Afgelopen lente merkte ik dat de stoel verwarming af en toe niet goed werkte, uiteindelijk niet meer.
afgelopen week heb ik deze gerepareerd, totaal ca 5 uur werk.
Op: [url]http:www.pelicanparts.com/techarticles/BMW-E ... cement.htm[/url] kun je zien hoe dat je diverse stoelonderdelen los kan halen.
Ik heb de stoel er niet uitgehaald.
Vooraf heb ik de stekker losgemaakt die achter onder de stoel zit, bij mij zijn er 5 snoeren aangesloten.
De stoel heeft een snelverwarming en een gewone verwarming(erg zwak), daarnaast ook nog een temp meting.
OP de stekker kun je controleren of de verwarming nog goed is. Pin 3 en 4 (massa) is de aansluiting voor de snel verwarming, 1 en 4 de gewone verwarming.
Weerstand over 3 en 4 oneindig => stuk dus. over 1 en 4 < 10 ohm = goed.
Ik ga nu eerst de zitting (leer + schuimrubber losmaken van het frame)
Kort even een paar tips. Verwijder links en recht de plastic afdek plaatjes (deze foto is niet van mijn auto).

Let op rechter plaatje zit vast met een torx boutje, is moelijk bij te komen.

Schroef de 2 torx boutjes die de stoelbediening vast zetten,los. Dan kun je nu aan 3 zijden (niet de voorzijde) het leer loshaken. Let op L en R achter zit het leer vast met een dopje wat je er uit kan klikken.
Ik heb een sportstoel, het uit schuifbare gedeelte kan ik losschroeven, 2 x torx


Dan nu de reparatie van de verwarming, eerst gaan we het leer losmaken van het schuimrubber. Deze zit nog met 9 ringen vast, de met een kniptang losknippen.
Het schuimrubber is eraf, je kijkt tegen de onderzijde van het leer, er zit een fieber laag onder genaaid, om bij de verwarmingsdraden te komen moet deze verwijderd worden. per zitvlak 3 zijden open knippen, 2 cm vd rand (pas op met de schaar de onderliggende laag niet raken) (ik heb ook nog een weerstand meting gedaan.weerstand over pen 3 en 4 oneindig, pen 4 en 1 < 10 Ohm , dit is de normale verwarming.(bij laatste meting voorste schuifzitting stekker aansluiten, ander is deze sowieso oneindig hoog)

open geknipt ziet het er zo uit.

De blauwe draad die je nu ziet liggen is van de snelverwarming .Nu op zoek, ik zie een bruin plekje, ik controleer met een naald op een van de draden van de weerstand meter, links en rechts van de bruine plek of daar een breuk zit. De ander draad wissel ik van pin 3 naar 4. De breuk gevonden.

De draad voorzichtig vrijgemaakt

Aan een zijde een krimp kous over geschoven en de draden weer aan elkaar gesoldeerd.

De krmp kous verwarmd en de draad weer vast gezet met wat garen,

Weerstand gemeten one 3 rn 4, ok

Het fieber met naald en draad weer vast gezet


nu het leer weer op het schuimrubber vast zetten, dit doe ik met tyraps, die ik er vooraf ,alle 9, er al ingestoken heb.

klaar, vooraf heb ik de wang vd zitting nog even gerepareed, zag er zo uit

Met koud schuim heb ik er een nieuw stuk ingezet, Het schuim vond ik net niet stevig genoeg, toch maar gebruikt.

Daarna de bekleding weer op het frame gemonteerd, ik zit er nu weer warmpjes bij.