Walnut blasting

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Walnut blasting

Bericht door de Wolf » 02 dec 2016, 18:43

Gisteren is mijn auto door Gijsbertsen (BMW-specialist in Odijk) ge-walnutblast (nieuw werkwoord? ;) )

Halverwege de dag ben ik even langsgereden omdat ik graag met eigen ogen wilde zien hoe erg de vervuiling was. Het was ronduit smerig! De techniek van directe inspuiting is erg mooi maar i.c.m. een diesel en dus een EGR werkt averechts. Door het ontbreken van een brandstofmengsel in het inlaattraject (wat voorheen dus de boel schoon hield) zul je dus altijd en vooral bij diesels enorme vervuiling krijgen met als gevolg een dichtslibbend inlaattraject. Ook als je alleen maar lange afstanden rijdt krijg je te maken met vervuiling! Het type brandstof die je tankt heeft dus ook totaal geen invloed op de verontreiniging van het inlaattraject.....wel op de injectoren/verstuivers maar daar gaat het dus om....er is hier sprake van directe inspuiting in de cylinders.

Komende week zal ik een paar foto's hier plaatsen zodat jullie een idee hebben van de vervuiling.

Vanochtend heb ik de auto opgehaald nadat hij daar vannacht aan de computer heeft gestaan voor de laatste software update.....iets waar de dealer eigenlijk niet aan wilde beginnen omdat de auto geen klachten/storingen had....maar dit terzijde.
Direct bij het wegrijden voelde ik dat de motor veel soepeler oppakt en doortrekt. Op de snelweg tijdens accelereren om in te halen voelde ik minder verschil.

De komende weken zal ik het verbruik nauwlettend in de gaten houden. Hopelijk zal het laten reinigen leiden tot een verbeterd brandstofverbruik.

a90
Berichten: 569
Lid geworden op: 23 jul 2010, 20:45

Re: Walnut blasting

Bericht door a90 » 02 dec 2016, 19:07

Aha, dus wat ik eerder wel eens gezien had (vieze, zwarte spoelpoorten) is dus eigenlijk de inlaat van een diesel ?? En ik maar denken dat ik naar een uitlaatpoort zat te kijken...

Nu snap ik wel waarom dat nodig is zeg, wat een smeerbenden en ik had het nooit zo begrepen..
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Walnut blasting

Bericht door de Wolf » 03 dec 2016, 10:46

Door het verwijderen van de sensor zoals omschreven in de volgende link, 5min werk, kan je zien of je inlaattraject vervuild is.

viewtopic.php?f=536&t=52097

JCK
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2015, 00:24

Re: Walnut blasting

Bericht door JCK » 04 dec 2016, 23:57

de Wolf schreef:Gisteren is mijn auto door Gijsbertsen (BMW-specialist in Odijk) ge-walnutblast (nieuw werkwoord? ;) )
De techniek van directe inspuiting is erg mooi maar i.c.m. een diesel en dus een EGR werkt averechts. Door het ontbreken van een brandstofmengsel in het inlaattraject (wat voorheen dus de boel schoon hield) zul je dus altijd en vooral bij diesels enorme vervuiling krijgen met als gevolg een dichtslibbend inlaattraject.
Bij een Diesel heb je geen mengsel in het inlaat traject alleen lucht, de diesel wordt altijd achter de inlaatklep ingespoten, hetzij indirect in een voorkamer dan wel direct in de ruimte in de zuigerkop.
De vervuiling die je ziet komt door de EGR klep, om de verbrandingstemperatuur te verlagen (en zo de uitstoot van NOx te verlagen) wordt er uitlaatgas in het inlaatspruitstuk gelaten, het roet hiervan geeft vervuiling.
Bij een benzine auto met injectie spuit je wel brandstof in het inlaattraject maar dit gebeurd zo dichtbij de inlaat klep dat je het spruitstuk er niet mee reinigt, alleen bij oudere auto's met carburatoren ging er mengsel door het complete inlaattraject.

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Walnut blasting

Bericht door de Wolf » 05 dec 2016, 08:05

Helemaal mee eens.

De EGR afsluiten zonder foutmelding schijnt (nog?) niet te gaan met deze motoren. Is er iemand die dit wel voor elkaar heeft gekregen?

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Walnut blasting

Bericht door de Wolf » 20 dec 2016, 19:53

Hier enkele foto's van de diverse onderdelen na demontage:

Voor:
Afbeelding

Na (tijdens):
Afbeelding

Afbeelding

EGR:
Afbeelding

EGR:
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien was de boel behoorlijk smerig......en is het ook niet zo heel vreemd dat ik het gevoel heb dat mijn auto veel beter oppakt vanaf lagere toeren.

Helaas heb ik geen foto van na het schoonmaken maar dat is dan ook niet zo bijzonder om te zien. Het brandstofverbruik is ook behoorlijk naar beneden gegaan maar hier kom ik over enkele weken op terug.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2932
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Walnut blasting

Bericht door Source » 22 dec 2016, 10:05

Zo wat een vervuiling.
Hoeveel kilometers heeft de motor er al opzitten?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Walnut blasting

Bericht door de Wolf » 22 dec 2016, 21:03

Source schreef:Zo wat een vervuiling.
Hoeveel kilometers heeft de motor er al opzitten?
Hij is net ingereden....130.000km!

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Walnut blasting

Bericht door Vintiem » 23 dec 2016, 06:34

En echt hoofdzakelijk snelwegritten?

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Walnut blasting

Bericht door de Wolf » 24 dec 2016, 10:29

Ik heb de auto gekocht bij 108.000km.....hoe de vorige eigenaar heeft gereden geen idee. Zelf rij ik een combi van snelweg en stad/dorp.

Vervuiling heb je sowieso. Makkelijkst om even snel te controleren of je veel vervuiling hebt is de sensor zoals eerder aangegeven te controleren op viezigheid.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Walnut blasting

Bericht door Vintiem » 25 dec 2016, 08:25

Natuurlijk heb je altijd vervuiling en met de steeds strenger wordende emissie eisen zal het er ook niet beter op worden maar dit is best veel.
Je hebt nu een goed eikpunt omdat je de boel nu gecleand hebt en er zelf in rijd. Trek voor de aardigheid over een jaar de boel er weer eens uit en post weer een foto. Ben benieuwd

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: Walnut blasting

Bericht door ®win » 02 jan 2017, 15:04

Bizar, hè? Is overigens niet alleen bij diesel, maar ook bij direct ingespoten benzinemotoren (bv. TSI / TFSI van VAG). Ik heb het bij mijn vorige auto (VW Passat 1.4 TSI) chemisch laten reinigen. Dat scheelde ook al een mouw aan een hemd! Tegenwoordig gaat men bij de direct ingespoten benzinemotoren een hybride vorm toepassen, waarbij een deel van de brandstof weer in het inlaattraject wordt ingespoten om deze schoon te houden.
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW K1100LT SE
BMW Active Hybrid e-bike

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”