bonkend geluid
bonkend geluid
Hallo,
Ik heb het volgende probleem bij een 523i Touring automaat uit 1998;
Bij snel optrekken hoor ik een zwaar bonkend geluid onder de achterbank, alsof de achteras er onderuit valt.
De auto blijft echter kaarsrecht doorrijden dus de achteras zal niet los zitten. Kan het de Hardyschijf zijn? Ook is de bodem van de auto net voor de achteras helemaal vettig.De cardanas defect? Bij normaal rijden en optrekken is er niets aan de hand.
Gr. John
Ik heb het volgende probleem bij een 523i Touring automaat uit 1998;
Bij snel optrekken hoor ik een zwaar bonkend geluid onder de achterbank, alsof de achteras er onderuit valt.
De auto blijft echter kaarsrecht doorrijden dus de achteras zal niet los zitten. Kan het de Hardyschijf zijn? Ook is de bodem van de auto net voor de achteras helemaal vettig.De cardanas defect? Bij normaal rijden en optrekken is er niets aan de hand.
Gr. John
Re: bonkend geluid
Goede middag, beste John,
Ik denk dat u beter de BMW op de brug kan zetten, dan kunt u het goed inspecteren.
Maar gezien de plek waar de olie aanwezig is, dan denk ik dat de voorste kering uit het differentieel lek is.
Het bonken onder de BMW bij het optrekken, dat kan het Hardy schijf zijn.
Maar het kan ook het tussenlager zijn van de ophanging van de cardan as.
Wat ook nog mogelijk is, dat er een van de kruiskoppelingen defect is, u kunt dit controleren door exact dezelfde wringen uit te voeren, wat ik hier onder heb vermeld bij de aandrijfassen.
De Hardy schijf kunt u gewoon wisselen, dan dient u de cardan as te demonteren.
Nu bent u toch onder de BMW bezig, dan kunt u direct bekijken wat er olie lekt, maar ik ga er van uit, dat de voorste kering van het differentieel stuk is.
Maar bekijk ook de beide afdichtingen bij de aandrijfassen, links en rechts, bij de aansluiting van het differentieel.
Kijk ook of er geen homokineet in een van de aandrijfassen defect is, dan zit er speling op de aandrijfas.
Dit kunt u testen door de beide handen tegen over elkaar te zetten, en een snelle wringende beweging te maken, dan voelt u of er speling aanwezig is in de aandrijfassen.
Als het bonkende geluid afkomstig is van het tussen ophang lager.
Dan dient u het volgende te doen, als u het tussen ophang lager gaat vervangen.
De beide delen van de cardan as moeten nu gedeeld worden, let daarbij erg goed op!
Als u de cardan as gaat delen, zet dan op de beide delen een center punt neer, wel tegen over elkaar.
Zodat u weet, hoe de beide delen hebben gezeten! Dat is heel erg belangrijk voor het balans.
De cardanas is uit gebalanceerd! En door de center punten weet u hoe de beide delen weer in elkaar geschoven moeten worden, om dat balans niet te verstoren!!
De beide delen zijn voorzien van een vertanding!
En een tandje verschil in de montage, dat geeft gegarandeerd ellende en veel trilling onder de BMW, let daar dus erg goed op.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, en dat het mee mag vallen.
Hoe is het verloop met de betrekking van het warm lopen van uw BMW, beste John?
Al enige progressie gemaakt, of het probleem al verholpen?
Nog even over de cardan as, ik denk dat Eric er nog wel een heeft liggen!
Dit is even niet leuk meer, beste John, u rolt van het ene probleem naar het andere.
Hopelijk blijft die pechvogel nu voor goed weg, als alles is gerepareerd.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik denk dat u beter de BMW op de brug kan zetten, dan kunt u het goed inspecteren.
Maar gezien de plek waar de olie aanwezig is, dan denk ik dat de voorste kering uit het differentieel lek is.
Het bonken onder de BMW bij het optrekken, dat kan het Hardy schijf zijn.
Maar het kan ook het tussenlager zijn van de ophanging van de cardan as.
