Spoelen versnellingsbak
Spoelen versnellingsbak
Hi,
Sinds een jaartje overgestapt van een Audi naar een 353d touring met nu 130.000 op de teller. Helaas begint mijn bak wat kuren te vertonen. Schokken en bonken, met name bij terugschakelen en soms ook haperen bij vlot optrekken.
Na het nodige gelezen te hebben en een nutteloze software update bij de dealer verder besloten om de bak eens te laten spoelen.
Hoor wel positieve verhalen over autohuis Meppel alleen zou me dit 700 euro gaan kosten.
Wat is jullie ervaring? Is dit een gangbare prijs en zijn er ook bedrijven die dit aanbieden welke wat meer zuidelijk zijn gelegen? (Brabant?)
Sinds een jaartje overgestapt van een Audi naar een 353d touring met nu 130.000 op de teller. Helaas begint mijn bak wat kuren te vertonen. Schokken en bonken, met name bij terugschakelen en soms ook haperen bij vlot optrekken.
Na het nodige gelezen te hebben en een nutteloze software update bij de dealer verder besloten om de bak eens te laten spoelen.
Hoor wel positieve verhalen over autohuis Meppel alleen zou me dit 700 euro gaan kosten.
Wat is jullie ervaring? Is dit een gangbare prijs en zijn er ook bedrijven die dit aanbieden welke wat meer zuidelijk zijn gelegen? (Brabant?)
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Spoelen versnellingsbak
Die van mij heeft 173k gelopen. Ook ik heb overwogen wel/niet laten spoelen. Tot heden nog niet gedaan. Mijn bak schakelt nog zeer goed. Alleen bij koude motor ff bonk, maar dat spreekt voor zich. De specialist die ik kan aanbevelen is Autrans te Lunteren (vragen naar Ton Hendriks). Prijs olie verversen en spoelen etc...zal rond de 500 - 550 euro kosten gok ik.
Re: Spoelen versnellingsbak
Goede avond beste forum leden,
Als ik u beiden een zeer goed advies mag geven, begin er niet aan, met dat spoelen!
Er is meer narigheid, dan dat het voordelen heeft!
Ik ben lid van de VAG fora, en van de Audi fora, van de MB fora, en van de BMW fora.
Ik heb echt al meer narigheid gezien met betrekking van het spoelen van een automatische versnellingsbak.
Ik heb gezien, het niet meer willen schakelen, het bonken met het schakelen.
Dit alles kan te maken hebben met achter gebleven chemische troep, waar mee gespoeld is.
Door dit chemisch zooi, word de emulsie die ontstaat met het gebruik van de automaat, die probeert men op te lossen met die chemische rommel.
Dat lukt vaak gedeeltelijk, dus blijft er nog voldoende residu achter, en dat kan dus los komen door het spoelen.
Die rommel die los komt, die gaat weer tussen de klepjes zitten, en dat veroorzaakt al die ellende.
Ik heb al forum leden gezien, die een andere automaatbak hebben moeten vervangen!
En dat kost echt veel geld.
De garantie die men krijgt, die kan echt nooit voor de volle 100% gegeven worden.
De prijzen die ik u beiden zie noemen, dat kan weggegooid geld zijn.
Ik heb echt een veel betere remedie, die echt top is.
Neem bijvoorbeeld eens contact op met ZF in Delfgauw bij Delft.
U kunt dit allemaal Googlen.
ZF is de fabrikant van de automatische versnellingsbak van BMW, soms kan het mogelijk zijn, dat er een GM bak gemonteerd is, en die zal men enkel verversen bij ZF.
De ZF bak van BMW die word na een afspraak geserviced bij ZF.
Dat houd dus in, dat de carterpan van de automaatbak gedemonteerd word.
De oliefilter van de bak word gedemonteerd.
Het mechanische brein, het kleppenblok, dat word gedemonteerd uit de bak.
Het kleppenblok word op zijn beurt ook weer helemaal gedemonteerd, alle klepjes, wat eigenlijk een hoop kleine veertjes zijn, met een hoop kleine balletjes.
