Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Goedenavond medebmw'ers
Het volgende..
Als ik rijd en ik moet stoppen voor een stoplicht (stilstaan) loopt mijn auto stationair niet helemaal lekker, zakt onder de 800 toeren en hierbij trilt m'n auto dan ook.
M'n motormanagment lampje brand met de volgende foutcode: P0710.
Gelukkig heb ik een OBD2 stekker op bluetooth waardoor ik m'n auto kan testen als die rijd, hierbij geeft ie een foutmelding dat m'n katalysator incompleet is??
Nu ben ik meer een doe hetzelfer en repareer ik graag zelf m'n auto, mits het echt niet anders kan!
Nu heb ik zelf al m'n beide lambdasondes vervangen dit heeft om precies te zijn 2 dagen verschil getoond. Ook de foutcode verwijdert maar is ook weer teruggekomen.
Nu dacht ik eens de wijsneus uittehangen en het duurdere benzine zooi te tanken, wonder boven wonder lijkt ie hier toch wel op te reageren en iets beter te rijden.
Dus conclusie:
Auto loopt slecht stationair. (Korte tijd, maar de auto herpakt zichzelf wel weer gewoon, dus nog nooit uitgevallen).
Auto start en loopt in een keer.
Beide lambdasondes vervangen.
1x duurder getankt (98 zooi) en de auto reageert er wel op.
Motormanagment lampje brand.
Geeft aan (met uitlezen) dat katalysator incompleet is.
Met vriendelijke groet,
Dennis van der Meulen
Auto verbruikt na mijn mening wel meer (1 op 9/10)
Het volgende..
Als ik rijd en ik moet stoppen voor een stoplicht (stilstaan) loopt mijn auto stationair niet helemaal lekker, zakt onder de 800 toeren en hierbij trilt m'n auto dan ook.
M'n motormanagment lampje brand met de volgende foutcode: P0710.
Gelukkig heb ik een OBD2 stekker op bluetooth waardoor ik m'n auto kan testen als die rijd, hierbij geeft ie een foutmelding dat m'n katalysator incompleet is??
Nu ben ik meer een doe hetzelfer en repareer ik graag zelf m'n auto, mits het echt niet anders kan!
Nu heb ik zelf al m'n beide lambdasondes vervangen dit heeft om precies te zijn 2 dagen verschil getoond. Ook de foutcode verwijdert maar is ook weer teruggekomen.
Nu dacht ik eens de wijsneus uittehangen en het duurdere benzine zooi te tanken, wonder boven wonder lijkt ie hier toch wel op te reageren en iets beter te rijden.
Dus conclusie:
Auto loopt slecht stationair. (Korte tijd, maar de auto herpakt zichzelf wel weer gewoon, dus nog nooit uitgevallen).
Auto start en loopt in een keer.
Beide lambdasondes vervangen.
1x duurder getankt (98 zooi) en de auto reageert er wel op.
Motormanagment lampje brand.
Geeft aan (met uitlezen) dat katalysator incompleet is.
Met vriendelijke groet,
Dennis van der Meulen
Auto verbruikt na mijn mening wel meer (1 op 9/10)
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Klinkt als dezelfde symptomen als bij mij. Een 318i.
Ik vermoed bij mijzelf de carterventilatie. Die zit denk ik vol. Olievuldop eraf dan blaast hij ipv zuigen.
Verder loopt hij bij mij aanzienlijk rustiger als ik de airco aanzet.
Ook motormanagement lampje brandt bij mij.
Heb je de lmm ook al gecheckt?
Ik vermoed bij mijzelf de carterventilatie. Die zit denk ik vol. Olievuldop eraf dan blaast hij ipv zuigen.
Verder loopt hij bij mij aanzienlijk rustiger als ik de airco aanzet.
Ook motormanagement lampje brandt bij mij.
Heb je de lmm ook al gecheckt?
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Verbruik is ook flink bij mij. Mag blij zijn als ik op 55l 500km haal.
