Joelend geluid na sturen.. stuurpomp/olie?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Rollo1996

Joelend geluid na sturen.. stuurpomp/olie?

Bericht door Rollo1996 » 18 dec 2016, 22:28

Hallo bimmers,

Ik ben sinds half oktober eigenaar van een 316i coupe en sinds kort hoor ik een joelend geluid uit de auto komen. Het geluid was er bij aankoop niet, bij het begin alleen in bochten naar links en nu blijft het bijna constant aan.

Ik heb zelf het gevoel dat het in de stuurbekrachtiging zit.

Wat gebeurt er:
Bij een bocht linksaf (denk aan een rotonde), komt er een vervelend joelend/zingend geluid en het gevoel alsof de wielen zwabberen. Dit geluid stopte eerst zodra de bocht voorbij was, nu blijft het aan. Het gevoel is wel alleen in de bocht naar links.
Dit is niet het geval als je heeeeel rustig de bocht in gaat of stilstaat. Bochten naar rechts is geen probleem, versnelling waar de auto in rijd merk ik geen verschil in.
Je hoort het geluid ook buiten de auto bij het rijden en bij stilstand.

Kennen jullie deze symptomen? Kunnen jullie mij zeggen wat het is en desnoods hoe te verhelpen? Ik kan veel aan de auto zelf maar door gebrek aan ervaring heb ik geen idee wat dit is.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!

Sebas2017

Re: Joelend geluid na sturen.. stuurpomp/olie?

Bericht door Sebas2017 » 19 dec 2016, 16:14

Je stuurhuis al gecheckt op lekken?

Rollo1996

Bericht door Rollo1996 » 19 dec 2016, 22:31

Ik heb vandaag het een an ander nagekeken zondom de stuurbekrachtiging. Er is een slang iets lek en dus te weinig vloeistof in het reservoir. Heb het reservoir bijgevuld en alle syptomen zijn weg!

Van de week even de garage in en de lek vinden en dichten.

Voor de mensen die dit zelfde probleem in de toekomst gaan hebben:
- check je stuurbekrachtigingsolie niveau, vul bij waar nodig
- check op mogelijke lekkages
Dit loste voor mij het probleem op

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 31 dec 2016, 00:16

Sowieso, check 1 bij stuurbekrachtiging is altijd het vloeistofniveau. BMW's zijn berucht wat betreft lekken van de stuurbekrachtiging. De hoge druk leiding en koelleiding (metalen buis die op het stuurhuis zit) gaan in de regel als eerste lekken. Het filterhuis lijkt bijna altijd te lekken, maar zelfs een nieuw filterhuis zit binnen een half jaar onder de olie. Dat is helaas normaal bij een BMW.

Let er wel op dat als je vloeistof zo laag heeft gestaan dat je geluid uit de stuurbekrachtiging hebt gehoord, de kans bestaat dat de pomp schade heeft opgelopen. Die pompen werken met extreem kleine toleranties en als ze zonder olie draaien, slijten ze heel hard.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Rollo1996

Bericht door Rollo1996 » 19 jan 2017, 23:32

Sinds mijn laadste bericht rijd de auto weer perfect. Binnenkort de lek nog eens proberen op te op te lossen.

Bedankt voor je reactie

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”