Wat ook nog mogelijk is, dat er een van de kruiskoppelingen defect is, u kunt dit controleren door exact dezelfde wringen uit te voeren, wat ik hier onder heb vermeld bij de aandrijfassen.
De Hardy schijf kunt u gewoon wisselen, dan dient u de cardan as te demonteren.
Nu bent u toch onder de BMW bezig, dan kunt u direct bekijken wat er olie lekt, maar ik ga er van uit, dat de voorste kering van het differentieel stuk is.
Maar bekijk ook de beide afdichtingen bij de aandrijfassen, links en rechts, bij de aansluiting van het differentieel.
Kijk ook of er geen homokineet in een van de aandrijfassen defect is, dan zit er speling op de aandrijfas.
Dit kunt u testen door de beide handen tegen over elkaar te zetten, en een snelle wringende beweging te maken, dan voelt u of er speling aanwezig is in de aandrijfassen.
Als het bonkende geluid afkomstig is van het tussen ophang lager.
Dan dient u het volgende te doen, als u het tussen ophang lager gaat vervangen.
De beide delen van de cardan as moeten nu gedeeld worden, let daarbij erg goed op!
Als u de cardan as gaat delen, zet dan op de beide delen een center punt neer, wel tegen over elkaar.
Zodat u weet, hoe de beide delen hebben gezeten! Dat is heel erg belangrijk voor het balans.
De cardanas is uit gebalanceerd! En door de center punten weet u hoe de beide delen weer in elkaar geschoven moeten worden, om dat balans niet te verstoren!!
De beide delen zijn voorzien van een vertanding!
En een tandje verschil in de montage, dat geeft gegarandeerd ellende en veel trilling onder de BMW, let daar dus erg goed op.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, en dat het mee mag vallen.
Hoe is het verloop met de betrekking van het warm lopen van uw BMW, beste John?
Al enige progressie gemaakt, of het probleem al verholpen?
Nog even over de cardan as, ik denk dat Eric er nog wel een heeft liggen!
Dit is even niet leuk meer, beste John, u rolt van het ene probleem naar het andere.
Hopelijk blijft die pechvogel nu voor goed weg, als alles is gerepareerd.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: bonkend geluid
Hallo,
Ik heb de auto vandaag op de brug gehad. Alle mogelijke rubbers zijn goed. Geen speling in het differentieel of de aandrijfassen. Wel voelde ik speling in de cardanas. Die heb ik uitgebouwd. Hardyschijf was zgan, tussenlager ook goed, maar op de homokineetkoppeling aan de achterzijde van de cardanas zit speling. Als ik een wringende beweging maak schat ik zo;n 1 tot 2 mm. Dit kan toch niet de oorzaak zijn van het harde gebonk? Of wel?
Gr. John
Ik heb de auto vandaag op de brug gehad. Alle mogelijke rubbers zijn goed. Geen speling in het differentieel of de aandrijfassen. Wel voelde ik speling in de cardanas. Die heb ik uitgebouwd. Hardyschijf was zgan, tussenlager ook goed, maar op de homokineetkoppeling aan de achterzijde van de cardanas zit speling. Als ik een wringende beweging maak schat ik zo;n 1 tot 2 mm. Dit kan toch niet de oorzaak zijn van het harde gebonk? Of wel?
Gr. John
Re: bonkend geluid
Mocht het helpen: ik heb precies dezelfde speling, maar niet het gebonk dat jij beschrijft. Ben ooit nog wel van plan om de koppeling te vervangen overigens.
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: bonkend geluid
Goede middag, beste John en Dustman.
Die 2 mm speling in een kruiskoppeling, dat is aardig wat.
Dit verergert steeds meer, en dat word steeds heftiger.
Als het toerental van de cardanas toe neemt, dan krijgt deze de neiging om te gaan slingeren, weliswaar ik kleine mate.
Het gebonk zal hier waarschijnlijk niet door veroorzaakt worden.
Wat mij wel erg opvalt, dat het heel erg vaak de achterste kruiskoppeling betreft, bij het differentieel!
Maar ik raad u terdege aan, blijf hier echt niet te lang mee doorrijden.
Zodra er wel ergere trillingen worden veroorzaakt, dan is de mogelijkheid aanwezig, dat er nog veel meet schade zal ontstaan, en niet enkel in de cardan as.
