Reparatie stoelverwarming bestuurderszijde E60 / E61

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
goos

Reparatie stoelverwarming bestuurderszijde E60 / E61

Bericht door goos » 06 nov 2016, 17:31

Zo even uitgezocht hoe ik een foto kan plaatsen
Afgelopen lente merkte ik dat de stoel verwarming af en toe niet goed werkte, uiteindelijk niet meer.
afgelopen week heb ik deze gerepareerd, totaal ca 5 uur werk.
Op: [url]http:www.pelicanparts.com/techarticles/BMW-E ... cement.htm[/url] kun je zien hoe dat je diverse stoelonderdelen los kan halen.
Ik heb de stoel er niet uitgehaald.
Vooraf heb ik de stekker losgemaakt die achter onder de stoel zit, bij mij zijn er 5 snoeren aangesloten.
De stoel heeft een snelverwarming en een gewone verwarming(erg zwak), daarnaast ook nog een temp meting.
OP de stekker kun je controleren of de verwarming nog goed is. Pin 3 en 4 (massa) is de aansluiting voor de snel verwarming, 1 en 4 de gewone verwarming.
Weerstand over 3 en 4 oneindig => stuk dus. over 1 en 4 < 10 ohm = goed.
Ik ga nu eerst de zitting (leer + schuimrubber losmaken van het frame)
Kort even een paar tips. Verwijder links en recht de plastic afdek plaatjes (deze foto is niet van mijn auto).Afbeelding
Let op rechter plaatje zit vast met een torx boutje, is moelijk bij te komen. Afbeelding
Schroef de 2 torx boutjes die de stoelbediening vast zetten,los. Dan kun je nu aan 3 zijden (niet de voorzijde) het leer loshaken. Let op L en R achter zit het leer vast met een dopje wat je er uit kan klikken.
Ik heb een sportstoel, het uit schuifbare gedeelte kan ik losschroeven, 2 x torx Afbeelding, als deze is verwijderd, de plastic afdekking verwijderen. Dan kun je de ringen zien waarmee het leer vast zit aan het frame. Knip de meubelringen door waarna het leer inclsief het schuimrubber ui het frame gehaald kan worden.(ook geen foto van mijn stoel, was vergeten hier foto van te maken)Afbeelding
Dan nu de reparatie van de verwarming, eerst gaan we het leer losmaken van het schuimrubber. Deze zit nog met 9 ringen vast, de met een kniptang losknippen.
Het schuimrubber is eraf, je kijkt tegen de onderzijde van het leer, er zit een fieber laag onder genaaid, om bij de verwarmingsdraden te komen moet deze verwijderd worden. per zitvlak 3 zijden open knippen, 2 cm vd rand (pas op met de schaar de onderliggende laag niet raken) (ik heb ook nog een weerstand meting gedaan.weerstand over pen 3 en 4 oneindig, pen 4 en 1 < 10 Ohm , dit is de normale verwarming.(bij laatste meting voorste schuifzitting stekker aansluiten, ander is deze sowieso oneindig hoog)
Afbeelding
open geknipt ziet het er zo uit.
Afbeelding
De blauwe draad die je nu ziet liggen is van de snelverwarming .Nu op zoek, ik zie een bruin plekje, ik controleer met een naald op een van de draden van de weerstand meter, links en rechts van de bruine plek of daar een breuk zit. De ander draad wissel ik van pin 3 naar 4. De breuk gevonden.Afbeelding
De draad voorzichtig vrijgemaakt Afbeelding
Aan een zijde een krimp kous over geschoven en de draden weer aan elkaar gesoldeerd.Afbeelding
De krmp kous verwarmd en de draad weer vast gezet met wat garen,Afbeelding
Weerstand gemeten one 3 rn 4, ok Afbeelding
Het fieber met naald en draad weer vast gezet Afbeelding Afbeelding
nu het leer weer op het schuimrubber vast zetten, dit doe ik met tyraps, die ik er vooraf ,alle 9, er al ingestoken heb.Afbeelding
klaar, vooraf heb ik de wang vd zitting nog even gerepareed, zag er zo uit Afbeelding
Met koud schuim heb ik er een nieuw stuk ingezet, Het schuim vond ik net niet stevig genoeg, toch maar gebruikt.
Afbeelding
Daarna de bekleding weer op het frame gemonteerd, ik zit er nu weer warmpjes bij.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Johnny530d

Re: Reparatie stoelverwarming bestuurderszijde E60 / E61

Bericht door Johnny530d » 08 nov 2016, 16:09

Goed bezig, dank!!!

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 08 nov 2016, 17:18

Respect voor je DIY! :duim:

Gelukkig doet ie het bij mij nog want met 2 linker handen is dit geen ideale klus :D

Johnny530d

Bericht door Johnny530d » 09 nov 2016, 11:27

Bij mij is het overigens zo dat alleen de zitting kuren heeft. Rug doet het top maar de zitting doet het af en aan niet. Kan dat ook in het gedeelte/ bedrading voordat de boel de stoel in gaat zitten? en hoe kan je dat het best controleren?

goos

Bericht door goos » 10 nov 2016, 00:05

Dag Johnny, onder de stoel achterzijde zit een zwarte stekker, die kun je loshalen en meten of de weerstand tussen stekker 3 en 4 oneindig is of < 10 ohm. Tijdens de meting kun je ook nog kijken wat de weerstand waarde doet als je gaat zitten op de stoel en beweegt De bedrading naar de zitting verwarming is ongeveer 15 cm. Ook zou je kunnen meten of aan de ander kant vd stekker er spanning op staat, ik weet niet of dit te meten is, heb ik niet gedaan.

BrianGT

Bericht door BrianGT » 10 nov 2016, 09:04

Super mooie uitleg, bedankt daar voor.
Afbeelding

tom_il

Bericht door tom_il » 12 nov 2016, 10:06

Mooie DIY.
Verbaast mij dat die draad te solderen is. Typische verwarmingsdraden zijn dat niet.
Is hij echt gesoldeerd of aan elkaar gedraaid en dan soldeer erop gedaan ?
525d E61 2007 pre-LCI

goos

Bericht door goos » 12 nov 2016, 17:28

De draden liggen sinusvormingin de bekleding, deze iets rechter gelegd, waardoor ik wat draadlengte heb gewonnen. Ik heb de bedrading voorzichtig in elkaar geschoven, niet haaks inelkaar gedraaid, want dan heb je ahw een knoop in de draad.De inelkaar geschoven draden, vooraf ingevet met soldeervet, daarna gesoldeerd. (vergeet de krimp kous niet). daarna heb ik met water de las schoongemaakt om zure soldeervet te verwijderen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”