Hallo Allemaal,
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een BMW 330ci nog niks echt op het oog maar nog aan het zoeken.
nou kom ik een hoop dingen tegen over facelift en pre facelift alleen vraag ik me af zitten er dus ook verschillen in de motor van een 330ci (coupe) van de pre facelift en facelift of zijn die motoren precies het zelfde?
zijn er dat jullie weten veranderingen aangebracht of andere nieuwere technieken of andere elektra in de 330ci motorblokken gedaan in de loop van de productie tijd of in de facelift fase?
zelf kan ik hier weinig over vinden bij de 330ci alleen dat er in de 323 en 328 veranderingen zijn geweest.
En zouden jullie voor een 330 gaan of voor bijvoorbeeld een 325 of 320?
ook ben ik aan het kijken om er een zelf te importeren vanuit Duistland omdat daar meer keuze is als bij ons en omdat daar de prijzen toch wat beter zijn als hier (hier vind ik de prijzen van een 330Ci af en toe echt over de top). ook vind ik het wel mooi als er een nieuw kenteken op komt. is het goed te doen om een auto zelf uit Duitsland te halen of is dit voor mij die dit voor het eerst wil doen en geen auto monteur is een erg slecht plan?
Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.
Groetjes
Lex
Bmw 330ci Kopen.
Re: Bmw 330ci Kopen.
Er is geen verschil qua motor tussen een 330i facelift en pre-facelift: de 330i heeft de 328i opgevolgd bij de facelift, alleen doet bmw altijd eerst de nieuwe motoren voordat de rest van de facelift wordt doorgevoerd.
Qua techniek: de 323i en 328i zijn M52TU blokken, de 330i (en 325i) een M54. Is een normale doorontwikkeling en er zijn wel wat dingetjes anders, maar verder niet heel spannend IMO.
Heb voor ik mijn 330i kocht ook een 325i proefgereden, maar de snelheidsbeleving viel me toch een beetje tegen.
Vanuit Duitsland zelf importeren is heel goed te doen. Gebruik de search even, ik (en anderen) heb(ben) hier herhaaldelijk over geschreven op het forum.
Qua techniek: de 323i en 328i zijn M52TU blokken, de 330i (en 325i) een M54. Is een normale doorontwikkeling en er zijn wel wat dingetjes anders, maar verder niet heel spannend IMO.
Heb voor ik mijn 330i kocht ook een 325i proefgereden, maar de snelheidsbeleving viel me toch een beetje tegen.
Vanuit Duitsland zelf importeren is heel goed te doen. Gebruik de search even, ik (en anderen) heb(ben) hier herhaaldelijk over geschreven op het forum.
Re: Bmw 330ci Kopen.
De E46 kent eigenlijk 3 generaties.
*1998 t/m 2000*
De pre facelift modellen met doorontwikkelde E36 motoren, namelijk de M43 als 4 cilinder en de M52TU als 6 cilinder.
316i -> M43B16
318i of ci -> M43B19
320i of ci -> M52TUB20
323i of ci -> M52TUB25
328i of ci -> M52TUB28
Over het algemeen heeft deze tijdlijn van E46 modellen de minste problemen/kinderziektes, omdat het in feite E36's zijn in een ander chassis en kleine motorische updates. In deze modellen wordt dan ook nog redelijk veel analoog geregeld zoals het gaspedaal, cruise control, thermostaat etc.. Op 1 plek na; het subframe. Bij deze tijdlijn is het subframe het zwakste punt. Hier moet je dus goed naar kijken als je er eentje van 1998 tot 2000 koopt.
*2000 t/m 2001 (sedan/touring) en 2003 (coupé/cabrio)*
Pre facelift modellen met nieuwe motoren en inwendige updates, zien er dus bijna precies hetzelfde uit als de modellen van 1998 tot 2001 maar deze auto's hebben de nieuwe N42 als 4 cilinder en M54 als 6 cilinder.