Heel dat kleppenblok, dat word dus netjes op een hele goede en zeer vertrouwde manier gereinigd in een speciale machine.
De veertjes worden bekeken, en de balletjes ook, of er slijtage of veerkracht verlies is opgetreden.
Bij ZF kijkt men ook, of er updates zijn voor de automaat van uw BMW, als dat zo is, dan word dat ook uitgevoerd, dat ligt trouwens wel aan het type BMW.
Ik weet zeer zeker, dat dit de juiste manier van service is, het is immers de fabrikant van de automaatbak.
Ik weet dus ook zeker, dat u goedkoper uit bent, vorig jaar koste deze service rond de € 600,00
U kunt er zelfs op wachten, neem wel iets mee om de tijd door te brengen, het duurt rond de 5 uur dacht ik.
Er is WIFI aanwezig, waar u gratis gebruik van kunt maken.
U kunt ook genieten van een heerlijk kopje koffie of thee, of soep.
Ik zag zelfs een lunch voorbij komen! Maar vraag er gerust naar, dan kunt u er rekening mee houden.
U kunt indien u belangstelling vragen, of u even een blik mag werpen op deze service beurt, wat vaak ook mag.
Ik zou zeggen, heeft u interesse, neemt u dan contact op met ZF in Delfgauw bij Delft.
Dat kan middels een e-mail of gewoon telefonisch, u kunt dan ook vragen naar de prijs die men vraagt voor deze uitmuntende service!
Er word dus eerst gekeken naar de aard van uw klachten van de automaatbak, er word dus eerst een testrit gemaakt, die u zelf mee mag beleven, de automaatbak word geserviced, en daarna word er weer een testrit gemaakt.
Ik zal nog even de moeite doen voor u, om wat adres gegevens te verzamelen, dat zal ik nog bijsluiten, als ik het heb opgezocht, uit een ander topic.
Mijn belofte:
De adres gegevens van ZF Delfgauw:
ZF services
Distributieweg 7
2645 EG Delfgauw
Tel: 015-2702350
Fax: 015 2702351
E-mail: corinda.bosman@zf.com
nlinfo@zf.com
http://www.zf.nl
U kunt rechtstreeks e-mailen naar mevrouw Bosman, zij zal u alle informatie geven.
U dient wel de gegevens van uw BMW te vermelden.
Zoals:
Merk auto.
Het volledig type van de BMW.
De inhoud van de motor.
Het bjr. van de BMW.
Het aantal versnellingen van de automaatbak.
En de eventuele problemen van de automaatbak.
Of gewoon de service voor de automaatbak, als er geen problemen zijn.
Als er al defecten aanwezig zijn, dan zal het spoelen en het servicen geen nut meer hebben, let daar wel goed op!
dan moeten er onderdelen vervangen worden, pof misschien zelfs de gehele automaatbak.
Blijf dus nooit te lang doorrijden, als er iets mis is met de automaatbak.
IK hoop dat ik u hier mee een groot plezier heb gedaan, het is echt veel beter dan het spoelen met dat chemische spul!
ZF raad het dus echt niet aan, en zegt dat het beter voor de automaatbak is om het ook echt niet te laten doen!
Succes, beste forumleden.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als ik u beiden een zeer goed advies mag geven, begin er niet aan, met dat spoelen!
Er is meer narigheid, dan dat het voordelen heeft!
Ik ben lid van de VAG fora, en van de Audi fora, van de MB fora, en van de BMW fora.
Ik heb echt al meer narigheid gezien met betrekking van het spoelen van een automatische versnellingsbak.
Ik heb gezien, het niet meer willen schakelen, het bonken met het schakelen.
Dit alles kan te maken hebben met achter gebleven chemische troep, waar mee gespoeld is.
Door dit chemisch zooi, word de emulsie die ontstaat met het gebruik van de automaat, die probeert men op te lossen met die chemische rommel.
Dat lukt vaak gedeeltelijk, dus blijft er nog voldoende residu achter, en dat kan dus los komen door het spoelen.
Die rommel die los komt, die gaat weer tussen de klepjes zitten, en dat veroorzaakt al die ellende.