De versnellingsbak, en het differentieel zullen ook de nodige klappen voor hun kiezen krijgen.
Ik heb het al meegemaakt, dat een vriend van mij, jaren geleden ook is door blijven rijden met een defecte kruiskoppeling in de cardan as.
De versnellingsbak, daar is een dikke stalen persplug uitgeschoten, waardoor alle olie uit de bak is gestroomd.
En dat midden in een tunnel op de snelweg!
Dat stuk staal had ook de nodige deuken in de bodemplaat geslagen.
Gelukkig heeft dat stuk plug geen achter op komende auto geraakt.
De versnellingsbak, en de cardan as heb ik toen vervangen.
Hij had overigens wel een hele harde ratel, wat haast op een langgerekte klap leek.
Heel de auto trilde ontzettend.
Dus, blijf echt niet te lang doorrijden met teveel aan speling in de cardan as.
Normaal is er geen speling aanwezig in de cardan as, dus zullen er wel een of meerdere naaldlagertjes aan het verslijten zijn.
Ik heb bij de BMW niet gekeken, of deze te reviseren zijn.
Dat kon bij de oudere auto's dus wel.
Maar ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over dit euvel, en of het te reviseren is door ons zelf.
Met vriendelijke groet,
Ad
Die 2 mm speling in een kruiskoppeling, dat is aardig wat.
Dit verergert steeds meer, en dat word steeds heftiger.
Als het toerental van de cardanas toe neemt, dan krijgt deze de neiging om te gaan slingeren, weliswaar ik kleine mate.
Het gebonk zal hier waarschijnlijk niet door veroorzaakt worden.
Wat mij wel erg opvalt, dat het heel erg vaak de achterste kruiskoppeling betreft, bij het differentieel!
Maar ik raad u terdege aan, blijf hier echt niet te lang mee doorrijden.
Zodra er wel ergere trillingen worden veroorzaakt, dan is de mogelijkheid aanwezig, dat er nog veel meet schade zal ontstaan, en niet enkel in de cardan as.
De versnellingsbak, en het differentieel zullen ook de nodige klappen voor hun kiezen krijgen.
Ik heb het al meegemaakt, dat een vriend van mij, jaren geleden ook is door blijven rijden met een defecte kruiskoppeling in de cardan as.
De versnellingsbak, daar is een dikke stalen persplug uitgeschoten, waardoor alle olie uit de bak is gestroomd.
En dat midden in een tunnel op de snelweg!
Dat stuk staal had ook de nodige deuken in de bodemplaat geslagen.
Gelukkig heeft dat stuk plug geen achter op komende auto geraakt.
De versnellingsbak, en de cardan as heb ik toen vervangen.
Hij had overigens wel een hele harde ratel, wat haast op een langgerekte klap leek.
Heel de auto trilde ontzettend.
Dus, blijf echt niet te lang doorrijden met teveel aan speling in de cardan as.
Normaal is er geen speling aanwezig in de cardan as, dus zullen er wel een of meerdere naaldlagertjes aan het verslijten zijn.
Ik heb bij de BMW niet gekeken, of deze te reviseren zijn.
Dat kon bij de oudere auto's dus wel.
Maar ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over dit euvel, en of het te reviseren is door ons zelf.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: bonkend geluid
Voor de duidelijkheid, het is dus niet de cardanas met een kruiskoppeling aan de achterkant maar een soort homokineet met een rubber er om heen. Als je er in kijkt zit er een soort stermoer. Ik kan ook niet vinden of dit deel te vervangen is. Ik kan bij D Parts een gebruikte cardanas krijgen voor 100 Euro, helemaal compleet, maar ik ben bang dat daar misschien ook speling op zit.
Re: bonkend geluid
hallo,
de homokineet tussen het cardan en het differentieel geeft ook een bonkend geluid en is wel degelijk te vervangen .
bij mij is hij vorig jaar ook vervangen.
gr.
de homokineet tussen het cardan en het differentieel geeft ook een bonkend geluid en is wel degelijk te vervangen .
bij mij is hij vorig jaar ook vervangen.
gr.
