Verloor langzaam vermogen -> auto start nu niet meer

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
nathan0

Verloor langzaam vermogen -> auto start nu niet meer

Bericht door nathan0 » 14 dec 2016, 21:23

Beste forumleden,

Na Mn auto een weekend aan een gezinslid te hebben uitgeleeend, ging ik er afgelopen zondag weer zelf mee rijden. Ik merkte dat er weinig kracht achter het gas zat, en dat de auto bij stationair voelbaar 'schokte'. Het toerental bleef op minieme verschuivingen echter gelijk.

Het vermogen werd binnen de periode van ongeveer een halfuur steeds minder en ik besloot een kijkje te nemen onder de kap.
Nadat ik de auto had uitgeschakeld om even onder de motorkap te kijken kreeg ik startte hij vervolgens helemaal niet meer.

De startmotor etc draait netjes rond, maar hij slaat verder totaal niet aan.

Als ik door de oliedop kijk, zie ik dat de ketting niet ronddraait/beweegt als er geprobeerd wordt te starten. Hoort dit zo?

2 maanden geleden is de ketting + geleider vervangen.

Auto is ook uitgelezen. Bij de eerste keer uitlezen kwamen nog de codes naar voren dat de nokkenassensoren waren uitgevallen. Maar na het verwijderen van deze codes en meerdere malen opnieuw uitlezen kwamen deze niet meer terug. We hebben dus geen foutcodes meer gevonden. Uitlezen is gebeurd met een professioneel snap-on apparaat.

Het gaat om een bmw e46 318i uit 2002. Motor: n42 (4 cil.)

Ik hoor graag jullie ideeën! Stel gerust vragen!

JdM

Re: Verloor langzaam vermogen -> auto start nu niet meer

Bericht door JdM » 14 dec 2016, 22:17

Krukaspoelies etc. draaien wel rond bij starten, maar de distributieketting niet? Heb je geen garantie waar je die ketting hebt laten vervangen?

Peter160

Bericht door Peter160 » 14 dec 2016, 22:50

Raar verhaal, distributieketting moet gewoon mee draaien bij jet starten om op deze wijze je kleppen te bedienen en compressie op te bouwen. Als de distributieketting niet meer draait stopt de auto abrupt. Verlies je niet langzaam vermogen. Wanneer hij van tijd is maar wel draait heb je kans op grote motorschade. Zou de boel maar goed na laten kijken want ik vind dit een vreemd verhaal.

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 15 dec 2016, 11:29

Als de kerting niet draait en de krukas wel dan had je direct de kleppen tegen de zuigers aan horen slaan en had je je blok weg kunnen gooien. Klinkt erg appart dit!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”