Ik heb al forum leden gezien, die een andere automaatbak hebben moeten vervangen!
En dat kost echt veel geld.
De garantie die men krijgt, die kan echt nooit voor de volle 100% gegeven worden.
De prijzen die ik u beiden zie noemen, dat kan weggegooid geld zijn.
Ik heb echt een veel betere remedie, die echt top is.
Neem bijvoorbeeld eens contact op met ZF in Delfgauw bij Delft.
U kunt dit allemaal Googlen.
ZF is de fabrikant van de automatische versnellingsbak van BMW, soms kan het mogelijk zijn, dat er een GM bak gemonteerd is, en die zal men enkel verversen bij ZF.
De ZF bak van BMW die word na een afspraak geserviced bij ZF.
Dat houd dus in, dat de carterpan van de automaatbak gedemonteerd word.
De oliefilter van de bak word gedemonteerd.
Het mechanische brein, het kleppenblok, dat word gedemonteerd uit de bak.
Het kleppenblok word op zijn beurt ook weer helemaal gedemonteerd, alle klepjes, wat eigenlijk een hoop kleine veertjes zijn, met een hoop kleine balletjes.
Heel dat kleppenblok, dat word dus netjes op een hele goede en zeer vertrouwde manier gereinigd in een speciale machine.
De veertjes worden bekeken, en de balletjes ook, of er slijtage of veerkracht verlies is opgetreden.
Bij ZF kijkt men ook, of er updates zijn voor de automaat van uw BMW, als dat zo is, dan word dat ook uitgevoerd, dat ligt trouwens wel aan het type BMW.
Ik weet zeer zeker, dat dit de juiste manier van service is, het is immers de fabrikant van de automaatbak.
Ik weet dus ook zeker, dat u goedkoper uit bent, vorig jaar koste deze service rond de € 600,00
U kunt er zelfs op wachten, neem wel iets mee om de tijd door te brengen, het duurt rond de 5 uur dacht ik.
Er is WIFI aanwezig, waar u gratis gebruik van kunt maken.
U kunt ook genieten van een heerlijk kopje koffie of thee, of soep.
Ik zag zelfs een lunch voorbij komen! Maar vraag er gerust naar, dan kunt u er rekening mee houden.
U kunt indien u belangstelling vragen, of u even een blik mag werpen op deze service beurt, wat vaak ook mag.
Ik zou zeggen, heeft u interesse, neemt u dan contact op met ZF in Delfgauw bij Delft.
Dat kan middels een e-mail of gewoon telefonisch, u kunt dan ook vragen naar de prijs die men vraagt voor deze uitmuntende service!
Er word dus eerst gekeken naar de aard van uw klachten van de automaatbak, er word dus eerst een testrit gemaakt, die u zelf mee mag beleven, de automaatbak word geserviced, en daarna word er weer een testrit gemaakt.
Ik zal nog even de moeite doen voor u, om wat adres gegevens te verzamelen, dat zal ik nog bijsluiten, als ik het heb opgezocht, uit een ander topic.
Mijn belofte:
De adres gegevens van ZF Delfgauw:
ZF services
Distributieweg 7
2645 EG Delfgauw
Tel: 015-2702350
Fax: 015 2702351
E-mail: corinda.bosman@zf.com
nlinfo@zf.com
http://www.zf.nl
U kunt rechtstreeks e-mailen naar mevrouw Bosman, zij zal u alle informatie geven.
U dient wel de gegevens van uw BMW te vermelden.
Zoals:
Merk auto.
Het volledig type van de BMW.
De inhoud van de motor.
Het bjr. van de BMW.
Het aantal versnellingen van de automaatbak.
En de eventuele problemen van de automaatbak.
Of gewoon de service voor de automaatbak, als er geen problemen zijn.
Als er al defecten aanwezig zijn, dan zal het spoelen en het servicen geen nut meer hebben, let daar wel goed op!
dan moeten er onderdelen vervangen worden, pof misschien zelfs de gehele automaatbak.
Blijf dus nooit te lang doorrijden, als er iets mis is met de automaatbak.