Re: bonkend geluid
Beste John,
Een homokineet met speling, die kunt u het beste beter vervangen.
Voordat de speling veel te groot word, en dat er nog meer defect geraakt.
Denk daarbij aan het differentieel en het wiellager.
De homokineet is te reviseren, dat heb ik al veelvuldig gedaan met VW en Audi's, en MB.
Er is wel speciaal gereedschap nodig, om de homokineet te demonteren, en te monteren.
Maar voor de mensen die dit nog nooit gedaan hebben, dan dient men wel wat kennis te bezitten.
Dan is het misschien verstandiger om de gehele aandrijf as te vervangen.
Men kan kiezen voor een gebruikt exemplaar, of een nieuwe aandrijf as, of een gereviseerde aandrijf as.
Als men er voor kiest om een gebruikte aandrijfas te gebruiken.
Dan kan men uitstekend terecht bij een demontage bedrijf.
Daar worden de aandrijf assen gecontroleerd op speling en defecte hoezen.
Is er teveel slijtage aanwezig bij een aandrijf as, dan word deze vernietigd of aangeboden bij een revisie bedrijf.
Dan kan er gekozen worden voor revisie, is een iets duurdere aandrijf as.
Ook kan men bij een onderdelen leverancier terecht voor een gereviseerde aandrijf as, dan levert men de defecte terug in, en u krijgt statiegeld voor de defecte aandrijf as terug.
De keuze aan u.
Let wel, de naafmoer kan erg goed vast zitten, en vergeet in dien aanwezig, niet de borg stuik niet weg te halen.
Een borg stuik, dat is een put die men maakt in de kroon van de moer, om de moer te borgen tegen het los lopen van de moer!
Er kan eventueel ook nog een uitvoering aanwezig zijn, met een bout, maar BMW heeft vaak de centrale moer.
De moer of de bout, ligt aan de montage, deze dient altijd vervangen te worden!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Een homokineet met speling, die kunt u het beste beter vervangen.
Voordat de speling veel te groot word, en dat er nog meer defect geraakt.
Denk daarbij aan het differentieel en het wiellager.
De homokineet is te reviseren, dat heb ik al veelvuldig gedaan met VW en Audi's, en MB.
Er is wel speciaal gereedschap nodig, om de homokineet te demonteren, en te monteren.
Maar voor de mensen die dit nog nooit gedaan hebben, dan dient men wel wat kennis te bezitten.
Dan is het misschien verstandiger om de gehele aandrijf as te vervangen.
Men kan kiezen voor een gebruikt exemplaar, of een nieuwe aandrijf as, of een gereviseerde aandrijf as.
Als men er voor kiest om een gebruikte aandrijfas te gebruiken.
Dan kan men uitstekend terecht bij een demontage bedrijf.
Daar worden de aandrijf assen gecontroleerd op speling en defecte hoezen.
Is er teveel slijtage aanwezig bij een aandrijf as, dan word deze vernietigd of aangeboden bij een revisie bedrijf.
Dan kan er gekozen worden voor revisie, is een iets duurdere aandrijf as.
Ook kan men bij een onderdelen leverancier terecht voor een gereviseerde aandrijf as, dan levert men de defecte terug in, en u krijgt statiegeld voor de defecte aandrijf as terug.
De keuze aan u.
Let wel, de naafmoer kan erg goed vast zitten, en vergeet in dien aanwezig, niet de borg stuik niet weg te halen.
Een borg stuik, dat is een put die men maakt in de kroon van de moer, om de moer te borgen tegen het los lopen van de moer!
Er kan eventueel ook nog een uitvoering aanwezig zijn, met een bout, maar BMW heeft vaak de centrale moer.
De moer of de bout, ligt aan de montage, deze dient altijd vervangen te worden!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: bonkend geluid
Probleem opgelost.
Bij D-parts een gebruikte complete cardanas besteld met garantie voor 100 Euro.
Gemonteerd en alle geluiden zijn weg, ongeloofelijk maar waar.
Bij D-parts een gebruikte complete cardanas besteld met garantie voor 100 Euro.
Gemonteerd en alle geluiden zijn weg, ongeloofelijk maar waar.