Halverwege de dag ben ik even langsgereden omdat ik graag met eigen ogen wilde zien hoe erg de vervuiling was. Het was ronduit smerig! De techniek van directe inspuiting is erg mooi maar i.c.m. een diesel en dus een EGR werkt averechts. Door het ontbreken van een brandstofmengsel in het inlaattraject (wat voorheen dus de boel schoon hield) zul je dus altijd en vooral bij diesels enorme vervuiling krijgen met als gevolg een dichtslibbend inlaattraject. Ook als je alleen maar lange afstanden rijdt krijg je te maken met vervuiling! Het type brandstof die je tankt heeft dus ook totaal geen invloed op de verontreiniging van het inlaattraject.....wel op de injectoren/verstuivers maar daar gaat het dus om....er is hier sprake van directe inspuiting in de cylinders.
Komende week zal ik een paar foto's hier plaatsen zodat jullie een idee hebben van de vervuiling.
Vanochtend heb ik de auto opgehaald nadat hij daar vannacht aan de computer heeft gestaan voor de laatste software update.....iets waar de dealer eigenlijk niet aan wilde beginnen omdat de auto geen klachten/storingen had....maar dit terzijde.
Direct bij het wegrijden voelde ik dat de motor veel soepeler oppakt en doortrekt. Op de snelweg tijdens accelereren om in te halen voelde ik minder verschil.
De komende weken zal ik het verbruik nauwlettend in de gaten houden. Hopelijk zal het laten reinigen leiden tot een verbeterd brandstofverbruik.