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
- vacuumslangen/carterventilatie/alle rubbers inlaattraject controleren (vooral alles ná de LMM), daarna:
- luchtmassameter lostrekken en kijken of de auto erop reageert
- luchtmassameter lostrekken en kijken of de auto erop reageert
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Dit zal ik zeker van het weekend eens gaan doen, grondig zoeken.JdM schreef:- vacuumslangen/carterventilatie/alle rubbers inlaattraject controleren (vooral alles ná de LMM), daarna:
- luchtmassameter lostrekken en kijken of de auto erop reageert
Overigens moet mijn auto ook bijna gekeurd worden, dan gaat ie sowieso afgekeurd worden (Gelukkig)
Want meestal kunnen ze dan aangeven waar je probleem precies ligt, en ik heb liever dat ie afgekeurd wordt dat ik weet waar het probleem ligt, dan dat ik er zo mee blijf rijden.
Wat als ik de luchtmassameter lostrek, wat voor geluid moet ik horen? (en wat niet?)
en hoe hoort m'n auto te reageren? En hoe niet?
Zo super veel verstand heb ik over het algemeen niet van auto's
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Nee LMM nog niet gecheckt, is daar een makkelijke manier voor eigenlijk?Beens1 schreef:Klinkt als dezelfde symptomen als bij mij. Een 318i.
Ik vermoed bij mijzelf de carterventilatie. Die zit denk ik vol. Olievuldop eraf dan blaast hij ipv zuigen.
Verder loopt hij bij mij aanzienlijk rustiger als ik de airco aanzet.
Ook motormanagement lampje brandt bij mij.
Heb je de lmm ook al gecheckt?
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Nog even een update ik heb gezien dat ik m'n foutcode niet volledig had vermeld bij deze
P0170 - aandrijfsysteem fuel trim (bank 1)
P0170 - aandrijfsysteem fuel trim (bank 1)
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Als je LMM kapot is of slangen niet meer dicht zijn, krijg je allerlei vage meldingen. Eerst controleren, dan naar de codes gaan kijken die terugkomen/overblijven.
Stel dat je je LMM lostrekt en ermee gaat rijden en er verandert niets aan de rijeigenschappen, heeft de LMM dan van tevoren zijn werk gedaan denk je?
Stel dat je je LMM lostrekt en ermee gaat rijden en er verandert niets aan de rijeigenschappen, heeft de LMM dan van tevoren zijn werk gedaan denk je?
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Als je de LMM lostrekt loopt de motor gewoon door. Eigenlijk merk je niets. Alleen loopt hij op een standaart fabriekswaarde. Hij kan alleen geeen waardes meer doorgeven. Dus ook geen storingen meer veroorzaken.
Als dit het is zijn je problemen gelijk opgelost. Heb je wel ergens lekkage in je luchttoevoer dan zal het geen effect hebben. Dan blijft het zoeken. Sluit je de LMM weer aan met draaiende motor dan slaat hij af of gaat heel beroerd lopen. Uitzetten en weer starten en dat is weer opgelost. Kijk ook eens naar je gasklephuis of deze niet vervuild is.
Als dit het is zijn je problemen gelijk opgelost. Heb je wel ergens lekkage in je luchttoevoer dan zal het geen effect hebben. Dan blijft het zoeken. Sluit je de LMM weer aan met draaiende motor dan slaat hij af of gaat heel beroerd lopen. Uitzetten en weer starten en dat is weer opgelost. Kijk ook eens naar je gasklephuis of deze niet vervuild is.
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Top, ik ga dit zeker eens proberen.Peter160 schreef:Als je de LMM lostrekt loopt de motor gewoon door. Eigenlijk merk je niets. Alleen loopt hij op een standaart fabriekswaarde. Hij kan alleen geeen waardes meer doorgeven. Dus ook geen storingen meer veroorzaken.
Als dit het is zijn je problemen gelijk opgelost. Heb je wel ergens lekkage in je luchttoevoer dan zal het geen effect hebben. Dan blijft het zoeken. Sluit je de LMM weer aan met draaiende motor dan slaat hij af of gaat heel beroerd lopen. Uitzetten en weer starten en dat is weer opgelost. Kijk ook eens naar je gasklephuis of deze niet vervuild is.
Dus als ik je goed begrijp lmm lostrekken met lopende motor, kijken of de meldingen en storingen wegvallen gebeurt dit is m'n lmm aan z'n eind gebeurt dit niet is er iets anders aan de hand?
Overigens nog een algemene vraag, ik heb carteventilatie proberen optezoeken alleen kan niks vinden alleen een carteventilatie membraam, is dit het onderdeel wat eventueel ook een boosdoener kan zijn?
Ik ga eerst de lmm even lostrekken!
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Je doet er beter aan om eerst te controleren of je geen lekkages hebt.
