Aankoop advies 1 serie diesel!

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Gebruikersavatar
kenneth.BMW
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 sep 2010, 01:12
Locatie: Zaanstad

Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door kenneth.BMW » 27 okt 2016, 11:41

Hallo,

Mijn naam is kenneth uit zaanstad ik rij nu een e46 cabrio 320ci m54 uit 2002.

Met pijn in me buik heb ik toch besloten mijn cabrio te verkopen.

Ik wil graag iets praktischer gaan rijden en aangezien ik bijna 25k per aar rijdt word het toch een diesel.

Ik denk toch dat het een 1 serie diesel wordt, maar misschien toch een 3serie e91!
Nu ben ik op 1 serie gebied best nieuw zijn er punten bij de 1 serie waar ik op moet letten? Hoe zit het met deze diesel motoren? Wat is jullie advies?

Ik hoor het graag!
Echt rijplezier begint hier.

Driver888
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2015, 10:51

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door Driver888 » 27 okt 2016, 12:47

De swirlflaps bij de 120d en 320d kunnen afbreken en dan is het einde motor.
Je kan ze ook laten verwijderen, of zelf doen.

Ga voor de M47 motor met 163pk.
Deze heeft helaas ook de flaps
Laatst gewijzigd door Driver888 op 27 okt 2016, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

--help
Berichten: 739
Lid geworden op: 26 mar 2013, 12:07

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door --help » 27 okt 2016, 18:35

Ik ben zelf van E46 benzine naar 1-serie diesel gegaan (E82 Coupé) en ben blij dat ik weer terug ben naar benzine. Ga een keer rijden in een BMW diesel en kijk of het bevalt. Het is uiteraard heel persoonlijk, voor de ene werkt diesel beter, de andere heeft liever benzine. Gezien je van een benzine mét de befaamde 6-cylinder komt ... lastige overgang. Vergeet niet, je weet wat je nu hebt, wat je koopt is een vraag. Heb één keer een dure reparatie en 1000 euro verschil qua benzine en diesel is lastig terug te verdienen. Succes! :)

Driver888 schreef:Ga voor de M47 motor met 163pk.
Deze heeft helaas ook de flats.
Wat bedoel je met 'flats' precies? Run-flats?
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door mieske90 » 27 okt 2016, 18:55

Ik heb misschien wel een leuke E87 120d automaat uit 2011 voor je te koop staan ;)
Afbeelding
Volgende evenement:


Driver888
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2015, 10:51

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door Driver888 » 27 okt 2016, 20:14

--help schreef:Ik ben zelf van E46 benzine naar 1-serie diesel gegaan (E82 Coupé) en ben blij dat ik weer terug ben naar benzine. Ga een keer rijden in een BMW diesel en kijk of het bevalt. Het is uiteraard heel persoonlijk, voor de ene werkt diesel beter, de andere heeft liever benzine. Gezien je van een benzine mét de befaamde 6-cylinder komt ... lastige overgang. Vergeet niet, je weet wat je nu hebt, wat je koopt is een vraag. Heb één keer een dure reparatie en 1000 euro verschil qua benzine en diesel is lastig terug te verdienen. Succes! :)

Driver888 schreef:Ga voor de M47 motor met 163pk.
Deze heeft helaas ook de flats.
Wat bedoel je met 'flats' precies? Run-flats?
Swirl flaps 8)

--help
Berichten: 739
Lid geworden op: 26 mar 2013, 12:07

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door --help » 27 okt 2016, 21:45

Ah ik dacht al, niets mis met run-flats toch! :rolf: (ok ok, andere discussie, sommige mensen vinden het maar niets)
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

Gebruikersavatar
kenneth.BMW
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 sep 2010, 01:12
Locatie: Zaanstad

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door kenneth.BMW » 28 okt 2016, 05:46

Dus de m47 blokken hebben de swirlflaps problemen. Dat is de 318d en 320d. Deze liggen ook in een e91? Gaat het hier om het motorblok diesel met de zwarte kap?
Echt rijplezier begint hier.

Driver888
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2015, 10:51

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door Driver888 » 28 okt 2016, 08:30

Dat weet ik zo ff niet, hebben ze niet allemaal een zwarte kap!
Mijn m47 had een zwarte afdekkap.
Ik heb wel horen zeggen dat de M47 de beste distributieketting heeft.

Als je een m47 koop met 2ton plus zou ik wel de flaps, EGR en het roetfilter laten doen, zo kan het blok veel meer km lopen.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 10 nov 2016, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig dus ook niet toegestaan.

