carterventielatie vernieuwd toch sludge
carterventielatie vernieuwd toch sludge
8 maanden geleden nieuwe carterventilatie met bij behorende slangen vernieuwd. best een hele klus. Laatst motor ook geflust, maar zie toch dat er sludge vorming optreedt bij de peilstok.
Radeloos. Olie verbruik is wel van ongeveer van 700 naar 1000km peer liter geworden.
Weet iemand wat er aan de hand. wordt echt niet veel korte afstanden gereden.
Radeloos. Olie verbruik is wel van ongeveer van 700 naar 1000km peer liter geworden.
Weet iemand wat er aan de hand. wordt echt niet veel korte afstanden gereden.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
- francois1994
Re: carterventielatie vernieuwd toch sludge
Meestal duit dit op een lekke koppakking.
BMW E46 318i '99
Suzuki GSF1200 Bandit '01
Suzuki GSF1200 Bandit '01
heb er ook zo eentje gehad een 318, verbruikte ook veel olie op laatst ook 1 op 700, altijd wel last gehad van mayonaise in meer of minder mate, na vervangen carterventilatie minder en minder olie verbruik. Maar mayonaise nooit helemaal weg, olie verbruik kwam door klepseals die bijna weg waren uiteindelijk.
toch nog een ton mee gereden
toch nog een ton mee gereden
Weet niet hoe het bij de 4 cilinders is maar bij de 6 cilinders is het heel belangrijk dat je tijdens de CCV switch ook je peilstok uit je blok haalt en hem helemaal schoon blaast voordat je alles weer in elkaar zet.Zit er ook sludge onder je oliedop?
dat beetje sludge lijkt me niet verontrustend zeker niet bij deze motoren, beetje condens bij de peilstok.
Als er maar niet hele hoop onder je vuldop zit?
Maar dat verbruik zou ik veel ernstiger vinden...klepseals?
de 330xD gebruikt op 25.000 km en halve liter en de 323i zelfs nog minder 0,25 liter
318 (316 ook) met die motor staat ook bekend om het lekken, elke pakking van 318 die ik had is wel vervangen oa kleppendeksel pakking, pakkingen bij vacuumpomp, pakkingen sensoren voorkant van motorblok, pakkingen oliefilterhuis en nog paar....
Als er maar niet hele hoop onder je vuldop zit?
Maar dat verbruik zou ik veel ernstiger vinden...klepseals?
de 330xD gebruikt op 25.000 km en halve liter en de 323i zelfs nog minder 0,25 liter
318 (316 ook) met die motor staat ook bekend om het lekken, elke pakking van 318 die ik had is wel vervangen oa kleppendeksel pakking, pakkingen bij vacuumpomp, pakkingen sensoren voorkant van motorblok, pakkingen oliefilterhuis en nog paar....
Hier hetzelfde...
Ook de CCV vervangen tijdje terug en alles schoon gemaakt, nieuwe olie etc...etc..., maar wéér sludge onder de dop en bij de peilstok...zucht...
Ik verdenk nu de thermostaat die niet goed werkt, waardoor de motor nooit echt goed op temperatuur komt waardoor de condens in de olie meer toeneemt. Auto rijdt meestal 40km op een dag, dat moet toch wel voldoende zijn om de olie op temperatuur te krijgen lijkt mij. KVS meter staat pas na een km of 15 op het midden, terwijl mijn M62 V8 al na 5km op het midden staat.
In december laat ik de klepseals vervangen, eens kijken of dan het olieverbruik wat zakt, want 1 ltr olie op 500-600 km vind ik toch wel wat veul....![Muurtje.. :bang:](./images/smilies/banging.gif)
Ook de CCV vervangen tijdje terug en alles schoon gemaakt, nieuwe olie etc...etc..., maar wéér sludge onder de dop en bij de peilstok...zucht...
![-_- -_-](./images/smilies/-_-.gif)
Ik verdenk nu de thermostaat die niet goed werkt, waardoor de motor nooit echt goed op temperatuur komt waardoor de condens in de olie meer toeneemt. Auto rijdt meestal 40km op een dag, dat moet toch wel voldoende zijn om de olie op temperatuur te krijgen lijkt mij. KVS meter staat pas na een km of 15 op het midden, terwijl mijn M62 V8 al na 5km op het midden staat.
In december laat ik de klepseals vervangen, eens kijken of dan het olieverbruik wat zakt, want 1 ltr olie op 500-600 km vind ik toch wel wat veul....
![Muurtje.. :bang:](./images/smilies/banging.gif)
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
ik heb bij m`n M54 motor ook eerst de CCV vervangen en de vanos gedaan en de sludge verdween pas toen ik de thermostaat had vervangen..
pas als de motor op temperatuur is ( meter in het midden) heeft de condens geen kans meer uit te wateren naar Sludge.
pas als de motor op temperatuur is ( meter in het midden) heeft de condens geen kans meer uit te wateren naar Sludge.
BMW F36 2014 435i
zat zelfs nog mayo aan peilstok nadat ik 2000km aan 1 stuk had gereden, stoppen alleen voor benzine EN olie bijvullen ;-)_
Volgens mij hebben deze motoren altijd last van sludge aan de peilstok. Pas wanneer je alles schoon hebt en er niet of nauwelijks korte stukken mee rijdt gaat dit weg. Het zijn kleine openingen die ook nog eens op een "koud" gedeelte van de motor zitten.
Belangrijkste is dat de vuldop vrij is en je geen indicatie hebt dat het onder het klepdeksel zit.
Groet,
Rob
Belangrijkste is dat de vuldop vrij is en je geen indicatie hebt dat het onder het klepdeksel zit.
Groet,
Rob
Ik heb nooit sludge bij de peilstok gehad. Altijd alleen onder de oliedop. Hoe zit het met je vacuüm? Als je ergens vacuüm lekt werkt de CCV al namelijk niet meer. Nogmaals het is erg belangrijk dat je de peilstok loshaalt met de CCV reparatie en hem helemaal schoon maakt van binnen. En dan met name dit gedeelte:
![Afbeelding](http://cdn4.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-3-Series-E46/12-ENGINE-Crankcase_Breather_Valve_Replacement/images_small/pic11.jpg)
![Afbeelding](http://cdn4.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-3-Series-E46/12-ENGINE-Crankcase_Breather_Valve_Replacement/images_small/pic11.jpg)
ik merk inderdaad dat de sludge vorming bij korte afstanden zichtbaar is. Ga daar nu wat meer op letten.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat