Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Verbruikt je M54 blok veel olie dan is de kans groot dat het probleem veroorzaakt wordt door versleten zuigerveren. Zie deze video: https://youtu.be/NYp3ieMy5oI Zeer de moeite waard.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
die gast is echt geweldig legt het goed uit en maakt veel leuke filmpjes
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Hier had ik al een vermoeden van, altijd als er hier een topic voorbij kwam en er sprake was van olieverbruik. Ging het vrijwel altijd om een E46 met M54/N40/42 motor. Heb ook ooit eens de verschillen tussen de M52TU en M54 gegoogled, en daar kwam uit dat de M54 inderdaad andere olieschraapveren gebruikt. Leek mij dus een logische verklaring. Dat is nu dus bevestigd.
Ook heb ik het idee dat E46 modellen na 2001 ook over het algemeen meer problemen/motorstoringen hebben. Heel veel is toen namelijk geupdatet en heel veel analoge dingen zijn digitaal/elektrisch geworden. Denk bijvoorbeeld aan het gaspedaal, cruise control, radio, thermostaat en de inspuiting. Tevens gaat de DISA om een of andere reden veel vaker stuk bij de M54 motoren.
Mijn 328ci met M52TUB28 motor verbruikt ook helemaal geen olie, heb er ook eigenlijk nooit storing mee. Enige puntje is het subframe bij de modellen van voor 2001, die is iets zwakker. Maar voor de rest denk ik dat de E46 modellen van voor 2001 een stuk volwassener zijn, en dus minder kinderziektes hebben, omdat het in feite gewoon een E36 is in een nieuw chassis en kleine motorische updates.
Ook heb ik het idee dat E46 modellen na 2001 ook over het algemeen meer problemen/motorstoringen hebben. Heel veel is toen namelijk geupdatet en heel veel analoge dingen zijn digitaal/elektrisch geworden. Denk bijvoorbeeld aan het gaspedaal, cruise control, radio, thermostaat en de inspuiting. Tevens gaat de DISA om een of andere reden veel vaker stuk bij de M54 motoren.
Mijn 328ci met M52TUB28 motor verbruikt ook helemaal geen olie, heb er ook eigenlijk nooit storing mee. Enige puntje is het subframe bij de modellen van voor 2001, die is iets zwakker. Maar voor de rest denk ik dat de E46 modellen van voor 2001 een stuk volwassener zijn, en dus minder kinderziektes hebben, omdat het in feite gewoon een E36 is in een nieuw chassis en kleine motorische updates.
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Na 325.000km heb ik een verbrande klep in mijn M54 2.2 in cylinder 6. Olieverbruik was er ook, door deze bovengenoemde reden dus. Toch besloten om nu een ander blok erin te laten hangen en het is een M54 2.5 geworden. Alles is over te zetten zonder dat er elektrische en/of mechanische veranderingen aangebracht hoeven te worden. De computer wordt geflashed naar 2.5 waardes, sleutels en instellingen blijven zoals ze zijn.
Volgende week vrijdag klaar. Ben benieuwd hoe t gaat rijden.
Volgende week vrijdag klaar. Ben benieuwd hoe t gaat rijden.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
gta schreef:die gast is echt geweldig legt het goed uit en maakt veel leuke filmpjes
Dat vind ik dus ook!
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Laat even weten hoe het is gegaan. Ben benieuwd!Martin280967 schreef:Na 325.000km heb ik een verbrande klep in mijn M54 2.2 in cylinder 6. Olieverbruik was er ook, door deze bovengenoemde reden dus. Toch besloten om nu een ander blok erin te laten hangen en het is een M54 2.5 geworden. Alles is over te zetten zonder dat er elektrische en/of mechanische veranderingen aangebracht hoeven te worden. De computer wordt geflashed naar 2.5 waardes, sleutels en instellingen blijven zoals ze zijn.
Volgende week vrijdag klaar. Ben benieuwd hoe t gaat rijden.
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
@Vinnie74, doen ik!
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Hoeveel km heeft dat nieuwe M54 blok gelopen? Ben je niet bang dat deze ook olie gaat verbruiken?
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Voor de inbouw zijn de drijfstanglagers en zuigerveren vervangen voor nieuwe, het blok heeft ong.150.000 gelopen, iig de helft minder dan de mijne. Nieuwe bougies en olie e.d. worden ook meteen gedaan, eigenlijk alles wordt nagekeken wat evt. vervangen zou moeten worden, zoals cv, oliefilterhuis voetpakking, slangen, en klepdekselpakking. Het blok ligt er immers toch uit en het wordt bij een BMW-specialist gedaan. Natuurlijk had ik gewoon koprevisie kunnen doen maar de zuigerveren zijn dus ook aan vervanging toe. Dat kostenplaatje deed mij besluiten om voor hetzelfde geld iets meer vermogen te krijgen en toch een fris blok te hebben, zoals net beschreven. Zoals ik al zei, ben benieuwd, aangezien ik weet hoe snel een 325ci automaat is, namelijk net zo snel als mijn 2.2 schakel. Dus nu wordt het een 2.5 geschakeld, er zal toch wel wat merkbaar zijn hoop ik. Een 3.0 blok had ook gekund maar dan zou ik ook zwaardere aandrijfassen moeten hebben, terwijl nu alles plug and play is. Ik hou je op de hoogte!
