Ombouw standaard naar sport stoelen

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Johnny

Ombouw standaard naar sport stoelen

Bericht door Johnny » 14 jan 2013, 14:51

Heeft iemand al eens geprobeerd om de E87, etc, basic stoelen om te bouwen naar sportstoelen? Zo ja, is er een DIY?

Op basis van de ETK heb ik namelijk de indruk dat het frame voor beide gelijk is en alleen leder, foam en kappen afwijken... En natuurlijk de verwarmingselementen + schakelaar/hendel voor de steun van bovenbeen.

Zie:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E87N/ ... wse/seats/

helaas ben je wel dik 800e per stoel kwijt :(
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Johnny

Re: Ombouw standaard naar sport stoelen

Bericht door Johnny » 23 okt 2016, 16:03

UPDATE:
Bijna 4 jaar geleden gooide ik dit topic in het forum omdat ik baalde van de comfort stoelen in mijn net gekochte 1 serie. In de tussentijd veel ups en downs meegemaakt. Zoals baanverlies, burnout, nieuwe job, studie in het buitenland, maar de BMW bleef desondanks in mijn bezit.

Nu, na zoveel jaartjes, en dik 100.000km verder, heb ik de knoop doorgehakt om de BMW nog 1 a 2 jaar / max 40.000 km te houden. Ik stop mijn zuurverdiende centjes liever in een toekomstige eigen woning dan de e87 te verpatsen voor x-bedrag en dan nog eens hetzelfde of meer er boven op te leggen voor een E91 LCI uit 2009-2011 ... die in Duitsland nu nog rond de 15k Euro doen met 130-200 dkm en volle opties ...

Dus gezocht naar sportstoelen voor een ombouw project en ze gevonden voor 375 euries.

Voordeel:
- sportstoelen waren billig en het leer ziet er nog goed uit! Ze zouden voor de e87 LCI moeten zijn (bwjr 06-2007)
Nadeel:
- comfort stoelen zijn electrisch, met memory en stoelverwarming
- sportstoelen zijn handmatig, met stoelverwarming en rugesteun
(rechthoekige knop, lende steun is volgens mij de ronde knop)

Dus ... het wordt een interessant project.
- Het zitframe is identiek, maar het rugframe lijkt op basis van ETK onderdeelnrs verschillend
(alsmede de hoofsteun frame (sport = kromme buisen, comfort = rechte buizen))
- Kabelboom voor beide zetels is natuurlijk anders ...
(uitdaging om de rug/lende steun aan te sluiten)

Mijn idee op dit moment:
- beginnnen met de bijrijderstoel.
- Sportstoel strippen
(alles goed documenteren)
- comfort stoel strippen.
- rugleuning in zn geheel overzetten op de comfort stoel.
- zitvlak overzetten, incl het uitschuif mechanisme
- modules onder de beide stoelen vergelijken en correct aansluiten
- bekabeling nalopen voor de lende steun en deze aansluiten.
(bediening rug/lendesteun zit in de rugleuning, alleen de kabels lopen naar het zitframe)

De bestuurdersstoel is echter dé uitdaging met de elec.module en aansluitingen eronder. En de aansluitingen van stekkers en toevoegen stroom voor bediening van rug/lendesteun.

Ik kan natuurlijk ook gewoon de sporstoelen inbouwen en voor lief nemen dat ik tot verkoop van de auto geen electrische bediening meer heb. En dan de sportstoelen voor verkoop uitbouwen en dan los doorverkopen ... That's the most easiest approach... But where is the challenge in that ... :loveit:

Btw ... als ik bovenstaande ombouw echt zo extreem ga doen, maar ik er een DIY van ...
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”