IK hoop dat ik u hier mee een groot plezier heb gedaan, het is echt veel beter dan het spoelen met dat chemische spul!
ZF raad het dus echt niet aan, en zegt dat het beter voor de automaatbak is om het ook echt niet te laten doen!
Succes, beste forumleden.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Spoelen versnellingsbak
Ik sluit me deels aan bij bovenstaande bericht.
ZF geeft aan dat wanneer je de bak wilt spoelen dit alleen moet doen met nieuwe olie ZONDER een toevoeging om de bak schoon te krijgen. Door de toevoeging gaat je bak vervuild raken door deels los gekomen troep. Dit zal bij een auto met 100.000km op de klok "hoogstwaarschijnlijk" minder van toepassing zijn dan bij een bak met 200.000km.
Bij de versnellingsbak van de F10 & F11 wordt het brein niet gedemonteerd en worden er dus geen veertjes en balletjes etc vervangen zoals in bovenstaand bericht aangegeven wordt. Dit is bij de vorige types BMW inderdaad wel van toepassing.
Begin dit jaar ben ik naar ZF in Dortmund geweest voor het reinigen van de bak als preventieve maatregel. De bak wordt aan de onderkant open gemaakt en van daaruit gespoeld. Het filter wordt vervangen en thats it. Ik heb toen ook meteen de olie van het differentieel laten vervangen. Totaal koste me dit iets van rond de €680.
ZF geeft aan dat wanneer je de bak wilt spoelen dit alleen moet doen met nieuwe olie ZONDER een toevoeging om de bak schoon te krijgen. Door de toevoeging gaat je bak vervuild raken door deels los gekomen troep. Dit zal bij een auto met 100.000km op de klok "hoogstwaarschijnlijk" minder van toepassing zijn dan bij een bak met 200.000km.
Bij de versnellingsbak van de F10 & F11 wordt het brein niet gedemonteerd en worden er dus geen veertjes en balletjes etc vervangen zoals in bovenstaand bericht aangegeven wordt. Dit is bij de vorige types BMW inderdaad wel van toepassing.
Begin dit jaar ben ik naar ZF in Dortmund geweest voor het reinigen van de bak als preventieve maatregel. De bak wordt aan de onderkant open gemaakt en van daaruit gespoeld. Het filter wordt vervangen en thats it. Ik heb toen ook meteen de olie van het differentieel laten vervangen. Totaal koste me dit iets van rond de €680.
Re: Spoelen versnellingsbak
Goede morgen, beste Wolf,
De grootste fout en de foute berichten, die komen helaas van de fabrikanten, en de dealers.
De automaatbak is gevuld met LongLife olie!
Ja, de LongLife olie!!
Dat word dan automatisch vertaald door deze deugnieten, dat je de automaatbak nooit hoeft te verversen!
Dat is net zoals het bij de LongLife olie in de motor gaat.
Enkel word er dan wel verteld, dat deze rond de 30.000 km. ververst dient te worden.
En dat is dan weer wel een aardige indicatie!
De automaatbak, die dient rond de 90.000 - 100.000 km. ververst te worden, en dat is dan de indicatie van ZF, de fabrikant.
Deze regel kan men dus echt veel beter aanhouden.
Dan hoeft er niet zo drastisch gedaan te worden met grove maatregelen.
Dan is het spoelen met de originele olie echt voldoende/
Ook zal er dan zeer weinig tot geen residu achter blijven, die de automaatbak zal verstoren!
Dat er bij de nieuwere automaten niets word uitgebouwd, dat zal de toekomst leren!
Bij de oudere modellen was dit in het beginsel ook, enkel door dat men veelvuldig het onderhoud aan de laarzen lapte, kwam de fabrikant er op terug.
Dus het zal de toekomst leren, hoe men dit gaat aan[pakken, als er weer de bekende euvels zullen optreden, dat men ook deze automaten weer gaat updaten, en of demonteren en alles weer gaat vervangen.
Daar zit nu de kneep, het slechte onderhoud, en steeds maar door rijden tot het niet meer werkt, of gaat haperen.
De echte auto liefhebber, die zal steeds de onderhouds interval in het oog houden.
