Koen - E39 530i Orientblau

Show je BMW E39. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
koenvbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2016, 15:43
Locatie: Noord-Brabant

Koen - E39 530i Orientblau

Bericht door koenvbeek » 16 okt 2016, 13:42

Gisteren heb ik een mooie E39 gekocht, en wel een 530i sedan in Orientblau handgeschakeld. Zie ook mijn voorsteltopic.

Opties:
- 317 Orientblau Metallic
- N6TT Standardleder/Grau
- 0534 Klimaautomatik
- 0302 Alarmanlage
- 0459 Sitzverstellung Elektrisch Fahrer/Beifahrer
- 0500 Scheinwerfer waschanlage/Intensiv
- 0210 DSC
- 0220 Niveauregulierung
- 0248 Lenkradheizung
- 0249 Multifunction für lenkrad
- 0261 Seitenairbag für fondpassagier
- 0403 Glasdach, elektrisch
- 0416 Sonnenschutzrollo heck
- 0423 Fussmatten in velours
- 0430 Innen-/Aussenspiegel automatisch
- 0465 Durchladesystem
- 0481 Sportsitze für fahrer/beifahrer
- 0494 Sitzheizung für fahrer/beifahrer
- 0508 PDC
- 0522 Xenon
- 0676 Hifi lautsprechersystem
- 0690 Cassettenhalterung

Vanmorgen de auto gewassen en in de wax gezet. Daarna natuurlijk gelijk wat foto's gemaakt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De aankoopkeuring was een goede ervaring. Over het algemeen was de monteur enthousiast over de auto, maar hij heeft wel wat punten gevonden:
- Kachelklep voor voorruit maakt stroef geluid
- Koplamp hoogteverstelling beide defect en beeld van de rechter lamp was wazig
- Kleppendekselpakking lekt
- Snaar aircopomp versleten
- Lichte speling binnenste stuurkogel rechts
- Bovenste draagarmkogel achter lichte speling
- Speling LA reactiearm
- Schijven voor versleten
- Diff zweet licht op een keerring
- Deurvanger busje LA defect

Een aantal punten waren nieuw om te horen dus het was niet voor niks om de keurig te doen. Niet alles heeft prioriteit, maar het is wel fijn om een lijstje te hebben. Nu heb ik een paar tril symptomen opgemerkt (tijdens de proefrit al) die waarschijnlijk te matchen zijn met het lijstje hierboven.
1. Trillingen in het stuur tijdens het remmen. Voel niks in het rempedaal trillen.
2. Trilling in mijn rug op snelheden tussen 100-120km/h. Voor mijn gevoel komt dit uit de achteras.

Ik denk dat nummer 1 te maken heeft met de bovenste draagarm en dat nummer 2 door de reactiearm achter komt. Is mijn gedachte juist? Rondom zitten de originele velgen met 4 dezelfde Conti banden van ongeveer een jaar oud. Dat zou het niet moeten zijn lijkt me.

Voor de koplampen heb ik met de verkoper al wat afgesproken om de verstellingsnokjes te repareren, dus dat wordt zsm gefixt.

Andere dingetjes voor op de lange baan:
- De speakers achterin in de hoedenplank werken niet, terwijl ze wel gemonteerd zijn. De versterker schijnt vaker stuk te gaan begreep ik, dus hier ga ik binnenkort eens achteraan.
- Mistlamp RV laat vocht binnen
- Deurvanger LA repareren
- Minimaal barstje in het achterbumper-plastic. Ga ik zo laten, want ik zie het zelf pas als met mijn neus er bovenop zit.

Zo, lang verhaal maar dat mag ook wel voor een openingspost. :D Ben super blij met de auto en hoop dat met het oplossen van de problemen het een fijne reisauto gaat worden. :driving:
Laatst gewijzigd door koenvbeek op 23 okt 2016, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
koenvbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2016, 15:43
Locatie: Noord-Brabant

Re: Koen - E39 530i Orientblau

Bericht door koenvbeek » 23 okt 2016, 22:12

De eerste week rijden met de E39 zit erop. Eerste reactie: wat een auto. Ongelooflijk hoe dat ding comfort met een super wegligging en super vermogen weet te combineren. Het verbruik was deze eerste week niet bepaald geweldig, maar dat komt door een paar demoritjes en zelf wat spelen met de opties en de auto wat beter te leren kennen. :whistle: :shine: Nog geen andere defecten kunnen vinden gelukkig, dat is altijd spannend in de eerste weken natuurlijk.

Voor het trillen tijdens het remmen denk ik toch dat het de remmen zelf zijn. De trilling treedt alleen op bij een bepaalde remkracht. Harder of zachter remmen doet het trillen verdwijnen. Daarnaast is het me opgevallen dat als ik hem door laat trillen tot stilstand, de auto op lage snelheid met de trilfrequentie mee in golven tot stilstand komt (overdreven). Dat duidt op wisselende remkracht met de trilfrequentie mee, dus het kunnen eigenlijk alleen maar kromme schijven zijn. Da's mooi, want die waren toch al aan vervanging toe. :gekdoen:

De radio klinkt niet bepaald geweldig. Het grootste gemis is het volledig ontbreken van lage tonen. Kan komen door de niet werkende speakers achterin, maar voor zover ik het begrijp zijn die gelijk aan de bass speakers in de voordeuren. Nou, die zou ik als mid-speakers omschrijven. De rest van het spectrum klinkt wel aardig, alleen als je de radio wat harder zet gaan de tweeters kraken. Ik vrees dat alleen het repareren van de versterker me nog niet tevreden gaat maken over de radio. Als jullie ervaringen hebben met audio upgrades hoor ik het graag, ben er nog niet uit wat nu de way to go is.