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Ik weet niet hoe het bij 316 zit maar bij mijn BMW bestaat uit uit een aantal slangen met idd ook een klep of membraan.
Redelijke indicatie of hij goed is je olievuldop losdraaien bij lopende motor. Je moet dan als je de dop er afhaalt een licht vacuüm voelen.
Je kan het met je hand ook testen maar Let op de de boel is heel snel heet en dan heb je blaren. Als geen vacuüm hebt of hij blaast heb je in ieder geval probleem in je carterventilatie gedeelte.
Redelijke indicatie of hij goed is je olievuldop losdraaien bij lopende motor. Je moet dan als je de dop er afhaalt een licht vacuüm voelen.
Je kan het met je hand ook testen maar Let op de de boel is heel snel heet en dan heb je blaren. Als geen vacuüm hebt of hij blaast heb je in ieder geval probleem in je carterventilatie gedeelte.
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Nou,
Gisteren heb ik even m'n motorkap opengegooid even kijken of er idd lekkende slangentjes waren.
Ik weet me god niet hoe dit slangentje heet, of waar die precies aan vastzat, hij zat in iedergeval op de slang waar je LMM aanvast zit, (Geen idee of ik dit goed zeg)
Maar daar zat dus een slangentje op, naja die hoorde erop te zitten..
Maar die was dus totaal ingescheurd en zat gewoon niet meer waar die op hoorde te zitten.
Zou me er haast voor schamen dat dit me niet eerder opgevallen is, dus dat wordt een nieuw slangentje kopen en plaatsen.
Overigens zag ik ook dat ik was koelvloeistof op m'n onderkuip had liggen, dus dat wordt ook even een nieuwe waterpomp plaatsen, heb op youtube gekeken en dit is na mijn mening niet eens enorm lastig!
Ik kwam er ook gelijk achter iets anders, bij een BMW 316i heb je een trommel (links) zitten, als ik m'n auto koud startte hoorde je een heel hard zoem geluid, nou sinds gisteren weet ik dus ook dat dat geluid van die trommel afkwam, als je op de klep drukte van die trommel was het geluid weg, iemand enig idee of je dit nu moet vervangen? Of vast kan maken?
In ieder geval hoop ik voor nu dat het dat ene slangentje was, zodra ik tijd heb zal ik eens een foto maken en plaatsen welk slangentje ik bedoel.
Gisteren heb ik even m'n motorkap opengegooid even kijken of er idd lekkende slangentjes waren.
Ik weet me god niet hoe dit slangentje heet, of waar die precies aan vastzat, hij zat in iedergeval op de slang waar je LMM aanvast zit, (Geen idee of ik dit goed zeg)
Maar daar zat dus een slangentje op, naja die hoorde erop te zitten..
Maar die was dus totaal ingescheurd en zat gewoon niet meer waar die op hoorde te zitten.
Zou me er haast voor schamen dat dit me niet eerder opgevallen is, dus dat wordt een nieuw slangentje kopen en plaatsen.
Overigens zag ik ook dat ik was koelvloeistof op m'n onderkuip had liggen, dus dat wordt ook even een nieuwe waterpomp plaatsen, heb op youtube gekeken en dit is na mijn mening niet eens enorm lastig!
Ik kwam er ook gelijk achter iets anders, bij een BMW 316i heb je een trommel (links) zitten, als ik m'n auto koud startte hoorde je een heel hard zoem geluid, nou sinds gisteren weet ik dus ook dat dat geluid van die trommel afkwam, als je op de klep drukte van die trommel was het geluid weg, iemand enig idee of je dit nu moet vervangen? Of vast kan maken?
In ieder geval hoop ik voor nu dat het dat ene slangentje was, zodra ik tijd heb zal ik eens een foto maken en plaatsen welk slangentje ik bedoel.
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Nou mooi. Hopen dat problemen dan nu weg zijn.
Re: Bmw E46 316i "99 - Slecht lopend
Hoezo denk je dat het de waterpomp is? Zie je het op die plek lekken? De flenzen van de koelvloeistof slangen op het motorblok lekken ook vaak bij ouderdom evenals de bekende expansievat.
Die trommel is de secundaire luchtpomp. Deze gaat na een paar minuten zelf weer uit.
Die trommel is de secundaire luchtpomp. Deze gaat na een paar minuten zelf weer uit.