En degenen die het allemaal niet zo nauw nemen, die veroorzaken dan weer het al bekende probleem, met de storingen in de automaatbak.
Dan zal ZF wel weer overgaan naar het welbekende servicen van dit soort automaat bakken, vrees ik.
Net zoals men het nu ziet, bij de oudere types.
Maar waar het mij eigenlijk om ging, dat was het spoelen, met al die chemische oplosmiddelen.
Dat men dat veel beter achterwegen kan laten, en gewoon regulier onderhoud plegen, aan de auto.
Met vriendelijke groet,
Ad
De grootste fout en de foute berichten, die komen helaas van de fabrikanten, en de dealers.
De automaatbak is gevuld met LongLife olie!
Ja, de LongLife olie!!
Dat word dan automatisch vertaald door deze deugnieten, dat je de automaatbak nooit hoeft te verversen!
Dat is net zoals het bij de LongLife olie in de motor gaat.
Enkel word er dan wel verteld, dat deze rond de 30.000 km. ververst dient te worden.
En dat is dan weer wel een aardige indicatie!
De automaatbak, die dient rond de 90.000 - 100.000 km. ververst te worden, en dat is dan de indicatie van ZF, de fabrikant.
Deze regel kan men dus echt veel beter aanhouden.
Dan hoeft er niet zo drastisch gedaan te worden met grove maatregelen.
Dan is het spoelen met de originele olie echt voldoende/
Ook zal er dan zeer weinig tot geen residu achter blijven, die de automaatbak zal verstoren!
Dat er bij de nieuwere automaten niets word uitgebouwd, dat zal de toekomst leren!
Bij de oudere modellen was dit in het beginsel ook, enkel door dat men veelvuldig het onderhoud aan de laarzen lapte, kwam de fabrikant er op terug.
Dus het zal de toekomst leren, hoe men dit gaat aan[pakken, als er weer de bekende euvels zullen optreden, dat men ook deze automaten weer gaat updaten, en of demonteren en alles weer gaat vervangen.
Daar zit nu de kneep, het slechte onderhoud, en steeds maar door rijden tot het niet meer werkt, of gaat haperen.
De echte auto liefhebber, die zal steeds de onderhouds interval in het oog houden.
En degenen die het allemaal niet zo nauw nemen, die veroorzaken dan weer het al bekende probleem, met de storingen in de automaatbak.
Dan zal ZF wel weer overgaan naar het welbekende servicen van dit soort automaat bakken, vrees ik.
Net zoals men het nu ziet, bij de oudere types.
Maar waar het mij eigenlijk om ging, dat was het spoelen, met al die chemische oplosmiddelen.
Dat men dat veel beter achterwegen kan laten, en gewoon regulier onderhoud plegen, aan de auto.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Spoelen versnellingsbak
Gezien de reacties valt te merken dat dit onderwerp behoorlijk leeft.
Het schokken en bonken van mijn bak komt niet continu voor maar is wel vervelend genoeg om verder te kijken. Ik heb contact gehad met ZF in Delft en heb voor de 21ste van deze maand een afspraak staan. Zal (als er geen gekke dingen gevonden worden) 727 euro gaan kosten. Ik zal na mijn bezoekje een update posten en mijn ervaringen met jullie delen...
Het schokken en bonken van mijn bak komt niet continu voor maar is wel vervelend genoeg om verder te kijken. Ik heb contact gehad met ZF in Delft en heb voor de 21ste van deze maand een afspraak staan. Zal (als er geen gekke dingen gevonden worden) 727 euro gaan kosten. Ik zal na mijn bezoekje een update posten en mijn ervaringen met jullie delen...
Re: Spoelen versnellingsbak
viewtopic.php?f=120&t=46996&start=15
dat is mijn ervaring bij ZF delfsgauw. En die ervaring was prima:)
dat is mijn ervaring bij ZF delfsgauw. En die ervaring was prima:)
Re: Spoelen versnellingsbak
Hier een verhaal van iemand die bij ZF in Duitsland is geweest. De foto's spreken voor zich en laten zien waarom onderhoud nodig is.