Tot zover deze update, binnenkort gaan er dingen vervangen worden, dus wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
elrenegado
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:08

Re: Koen - E39 530i Orientblau

Bericht door elrenegado » 24 okt 2016, 08:03

Mooie wagen, gefeliciteerd.

en inderdaad, het trillen bij remmen, en zeker als je op de laatste meters dat ook voelt als een soort golven duiden op kromme schijven.
Aangezien de monteur ze als versleten opgeeft is dat eigenlijk wel een feitje.

trillingen in rijden en bij kuilen/hobbels komt inderdaad van de speling op de diverse draagarmen/reactiestangen.
een e39 is er erg gevoelig voor.
die trilling in je rug kan evt ook nog van een band komen met een hoogteslag (heb ik ook, maar wacht wel tot die versleten is)

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: Koen - E39 530i Orientblau

Bericht door BartS » 25 okt 2016, 15:39

Hey koen,

Mooi he zon E39 ;)
Wat je speakers betreft dan denk ik dat je tweeters stuk zijn, ik kan mijne zo hard zetten als ik wil maar die gaan niet kraken. en ik heb standaard audio en niet Hi-Fi. het ontbreken van de lage tonen is een bekend issue van de E39, kijk eens op bavsound.com.

Kromme schijven is ook een bekend kwaaltje bij een E39. koop goede merk schijven ala, Brembo, Zimmermann etc.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Gebruikersavatar
koenvbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2016, 15:43
Locatie: Noord-Brabant

Re: Koen - E39 530i Orientblau

Bericht door koenvbeek » 04 dec 2016, 20:38

Het werd wel weer tijd voor een update. Er is tenslotte genoeg om over te vertellen.

- Er staat een doos met remschijven+blokken voor, stabilisatie koppeling achter en bovenste draagarmen achter te trappelen om gemonteerd te worden.
- Nieuwe radio gemonteerd, een Chinese Android Headunit. Eonon GA6201F, specifiek voor de E39 en past perfect! Ik heb hifispeakers (S676) en geen DSP. Deze radio werkt plug&play met de versterker achterin. Er zit een verloopstekker bij waarmee je zonder aanpassingen aan de auto de radio kan inbouwen. Stuurbediening werkt! Hij start in 20-30 seconden op, dan start hij automatisch de muziek en je voorkeurs navigatie app als je die aanhad. Hij onthoudt wat je aanhad voordat het contact uitging, dus ik kan altijd zonder knoppen in te drukken wegrijden met radio aan en navi in beeld. Ik heb op mijn telefoon ingesteld dat als de radio verbindt via bluetooth (carkit functie), dat de telefoon dan zijn wifi hotspot aanzet. Zo heb ik direct internet op de radio voor live fileinformatie in de navigatie.
- Prins VSI-2 LPG systeem laten inbouwen bij Mesman in Eindhoven. Tank van 77 liter bruto op de plaats van het reservewiel, netto kan er +- 65l in. Ben er een keer mee terug gemoeten om hem beter af te laten stellen, maar het rijdt nu prima! Omdat ik luchtvering heb, zat de luchtpomp in de weg voor de LPG tank. Die is vakkundig verplaatst naar de afdekkap voor de accuruimte in de kofferbak. De afdekkap kan nog steeds open en dicht en je kan overal bij. Het enige is dat het opbergvakje wat erin hoort nu niet meer past, maar als dat het enige is... Prima oplossing als je het mij vraagt.
- Kleppendekselpakking vervangen. De oude pakking leek wel van bakkeliet zo broos en hard was die. Begrijpelijk dat er een lekje in zat dus. Bij het losbreken was het oppassen dat de stukken niet in je ogen vlogen :gek:

Al met al ben ik heel blij met hoe de auto er nu bij staat. Het is totaal geen straf om met dit vliegend tapijtje over de weg te zoeven. Dat hij het nog vele jaren vol mag houden zullen we maar zeggen :)

Als je meer wilt weten over de radio of het LPG systeem, vraag maar raak. Ik heb een hoop uitgezocht en gelezen voordat ik deze radio gekozen heb, dit is m.i. de beste keuze als je een E39 zonder DSP wilt upgraden naar navi.

Hier wat plaatjes van de upgrades:
Radio:
Afbeelding
Alleen experts zien het verschil met de originele navi :P

Afbeelding
De knopverlichting van de radio is RGB instelbaar, zoals je ziet op de foto moet ik dat nog eens over doen. ;)

LPG inbouw:
Afbeelding
LPG Injectoren. Sierdeksel met afstandsbussen iets hoger gemonteerd.

Afbeelding
LPG computer en verdamper

Afbeelding
Vulpunt achter het tankklepje

Afbeelding
Dashboardschakelaar met verlichting in dezelfde kleur als de auto

Afbeelding
Laadvloer iets verhoogd op rubber voetjes

Afbeelding
LPG Tank

Afbeelding
Luchtpomp in de afdekkap voor de accuruimte gemonteerd

Afbeelding
En hij kan gewoon nog open en dicht.

Gebruikersavatar
Blackthunder
Berichten: 350
Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14

Re: Koen - E39 530i Orientblau

Bericht door Blackthunder » 04 dec 2016, 21:43

Dat zijn leuke updates en die radio ziet er inderdaad goed uit vergeleken met andere after market spul. Hoop dat je er nog veel plezier aan mag beleven!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Showroom”