316i -> N42B18
318i of ci -> N42B20
320i of ci -> M54B22
325i of ci -> M54B25
330i of ci -> M54B30
Deze modellen hebben allemaal wat meer vermogen als hun voorgangers, maar deze modellen hebben relatief meer problemen en kinderziektes. De nieuwe 4 cilinder motor wil nog wel eens last krijgen van de klepseals, waardoor je olieverbruik krijgt. En de nieuwe M54 6 cilinder motoren gebruiken deze keer andere olieschraapveren, die tamelijk minder lang mee gaan als de olieschraapveren in de M52TU. Daarom hebben de M54 motoren wat vaker last van olieverbruik.
Tevens zijn er heel veel dingen die eerst analoog waren elektrisch/digitaal geworden, zoals het gaspedaal, cruise control, thermostaat, en nog veel meer. Het subframe is bij deze modellen steviger, alleen je kunt er bij de snellere modellen nog steeds last van krijgen.
*2001 (sedan/touring) en 2003 (coupé/cabrio) t/m 2005 (sedan/touring) en 2006 (coupé) en 2007 (cabrio)*
Het facelift model van de E46! Met onder andere: Nieuwe koplampen, bumpers, achterlichten, etc. Deze update is vooral cosmetisch, onder de motorkap is niks noemenswaardigs veranderd.
316i -> N42B18
318i of ci -> N42B20
320i of ci -> M54B22
325i of ci -> M54B25
330i of ci -> M54B30
Deze modellen hebben minder kinderziektes als de tweede generatie pre facelift modellen, echter nog niet zo weinig als de eerste generatie E46 modellen. Deze auto's zijn ook nog relatief nieuw dus je zult minder last hebben van de typische E46 kwaaltjes. Problemen met het subframe kom je bij deze auto's bijna nooit tegen.
Als je voor een 330ci gaat kijken zou ik voor de nieuwste gaan die je kunt vinden, zoals ik al zei hebben de M54 motoren andere olieschraapveren wat naar mate de leeftijd het olieverbruik doet toenemen. Anders zou je een 328ci kunnen overwegen. Zijn vaak goedkoper, maar je moet dus wel opletten op het subframe. Echter heb je veel minder last van kinderziektes. Mijn 328ci heeft nu bijna 250.000km gelopen en verbruikt geen spatje olie, maar hij is nu wel eventjes weg om het subframe te laten verstevigen haha...
*1998 t/m 2000*
De pre facelift modellen met doorontwikkelde E36 motoren, namelijk de M43 als 4 cilinder en de M52TU als 6 cilinder.
316i -> M43B16
318i of ci -> M43B19
320i of ci -> M52TUB20
323i of ci -> M52TUB25
328i of ci -> M52TUB28
Over het algemeen heeft deze tijdlijn van E46 modellen de minste problemen/kinderziektes, omdat het in feite E36's zijn in een ander chassis en kleine motorische updates. In deze modellen wordt dan ook nog redelijk veel analoog geregeld zoals het gaspedaal, cruise control, thermostaat etc.. Op 1 plek na; het subframe. Bij deze tijdlijn is het subframe het zwakste punt. Hier moet je dus goed naar kijken als je er eentje van 1998 tot 2000 koopt.
*2000 t/m 2001 (sedan/touring) en 2003 (coupé/cabrio)*
Pre facelift modellen met nieuwe motoren en inwendige updates, zien er dus bijna precies hetzelfde uit als de modellen van 1998 tot 2001 maar deze auto's hebben de nieuwe N42 als 4 cilinder en M54 als 6 cilinder.
316i -> N42B18
318i of ci -> N42B20
320i of ci -> M54B22
325i of ci -> M54B25
330i of ci -> M54B30
Deze modellen hebben allemaal wat meer vermogen als hun voorgangers, maar deze modellen hebben relatief meer problemen en kinderziektes. De nieuwe 4 cilinder motor wil nog wel eens last krijgen van de klepseals, waardoor je olieverbruik krijgt. En de nieuwe M54 6 cilinder motoren gebruiken deze keer andere olieschraapveren, die tamelijk minder lang mee gaan als de olieschraapveren in de M52TU. Daarom hebben de M54 motoren wat vaker last van olieverbruik.
