JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door JWtje » 29 mei 2016, 22:37

Al een tijdje licht actief op dit forum maar nog niet heel erg. Mijn naam is Jan Willem en ik rijdt nu een maand of 9 in mijn eerste BMW namelijk een E61 545i maar dat is niet zo heel spannend.

Wat wel spannend is is dat ik sinds begin maart eigenaar ben geworden van G-Tech's E30 bekend van dit onderwerp. viewtopic.php?f=586&t=46905

Vrijdag een ochtendje op Zandvoort gestreept met de E30 om te kijken hoe hij het hield.

Was helemaal top. Onwijs veel lol gehad en flink wat kilometers gemaakt. Met 47 liter octaan 102 kan je maar liefst 118km rijden. En dat terwijl ik het redelijk rustig aan deed omdat zowel de water als de olietemperatuur wat aan de hoge kant raakte. Door op de minder spannende stukken rustig aan te doen koelde ie telkens net voldoende terug om de volgende bocht weer snoeihard volgas door te stompen.

Nu had ik nog nieuwe banden besteld maar die waren wat laat. Kwam erachter dat ik op de straatrubbers uit 2012 toch ook wat nadeel had in de bochten t.o.v. degenen die op slicks of semislicks reden maar dat mocht de pret verder niet drukken. De Dunlop Sportmax voorop hadden een rondje nodig om warm genoeg te worden om ietwat te plakken om vervolgens 2 rondjes later dermate warm te worden dat ik alleen maar onderstuur had totdat de turbodruk er weer was. De Kumho Ecsta's achter hielden het boven verwachting goed. Verloren langzaam grip op een goed te controleren manier maar zodra je iets te snel van je gas af ging dan pakten ze onvergeeflijk hard weer op waar bijna niet tegenaan te sturen viel.

Ga kijken of ik met een externe oliekoeler de olie ver genoeg terug kan koelen en omdat de radiator dan ook de motorolie niet meer hoeft te koelen hoop ik dat de huidige radiator het ook gaat trekken.
Remblokjes zijn ook wat beter op de backing plates vastgesmolten nu geloof ik.

Ondanks dat er nog veeeeeeel meer in zit met tamelijk rustig rijden nog 02:16 gereden. Denk dat wanneer water en olietemp goed gebleven waren 02:00 wel mogelijk zou moeten zijn op versleten uitgeharde straatbandjes. Net een setje semislicks besteld en ga gauw weer eens terug om te kijken hoe het dan gaat.

Hieronder een een linkje naar JeTubus gefilmd vanuit een hopeloze camerapositie. Was een topdagje.

https://youtu.be/rxOvaF-a2wg

Zal ook eens wat foto's het interwebs opslingeren binnenkort.

Gebruikersavatar
jwbakkenes
Berichten: 821
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door jwbakkenes » 29 mei 2016, 23:15

Altijd fun om op Zandvoort te rijden, mooi circuit.
Mooie beelden en houd hem heel.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem

Mijn showroom

--help
Berichten: 739
Lid geworden op: 26 mar 2013, 12:07

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door --help » 30 mei 2016, 11:02

E61 545i ... en dat is niet zo spannend? :gek: Welkom!
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door Jeremy » 30 mei 2016, 12:41

Van harte welkom, en complimenten voor de leuke introductie! een 545i is toch wel echt een gave bak hoor, hetzelfde geldt voor de E30. Lijkt me niet vervelend om met de 5-serie naar het circuit te rijden om los te gaan in de 3-serie! :)

Voor nu, heel veel plezier op het forum en voor vragen kun je altijd bij één van ons terecht. Laat ons vooral weten hoe het gaat met je project en je kunt altijd een showroom aanmaken in het E30-gedeelte en uiteraard ook in het E60-gedeelte. Ook zijn we erg benieuwd naar foto's van je wagens! :)

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door JWtje » 30 mei 2016, 14:59

