ster banden.

Voor de overige zaken die je vraagt schiet mijn (technische) kennis tekort. Mogelijk dat andere forumleden je hier kunnen ondersteunen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Plaats reactie

Terug naar “BMW X5 (E53) Techniek”