witte rook na starten - E81 118D N47 200dkm

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Gebruikersavatar
jef028
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2016, 08:41

witte rook na starten - E81 118D N47 200dkm

Bericht door jef028 » 02 dec 2016, 21:47

Hallo,

De 1 serie geeft een 3-4 seconden dikke witte rook na het starten bij een koude start (langer dan 6 of 8 uur stilstaan). Het is echt 1 grote rookpluim met zware rook die lang blijft hangen. Zal morgen filmpje proberen te maken.

Het gaat om modeljaar 2008 met het N47 blok, 203.000km gereden. Het komt voor bij normale temperaturen in de herfst (5-15 graden buiten). Bij koudere temperaturen (-5 tot 5 graden) merk ik dat hij ook rookt en het toerental de eerste minuut erg schommelt.

Na controle bij BMW specialist Schmiedmann blijkt er ook wat lekkage te zijn bij de intercoolerslang, of dit echt lekken is of alleen maar zweten is nog onbekend..:

...dit lekt door naar draagarm rubber:

OK, bovenstaande dingen zouden kunnen wijzen naar gloeiproblemen. Uitgelezen met de Carly voor BMW app en adaptor (voorheen BMWhat) met als resultaat storing gloeibougie 1,2 en 3:


De codes:

004A6E
Glow plug cylinder 1

004A5E
Glow plug cylinder 2

004A4E
Glow plug cylinder 3

Gloeimodule alvast besteld, die wil ik morgen gaan vervangen. Gloeibougies zijn ook onderweg plus een setje inlaatpakkingen, ergens volgende week ga ik deze vervangen:

Als er tips zijn: van harte welkom!
Wordt vervolgd..
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Freude am Fahren.

Gebruikersavatar
Nieko
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 okt 2015, 21:48

Re: witte rook na starten - E81 118D N47 200dkm

Bericht door Nieko » 02 dec 2016, 22:49

Loopt je koelvloeistof reservoir ook leeg? Ligt er wat op de onderplaat? Geur van de rook kan ook veel verraden denk ik..
Short throw dipstick bro.

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: witte rook na starten - E81 118D N47 200dkm

Bericht door h3b » 03 dec 2016, 13:50

Witte rook direct na het starten zal denk ik toch je turbo zijn. Olie lekt jn het turbohuis en met starten komt dit naar buiten als witte rook.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
jef028
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2016, 08:41

Re: witte rook na starten - E81 118D N47 200dkm

Bericht door jef028 » 03 dec 2016, 17:35

Bedankt voor de reacties:

Auto verbruikt geen olie en geen koelvloeistof. Ik heb vandaag de onderplaat nog bekeken van beide kanten, helemaal droog:
-olie laatste 2 maanden regelmatig via de boordcomputer gepeild, staat op max
-koevloeistof heb ik gepeild een paar keer, blijft op maximum staan

vanochtend filmpje gemaakt, buitentemperatuur is 0.5 graden:
https://www.youtube.com/watch?v=bMrKfEAdaYE
Freude am Fahren.

bmw120dm
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 okt 2015, 14:17

Re: witte rook na starten - E81 118D N47 200dkm

Bericht door bmw120dm » 05 dec 2016, 14:47

Ik zou me niet teveel druk maken als ik jou was.

ik heb het zelfde gehad met mijn 120d vorig jaar alle 4 de gloeispiralen laten vervangen en nog steeds gaf carly elke keer een fout aan op de gloeispiralen toen het kouder begon te worden een maand geleden starte hij weer moeizamer en met de koude start stond de halve straat onder de witte stinkende rook, toen ook maar de gloeimodule laten vervangen en nu heb ik nergens last meer van de motor slaat veel sneller aan en loopt ook veel mooier met koude start. ik merk nu eigenlijk bijna geen verschil meer tussen een koude of warme start eerst was dit wel zo.

ik denk dat het bij jou ook gewoon de spiralen zelf zijn of de gloeimodule het beste kan je gewoon alles in een keer vervangen als je toch de inlaat hebt openliggen, die beru spiralen koop je op internet voor ongeveer 40 euro

daar kan je niet echt moeilijk voor doen lijkt me

Gebruikersavatar
jef028
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2016, 08:41

Re: witte rook na starten - E81 118D N47 200dkm

Bericht door jef028 » 08 dec 2016, 22:27

UPDATE: gloeimodule afgelopen zaterdag vervangen, dit is nummer 12217798000 / 12218591723

veel uurtjes aan besteed, inlaat eraf gehaald want ik wilde alvast kijken hoe alles los zou moeten als ik de gloeibougies zou gaan vervangen - die ik op dat moment nog niet binnen had:

Zoals je ziet was het inlaat gedeelte en vooral het gasklephuis erg vies. Het lijkt bijna modder wat erin zat, ongelooflijk:

Uiteindelijk zo goed mogelijk schoongemaakt en nieuwe inlaat pakkingen gemonteerd onderdeel nummer 11617801438 . (De pakkingen van gasklephuis en dat pijpje had ik niet helaas)

CONCLUSIE/RESULTAAT:
auto slaat nu ook bij koude temperaturen aan zonder haperen of stotteren, uitgelezen storingen wissen (extra storingen erin gekomen doordat ik oude module heb losgekoppeld en nieuwe heb geplaatst) en weer uitgelezen: resultaat: geen gloei gerelateerde storingen meer! :duimen:

UITLEZEN NA HET VERVANGEN VAN DE GLOEIMODULE - dus storingen nog niet gewist:
Motor Control:
Engine / Motor
Glow plug cylinder 1
Code: 004A6E
Glow plug cylinder 2
Code: 004A5E
Glow plug cylinder 3
Code: 004A4E
Charge air temperature sensor
Code: 004390
Glow system, configuration
Code: 00494A
Boost pressure sensor signal interruption oKurzschluss to earth
Code: 003F01
Glow system, communication
Code: 004A74
Glow system, communication
Code: 004A79

UITLEZEN NA WISSEN :duimen: :

Motor Control:
Engine / Motor
ECU OK, no Fault Code

Terugkomend op mijn topic titel: De witte rook komt nog steeds voor bij koude start. Dit in combinatie met olielekkage bij intercooler slang doet zou mogelijk het volgende kunnen zijn:

1/ turbo verbruikt olie
2/ iets met carterventilatie

Beide opties werd door de BMW specialist genoemd als mogelijke oorzaken van olielekkage.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Freude am Fahren.

Patrick11021979
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 okt 2014, 11:44

Re: witte rook na starten - E81 118D N47 200dkm

Bericht door Patrick11021979 » 10 dec 2016, 21:06

Voor het vervangen van je gloeipitten of module hoeft het inlaatspruitstuk niet gedemonteerd te worden...
Maar zoals jij gedaan hebt voor het reingen natuurlijk wel...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”