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door h3b » 28 okt 2016, 08:59

Rijdt op dit moment zelf ook met een M47 motor. Techniek is hiervan helemaal uitgekauwd en bewezen stabiel en goed te zijn. Distributieketting komt weinig voor in tegenstelling tot de N47. Daarnaast is de M47 prima te chippen naar 200PK. En zoals Driver888 al aangeeft, EGR uitzetten + flaps en optioneel roetfilter meenemen dan kan je de nodige km's er weer zonder problemen bijzetten.
De M57 6 cil. diesel is natuurlijk ook een optie als je meer power wilt hebben.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

--help
Berichten: 739
Lid geworden op: 26 mar 2013, 12:07

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door --help » 28 okt 2016, 13:13

Ik heb een E82 120d gehad uit 2008 met bij aankoop ~ 100dkm, bij 110dkm begonnen de problemen. Heb er gigantisch veel gezeur mee gehad, schip van bijleggen qua motorproblemen (is bij een BMW specialist in onderhoud geweest, geen dealer/algemene garage, deze man wist 100% wat hij deed). Rij nu zoals gezegd een benzine 118i F21, nieuw, deze is stukken goedkoper als je alles uitrekent én ik heb mijn auto tot mijn beschikking als ik hem nodig heb. Ik weet dat dit een enkel geval is maar als ik van mijn BMW specialist hoorde hoeveel gezeur hij met zowel M47 als N47 heeft gezien ... ik vind het dan niet zo een uitgekauwde techniek.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 10 nov 2016, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig dus ook niet toegestaan.
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door h3b » 28 okt 2016, 13:56

De N47 is de vervanger van de M47 welke t/m 2007 nog ingebouwd werd. De N47 had heel veel last van distributie ketting issues. Met name in blokken N47A en N47B. Vanaf de N47C hebben ze het opgelost en dat is vanaf 2010 en verder. Zeer waarschijnlijk had je gezien het bouwjaar 2008 dus al een N47 blok erin liggen wat hiermee jouw problemen dus verklaard.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
kenneth.BMW
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 sep 2010, 01:12
Locatie: Zaanstad

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door kenneth.BMW » 29 okt 2016, 06:45

h3b schreef:Rijdt op dit moment zelf ook met een M47 motor. Techniek is hiervan helemaal uitgekauwd en bewezen stabiel en goed te zijn. Distributieketting komt weinig voor in tegenstelling tot de N47. Daarnaast is de M47 prima te chippen naar 200PK. En zoals Driver888 al aangeeft, EGR uitzetten + flaps en optioneel roetfilter meenemen dan kan je de nodige km's er weer zonder problemen bijzetten.
De M57 6 cil. diesel is natuurlijk ook een optie als je meer power wilt hebben.
Wat word bedoeld met EGR uitzetten heb je deze niet nodig dan? Moet toch meestal gereinigd worden?

En de flaps verwijderen jullie allemaal of controleren of ze nog goed zijn en zo nodig vervangen?

Roetfilter? Verwijderen of vervangen?

Mvg
Echt rijplezier begint hier.

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door h3b » 29 okt 2016, 07:41

EGR = Exhaust Gas Recirculation.
Dit betekent dat je uitlaatgas weer terugkomt in je inlaattraject. En ja daar wordt de EGR enorm vies van evenals je inlaatspruitstuk. Door deze uit te programmeren en/of dicht te zetten voorkom je dit. Dat betekent kortweg dat je motor altijd schone lucht krijgt aangevoerd.

BMW heeft de flaps gaandeweg wel verbetert echter een flap die afbreekt is in de regel een motor die letterlijk kapot gaat. Voorkomen is beter dan genezen dus je zult zien dat de meeste ze verwijderen via [a] flaps afslijpen van de as of door het plaatsen van blanking plates. Zou persoonlijk kiezen voor optie plaatsen blanking plates.

Voor wat betreft het roetfilter. Zou persoonlijk hem er wel uithalen als je zeker weet dat je een euro4 motor hebt (M47 o.a. dus). Vanaf jlil 2017 treden als het goed is nieuwe apk regels in werking waarvan ik ergens in een ander draadje gelezen heb dat het waarschijnlijk alleen van toepassing is op euro5 en euro 6 motoren. Zekerheid is hier niet dus als je twijfeld over de nieuwe regels hem er nog even in laten zitten en als de nieuwe regels bekend zijn dan kiezen voor laten zitten/vervangen of verwijderen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

--help
Berichten: 739
Lid geworden op: 26 mar 2013, 12:07

Re: Aankoop advies 1 serie diesel!

Bericht door --help » 29 okt 2016, 08:43

Tevens als je je EGR uit laat zetten gaat deze ook minder snel kapot. (hij doet nog steeds iets, dus kan nog steeds defect raken) Die van mij was (ook) defect geraakt, duur ding!
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”