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
@Vinnie en evt. anderen die geïnteresseerd zijn, vandaag mijn auto opgehaald bij Molenaar in Heerhugowaard. Het M54 2.5 blok overtreft mijn verwachtingen, loopt zijdezacht en is behoorlijk sneller dan mijn vorige M54 2.2 blok. Nieuwe bougies, olie en filters en pakkingen zitten er ook op, al m'n eigen sleutels werken gewoon. Goeie service, kortom gewoon top.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ik zit ook te kijken naar een ombouw, liefste een m54b30.. Wil dit aankomende winter laten doen. Hopelijk geen associale vraag maar wat was jij ongeveer kwijt?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
@Martin280967, als je de Google recensies leest, komt die Molenaar er niet echt positief uit.... maar misschien heb jij er wel goede ervaringen mee.....
Ik hoop in ieder geval dat deze netjes gemaakt is voor een redelijke prijs .
Wist trouwens niet dat je zo een switch kon maken zonder al teveel aanpassingen, thx voor de tip ;-)
Ik hoop in ieder geval dat deze netjes gemaakt is voor een redelijke prijs .
Wist trouwens niet dat je zo een switch kon maken zonder al teveel aanpassingen, thx voor de tip ;-)
You can't allways get what u want........
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ik heb tot nut toe positieve ervaringen met Molenaar, het is er ook gewoon druk. Azijnpissers zijn er altijd wel. De kosten (voor mij dan), waren rond de 2500,- euro. Dus motor, nieuwe bougies. olie, pakkingen en evt. andere slangen o.d. plus inbouw en het flashen van de computer. Ook de airco is opnieuw afgevuld. De oude motor heb ik ingeruild, die maken ze wel weer als nieuw aangezien de schade alleen een kapotte klep was.
Een M54 3.0 blok had ook gekund, alles is plug and play, maar dan moet je toch denken aan zwaardere aandrijfassen e.d.
Ik heb voor dit gekozen omdat er dus eigenlijk niets veranderd hoeft te worden op het flashen na. En nogmaals, ben nu weer een dag en een paar honderd kilometer verder en ik ben zeer tevreden. De glimlach is weer terug tijdens accelereren!
Een M54 3.0 blok had ook gekund, alles is plug and play, maar dan moet je toch denken aan zwaardere aandrijfassen e.d.
Ik heb voor dit gekozen omdat er dus eigenlijk niets veranderd hoeft te worden op het flashen na. En nogmaals, ben nu weer een dag en een paar honderd kilometer verder en ik ben zeer tevreden. De glimlach is weer terug tijdens accelereren!
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Martin, goed om te horen dat de ombouw naar wens is verlopen!
De reden waarom ik de video had geplaatst is dat ook mijn 2.2 veel te veel olie verbruikt. Vandaag heb ik de goedkope oplossing toegepast zoals in de video omschreven; de O2pilot mod. Ik heb nog niet kunnen meten of het vacuum nu verhoogd is. Maar ik houd jullie op de hoogte van het olie verbruik. Zou heel tof zijn als dat nu is afgenomen. De 02pilot mod kost niet meer dan 5 euro en een uurtje van je tijd. De revisie/ombouw van een blok ietsje meer...
In aanvulling op zijn vorige video heeft de 50skid deze geplaatst om te laten zien hoe de o2pilot mod gedaan wordt: https://youtu.be/Fo2rLSzNzt0
De reden waarom ik de video had geplaatst is dat ook mijn 2.2 veel te veel olie verbruikt. Vandaag heb ik de goedkope oplossing toegepast zoals in de video omschreven; de O2pilot mod. Ik heb nog niet kunnen meten of het vacuum nu verhoogd is. Maar ik houd jullie op de hoogte van het olie verbruik. Zou heel tof zijn als dat nu is afgenomen. De 02pilot mod kost niet meer dan 5 euro en een uurtje van je tijd. De revisie/ombouw van een blok ietsje meer...
In aanvulling op zijn vorige video heeft de 50skid deze geplaatst om te laten zien hoe de o2pilot mod gedaan wordt: https://youtu.be/Fo2rLSzNzt0
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Zaterdag middag ook de 02Pilotmod aangebracht op de M54. Benieuwd of het gaat werken. Vooral de demonstratie met de vacuum meter in het filmpje hierboven heeft me overgehaald. Dat standaard systeem werkt gewoon voor geen fluit.