De reden dat de Fünfer nicht so spannend is is omdat deze 330pk(ook niet heel weinig, dat klopt) heeft in vergelijking tot de, ik schat tussen de 350 en 400pk van de E30. En de E30 is ook een kilootje of 500-600 lichter denk ik.
Kortom, als je een dagje met de E30 op pad geweest bent en je stapt dan in de 5 dan voelt het alsof je een vrachtschip bestuurd met een buitenboordmotor van 5 pk. Schiet niet echt op.
Ook is de snelheidsbeleving wel wat anders. 160 in de 3 is gelijk aan 250 in de 5.
Het is dat ik redelijk vaak een beetje een representatieve auto nodig heb voor mijn werk anders zou ik alleen nog de E30 rijden al is het comfort van de 5 wel 100 X beter dan de 3.
De keren dat je onderweg een dikke auto tegen komt om mee te sparren is wel het mooiste met de 3. In sprintjes tussen de 100 en 200 is er tot nu toe nog niks op mijn pad gekomen dat sneller is. Op het been there/done that lijstje staan al diverse M3's, een E60M5, 911GT3, Tesla P85, Audi S3, Audi RS4, Audi S6.
Op Zandvoort was het ook echt heel moeilijk om andere auto's maar te laten gaan omdat je gewoon weet dat je sneller bent en kunt. Maar met 2 temperatuurmeters die eigenlijk tegen een gevaarlijk gebied aan staan te hikken haak je dan toch maar af.

Hier 2 plaatjes, waarvan 1 in het donker:

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door JWtje » 30 mei 2016, 15:00


Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door Bart70 » 31 mei 2016, 06:53

Misschien moet je de mijne even pakken en daarna in jouw E61 stappen, kijken of je het dan nog steeds een vrachtwagen vind :devil:

Maar de E30 is natuurlijk wel een heel ander verhaal :duim:

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door Dutchie » 28 nov 2016, 09:28

Ah, gevonden! Heb genoten van je E30 afgelopen zaterdag :gekdoen:
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door JWtje » 28 nov 2016, 11:05

Was een top dagje op Weeze zaterdag. Had me ingeschreven voor groep 3 aangezien een maatje van me nog nooit dwars gegaan was terwijl hij zelf reed. Eenmaal aangekomen kwamen we erachter dat hij met zijn lengte en de stoel tegen de achterbank aangeschoven nog steeds het stuur niet kon draaien omdat die klem zat tussen zijn knieën.

Helaas was daarna overstappen naar groep 2 ook niet meer mogelijk. Op het kleine baantje werd de watertemperatuur telkens wat te hoog. Mocht echter om te koelen telkens een rondje over de normale baan mits ik daar niet drifte. Heb ik natuurlijk ook niet gedaan. Viel wel op dat het op de grote baan erg glad was waardoor bij iedere bocht de achterkant uitbrak als ik gas gaf.

Ik had nog een setje oude Dunlop Sportmaxen liggen die ik achterop gelegd had. om ervoor te zorgen dat de grip wat minder werd. Voorop een setje semi slicks. Geen goeie keuze omdat de semi's echt wel een beetje warmte nodig hebben om grip te hebben. Als je dan met 50 km/u over een natte baan rijdt met 3 graden boven 0 dan komt daar niet veel van terecht. Veel onderstuur dus maar dat mocht de pret niet drukken.

Is denk ik het laatste ritje dit jaar aangezien ik een overgangskenteken heb. Staat ondertussen een grotere intercooler klaar, er gaat een rolkooi in en de remschijven voor en remblokken rondom krijgen een upgrade omdat het laatste keer op de Nordschleife wel een beetje spannend werd. Ook ga ik m'n Apexi Neo aansluiten en heb ik een A/F meter ongeveer half aangesloten die ik even af moet maken. Dan gaan we daarna eens kijken of de huidige injectoren genoeg brandstof naar binnen kunnen smijten om veilig op 1.2bar boost te kunnen draaien.

Hier wat beeldmateriaal van zaterdag(en ook van daarvoor):

https://www.youtube.com/channel/UCFyQfm ... YfD0vWVFeg

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: JWtje z'n E61 545 en E30-2JZ

Bericht door JWtje » 31 dec 2016, 10:16

Van de week aan project intercooler begonnen. Afmetingen van het koelblok zijn 600 x 300 x 76 en dat is 4-5 keer zo groot zal dat er nu op zit. Binnenkort een andere bumper erop waarbij het niet zo zonde is om erin te zagen en boren. De olie koeler moet wel gaan verhuizen maar dat gaat lukken.

Kwam net een stukje pijp te kort om de linkerkant aan te sluiten maar de ruimte is er.

Ben nog op zoek naar een goed adres voor een betaalbare nieuwe voor en achterbumper die volledig van plastic is.
Dus al iemand een goed adres heeft dan hou ik me aanbevolen.

Kan op één of andere manier geen foto's uploaden anders had ik dat wel gedaan. Uploadquota is bereikt?????

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”