Gebruikersnaam: Terrz
Regio: Gorredijk (Friesland)
Welke BMW je rijdt: E46 320D Touring uit 2003, handgeschakeld
Na een jaar of twee sporadisch meelezen mag ik mij ook melden op dit forum! Februari dit jaar uit Duitsland een E46 Touring (facelift model) 320D gehaald
Een greep uit de optielijst:
- M sportpakket II
- M lederen stuur (met stuurwiel bediening)
- M versnellingspook
- 17 inch lichtmetalen M-velgen
- Zwarte hemel bekleding en klapspiegels
- Shadow line pakket
- Sport onderstel afstelling
- Sport interieur + stoelverwarming
Verder natuurlijk de standaardzaken als climate control, cruise control etc en heeft de vorige eigenaar de achterruiten laten blinderen.
Dat een complete onderhoudshistorie niet garant staat voor probleemloos rijden blijkt maar weer, ik heb er sinds de aanschaf naast het regulier onderhoud toch een aantal zaken aan gedaan of laten doen:
- Nieuwe schokdempers achter
- 2 nieuwe verstuivers (laten doen)
- Nieuwe accu
- 4x Gloeibougies (laten doen)
- Gloeimodule
Verdere zaken:
- swirlflaps verwijderd (preventief)
- EGR-klep buiten werking gezet (schroef in vacuumleiding)
- Carterventilatie vervangen (preventief)
Daarnaast nog een aantal zaken om de auto completer en netter te maken:
- Nieuw gespoten spatbord gemonteerd (linksvoor)
- Nieuw logo op de motorkop
- Dubbeldin android radio geinstalleerd (met het uiterlijk van de originele 16:9 unit)
- Versterkertje (pioneer GM-1004) achter het dashboard gemonteerd
- Speakers in deur vervangen
- Speakers in kofferbak vervangen
- Klein subwoofertje in het reservewiel
- Retrofit Xenon set met projectorlenzen
Plaatje bij het praatje:

Helaas loop ik nog steeds tegen een aantal 'problemen' aan waarvan ik niet goed weet waar ik het moet zoeken:
Voorgloeisysteem: Gloeibougies + gloeimodule is nieuw, toch blijf ik bij het uitlezen storing houden op alle vier de gloeibougies. Auto start nog prima, maar we hebben ook nog geen winterse temperaturen.
Verstuivers: verstuiver 1 & 4 zijn vervangen (Nieuw van Bosch), toch lees ik een afwijking van 80+mg/slag uit op cillinder 1. Hoe kan dat? Compenseert die dan voor cillinder 2 bijvoorbeeld? Bij de retourtest leken verstuiver 2 & 3 nog wel goed. Auto rijdt verder prima.
Olie zweten: Olieverbruik is ongeveer een liter per 15.000-20.000km denk ik, zijkant van het blok is echter wel nat van de olie. Hij zweet het tussen de pakking van het inlaatspruitstuk weg. Ik heb een nieuw setje pakkingen besteld, maar is het normaal dat er olie in het inlaatspruitstuk zit?