Ik heb een drietal problemen waarvan ik niet zo goed weet waar ik verder moet zoeken om deze op te lossen.
Voorgloeisysteem: Gloeibougies + gloeimodule is nieuw, toch blijf ik bij het uitlezen (Delphi) storing houden op alle vier de gloeibougies. Auto start nog prima, maar we hebben ook nog geen winterse temperaturen. Iemand enig idee waar ik verder naar kan kijken?
Verstuivers: verstuiver 1 & 4 zijn vervangen (Nieuw van Bosch), toch lees ik een afwijking van 80+mg/slag uit op cillinder 1. Hoe kan dat? Compenseert die dan voor cillinder 2 of 3 bijvoorbeeld? Bij de retourtest leken verstuiver 2 & 3 nog wel goed. Auto rijdt verder prima. Alleen bij stationair draaien begint ie wel wat te 'walmen' uit de uitlaat.
Olie zweten: Olieverbruik is ongeveer een liter per 15.000-20.000km, zijkant van het blok is echter wel nat van de olie. Hij zweet het tussen de pakking van het inlaatspruitstuk weg. Ik heb een nieuw setje pakkingen besteld, maar is het normaal dat er olie in het inlaatspruitstuk zit?
Het betreft een E46 320D uit 2003 (M47 150pk) met 274.XXX op de klok. De turbo is bij 170.000 vervangen.
Ik hoor graag van jullie!
320D voorgloeisysteem en afwijking nieuwe verstuiver.
-
meneer aard
Re: 320D voorgloeisysteem en afwijking nieuwe verstuiver.
Rare vraag maar waarom 2 verstuivers vervangen? Heb je ze alle 4 laten testen? Dan is het capabel om enkel de 2 slechte te vervangen. Echter vervangen bij baseren op OBD feiten lijkt me enkel te voorbarig.
Wat betreft je gloei traject, meten is weten. Overigens zou je nu al wat veranderingen kunnen merken met starten als het s`ochtends kouder is.
Mocht je onverhoopt, bij plotselinge vrieskou willen starten en je systeem faalt. Gewoon de fohn van moeders de vrouw meenemen, in de inlaat en even laten blazen zodat het opwarmt. Met lopende fohn de motor starten. Minder schadelijk dan die startpilot of remmenreiniger.
Jammer genoeg gaat vlam starten niet meer door de lengte van het inlaat traject.
Wat betreft je gloei traject, meten is weten. Overigens zou je nu al wat veranderingen kunnen merken met starten als het s`ochtends kouder is.
Mocht je onverhoopt, bij plotselinge vrieskou willen starten en je systeem faalt. Gewoon de fohn van moeders de vrouw meenemen, in de inlaat en even laten blazen zodat het opwarmt. Met lopende fohn de motor starten. Minder schadelijk dan die startpilot of remmenreiniger.
Jammer genoeg gaat vlam starten niet meer door de lengte van het inlaat traject.
Het voorgloeisysteem heeft ook nog een relais geloof ik, die kan nog kapot zijn.
Heb de auto destijds naar de garage gebracht waar ze een retourtest hebben gedaan. Verstuiver 1 & 4 liepen 'over', verstuiver 2 & 3 waren nog 'redelijk'. Vanwege de hoge reparatiekosten heb ik er destijds voor gekozen om enkel 1 & 4 te laten vervangen. Ik heb de auto eigenlijk dagelijks nodig, dus verstuivers 2 & 3 er uit halen en laten testen heb ik eigenlijk geen tijd voor. Tevens kon mijn garage geen gereviseerde verstuivers leveren waardoor het dan toch weer een dure aangelegenheid zou worden als ik ze laat vervangen.meneer aard schreef:Rare vraag maar waarom 2 verstuivers vervangen? Heb je ze alle 4 laten testen? Dan is het capabel om enkel de 2 slechte te vervangen. Echter vervangen bij baseren op OBD feiten lijkt me enkel te voorbarig.
Uit duitsland kan ik gereviseerde verstuivers bestellen met Bosch testraport/certificaat en 12 maanden garantie voor €120 per stuk. Tevens ben ik binnenkort in het bezit van een stekker en INPA, dan kan ik ze zelf ook de ima-codes inleren (besteld via ebay).
Er zit in de zekeringkast onder de motorkap ook nog een zekering voor het voorgloeisysteem toch? Of zijn er nog andere punten die ik kan meten/ controleren? Over een paar weken wil ik het inlaat spruitstuk verwijderen om het blok schoon te maken en de rubbers van het spruitstuk te vervangen. Dan kan ik tevens even controleren of er uberhaupt stroom over de kabels naar de gloeibougies loopt.Wat betreft je gloei traject, meten is weten. Overigens zou je nu al wat veranderingen kunnen merken met starten als het s`ochtends kouder is.
Waar zit die dan? Of bedoel je die module op de zijkant van het blok voor de aansturing van de gloeibougies? Deze heb ik dus recent weer vervangen voor een nieuwe, maar dat heeft dus niets opgelost. Het betreft dit relais dus.JdM schreef:Het voorgloeisysteem heeft ook nog een relais geloof ik, die kan nog kapot zijn.