Tevens zijn er heel veel dingen die eerst analoog waren elektrisch/digitaal geworden, zoals het gaspedaal, cruise control, thermostaat, en nog veel meer. Het subframe is bij deze modellen steviger, alleen je kunt er bij de snellere modellen nog steeds last van krijgen.
*2001 (sedan/touring) en 2003 (coupé/cabrio) t/m 2005 (sedan/touring) en 2006 (coupé) en 2007 (cabrio)*
Het facelift model van de E46! Met onder andere: Nieuwe koplampen, bumpers, achterlichten, etc. Deze update is vooral cosmetisch, onder de motorkap is niks noemenswaardigs veranderd.
316i -> N42B18
318i of ci -> N42B20
320i of ci -> M54B22
325i of ci -> M54B25
330i of ci -> M54B30
Deze modellen hebben minder kinderziektes als de tweede generatie pre facelift modellen, echter nog niet zo weinig als de eerste generatie E46 modellen. Deze auto's zijn ook nog relatief nieuw dus je zult minder last hebben van de typische E46 kwaaltjes. Problemen met het subframe kom je bij deze auto's bijna nooit tegen.
Als je voor een 330ci gaat kijken zou ik voor de nieuwste gaan die je kunt vinden, zoals ik al zei hebben de M54 motoren andere olieschraapveren wat naar mate de leeftijd het olieverbruik doet toenemen. Anders zou je een 328ci kunnen overwegen. Zijn vaak goedkoper, maar je moet dus wel opletten op het subframe. Echter heb je veel minder last van kinderziektes. Mijn 328ci heeft nu bijna 250.000km gelopen en verbruikt geen spatje olie, maar hij is nu wel eventjes weg om het subframe te laten verstevigen haha...
Re: Bmw 330ci Kopen.
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Denk het verstandigste om voor een zo nieuw mogelijke te kijken.
Nu heb ik nog een vraag over de twee zwakke punten bij dit model.
1. Het Subframe hoe kan ik merken dat deze kapot of gescheurd is? zo langs de weg dus zonder brug. en wat kost het ongeveer om een Subframe te laten vervangen of maken / verstevigen?
2. Bij de olieschraapveren (als ik het goed schrijf) die zijn zwakker als bij de oude blokken kan ik horen of merken dat deze op of kapot zijn? en zijn deze makkelijk te vervangen? en wat zijn de kosten ongeveer om deze te laten vervangen?
Ik hoop dat jullie ook deze vragen kunnen beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Lex
Denk het verstandigste om voor een zo nieuw mogelijke te kijken.
Nu heb ik nog een vraag over de twee zwakke punten bij dit model.
1. Het Subframe hoe kan ik merken dat deze kapot of gescheurd is? zo langs de weg dus zonder brug. en wat kost het ongeveer om een Subframe te laten vervangen of maken / verstevigen?
2. Bij de olieschraapveren (als ik het goed schrijf) die zijn zwakker als bij de oude blokken kan ik horen of merken dat deze op of kapot zijn? en zijn deze makkelijk te vervangen? en wat zijn de kosten ongeveer om deze te laten vervangen?
Ik hoop dat jullie ook deze vragen kunnen beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Lex
Re: Bmw 330ci Kopen.
1. zaklamp meenemen en onder de achterkant kruipen. Zoek even youtube filmpjes over gescheurde subframes om te weten waar je op moet letten. Als het al echt gescheurd is kun je het in de kofferbak zien onder de bekleding.
2. in principe hoef je hier niks mee te doen als het olieverbruik niet te gek is. Het is pas sinds kort "bekend" dat dit het probleem is. Tot nu toe was het gewoon standaard dat ie wat olie verbruikte. Ik heb hier verder nooit problemen mee gehad (maar heb mijn 330i maar tot ~120.000 km gehad).
2. in principe hoef je hier niks mee te doen als het olieverbruik niet te gek is. Het is pas sinds kort "bekend" dat dit het probleem is. Tot nu toe was het gewoon standaard dat ie wat olie verbruikte. Ik heb hier verder nooit problemen mee gehad (maar heb mijn 330i maar tot ~120.000 km gehad).