Elektronica op hol...?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Nuphar

Elektronica op hol...?

Bericht door Nuphar » 17 okt 2016, 17:44

Hi,

Sinds vanochtend geeft mijn auto (530D LCI 2009) 'nogal wat' problemen...gelukkig rijdt ie nog wel gewoon, maar:
- Bij in- en uitschakelen de melding 'grootlicht-assistent defect' en deze werkt inderdaad niet meer;
- HUD is gedimd, volgens mij dus in nachtmodus. Doet het verder wel, alleen nauwelijks leesbaar bij daglicht;
- Lampen zijn altijd aan (tijdens rijden), dus geen dagrijverlichting, maar volledig Xenon;
- Alarm indicator (rode lampje onder achteruitkijkspiegel) knippert, ook tijdens rijden. Het alarm werkt ook niet meer en de auto piept ook niet meer bij op slot zetten (en ontgrendelen, beide geprogrammeerd met Carly);
- De regensensor werkt niet meer, of beter gezegd: bij inschakelen gaat ie gewoon in intervalstand.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat het probleem gaat zijn. Hij wordt ook spoedig uitgelezen door de dealer, maar ben zelf ook erg nieuwsgierig. Daarbij probeer ik de kosten graag beperkt te houden en dan is het fijn om zelf een beetje een idee te hebben.

Voordat ik vraag of iemand een idee heeft en/of waar te zoeken:
- Er is recentelijk een muis bezig geweest in de kofferbak. Veel isolatiemateriaal gesloopt en ook in de buurt van de diverse kabelbomen. Ik kan evenwel geen beschadigde kabels vinden (maar het is makkelijk om iets over het hoofd te zien.
- Alles lijkt te maken te hebben met de electronica bij de achteruitkijkspiegel...lichtsensor, regensensor, alarm (-indicator, sensor). Of is dat een te eenvoudige conclusie?

Iemand een idee hoe verder met troubleshooting / plaatsen om extra goed te zoeken? Ik heb de hele kofferbak al bekeken (bekleding eraf) en er lijkt in ieder geval geen sprake van vocht.

Bij voorbaat veel dank!
Johan

Dippy

Re: Elektronica op hol...?

Bericht door Dippy » 17 okt 2016, 21:17

Ik snap dat je in eerste instantie denkt aan schade ontstaan door de tijdelijke bewoner, maar misschien voor de zekerheid ook even je accu na (laten) meten. Als deze niet echt goed meer is, kan dit bij de E-series hele vreemde problemen geven. Hier is veel over te vinden op dit forum.

Hopen dat het snel is opgelost. Succes!

Nuphar

Bericht door Nuphar » 18 okt 2016, 09:41

Dank voor de tip...ik heb het hier meegegeven. Kwam er vanochtend achter dat het dakraam ook niet meer werkte...ben benieuwd wat er uit gaat komen. Garantie, verzekering, geen probleem, maar wordt zo chagrijnig van een niet goed werkende auto...

Johan

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 18 okt 2016, 09:45

Idd een slechte accu kan dit soort ongein zeker veroorzaken in de E6x reeks, na aanschaf heb ik die van mij ook gelijk laten vervangen (kreeg ook al wat meldingen tijdens het uitlezen).

En idd een auto moet gewoon starten en gaan :duim:

tom_il

Bericht door tom_il » 18 okt 2016, 10:06

Mijn accu was niet meer ok, en kreeg ook regelmatig melding dat de accuspanning laag was. Maar buiten dit er nooit iets van gemerkt.
Maw ik vermoed niet de accu, ook omdat de foutmeldingen zich concentreren rond alles wat zich rondom de spiegel bevind. Ook de bediening van het dakraam bevind zich daar.
Laatst gewijzigd door tom_il op 26 okt 2016, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Nuphar

Bericht door Nuphar » 18 okt 2016, 10:35

Nou, inmiddels iets meer informatie...er zijn inderdaad diverse kabels doorgeknaagd. In ieder geval de kabel voor IBS en nog twee andere. Ik word hier (Dusseldorp) goed geholpen en up-to-date gehouden. Nu maar hopen dat de schade verder beperkt is.

Nu alvast maar eens zoeken wat voor preventieve maatregelen er mogelijk zijn. Schattig die knaagdieren...

Johan

Vintiem

Bericht door Vintiem » 26 okt 2016, 19:54

Als ze je straks ook maar helpen met een fles zuurstof als je de rekening krijgt..... :rolf:

Nuphar

Bericht door Nuphar » 18 nov 2016, 17:21

Nou, vier weken en 2500 euro verder...alles opgelost. Ik weet nog niet wat ik van hele verhaal moet denken...De dealer was op sommige fronten heel erg behulpzaam (nieuwe 5 serie als leenauto), maar tegelijkertijd... De kosten zijn wel erg hoog en manier van problemen oplossen vond ik erg lijken 'trial and error'. Het is overigens uiteindelijk via de verzekering gespeeld en de eigen kosten waren daarmee 'slechts' de 900 euro eigen risico.

Hoe dan ook... ben blij dat het achter de rug is en de muizenvallen staan klaar.

Johan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”