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Spoelen versnellingsbak
Die link heb ik ook nog bij m'n favorieten staan (jaren terug al gedaan)
Ik ben inmiddels (in oktober) ook bij ZF geweest in Delfgauw, ook erg tevreden (zie mijn showroom)
Ik ben inmiddels (in oktober) ook bij ZF geweest in Delfgauw, ook erg tevreden (zie mijn showroom)
Re: Spoelen versnellingsbak
Ik heb de automaat van mijn vorige auto (een V70) preventief laten spoelen bij 210K. 20-30 duizend kilometer later stotteren in de lage toeren. Heb de auto snel weggedaan, een een mooie F11 gekocht. Maar inmiddels bedenkingen over spoelen.
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Spoelen versnellingsbak
Ik heb mijn bak een jaar geleden laten spoelen bij Power Transmissies in Landgraaf. Hij spoelt uitsluitend met nieuwe olie, zonder toevoegingen.
Dit bedrijf is gecertificeerd door ZF zelf dus ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bak schakelde veel soepeler hierna. Ik ben er heel tevreden over. Fabeltjes over Long-Life olie en niet hoeven verversen zijn natuurlijk onzin. Die olie die eruit gespoeld wordt is zo smerig als je je maar kunt voorstellen.
Ik was rond de 550,- kwijt. De olie kost het meest. (12 liter a 23,- de liter?)
Dit bedrijf is gecertificeerd door ZF zelf dus ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bak schakelde veel soepeler hierna. Ik ben er heel tevreden over. Fabeltjes over Long-Life olie en niet hoeven verversen zijn natuurlijk onzin. Die olie die eruit gespoeld wordt is zo smerig als je je maar kunt voorstellen.
Ik was rond de 550,- kwijt. De olie kost het meest. (12 liter a 23,- de liter?)
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 25 jul 2016, 20:33
Re: Spoelen versnellingsbak
Weten jullie ook iemand goed in Belgisch Limburg?
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Spoelen versnellingsbak
Landgraaf ligt in Nederlands Limburg. Ik weet niet waar in Belgisch Limburg je woont, maar vanuit regio Hasselt is het 45 minuten rijden ongeveer. Bree en verder richting Eindhoven is wel wat verder weg.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Spoelen versnellingsbak
Zoals beloofd (al weer een tijdje geleden) zou ik een update plaatsen na mijn bezoek aan ZF in Delft.
Nette ontvangst en vriendelijke mensen. Met een monteur een proefritje gemaakt waarbij wederom het eerder genoemde schokken en bonken optrad. Hierna werd mijn auto de werkplaats ingereden en kon ik plaats nemen in de comfortabele wachtruimte (wifi, koffie, werkplek enz enz).
Vrij snel kwamen ze met slecht nieuws. Uitlezen van de bak liet zien dat er sprake was van doorslippen in meerdere trappen. Spoelen zou geen zin hebben. Hun advies, revisie/ruilbak via ZF, 2,5 dagen werk en ca. 4000 euro.
Al met al net, vlot, adequaat en vriendelijk geholpen.
Hierna volgde overleg met mijn dealer. Gezien het doorslippen gediagnosticeerd door ZF (uitdraai van testrapport gekregen) werd de zaak voorgelegd aan de verzekeraar (aanvullende garantie afgesloten bij de dealer). Deze ging akkoord.
Uiteindelijk via de dealer een revisie van mijn bak laten uitvoeren vergoed door verzekering/garantie.
Auto loopt weer als een zonnetje.
Nette ontvangst en vriendelijke mensen. Met een monteur een proefritje gemaakt waarbij wederom het eerder genoemde schokken en bonken optrad. Hierna werd mijn auto de werkplaats ingereden en kon ik plaats nemen in de comfortabele wachtruimte (wifi, koffie, werkplek enz enz).
Vrij snel kwamen ze met slecht nieuws. Uitlezen van de bak liet zien dat er sprake was van doorslippen in meerdere trappen. Spoelen zou geen zin hebben. Hun advies, revisie/ruilbak via ZF, 2,5 dagen werk en ca. 4000 euro.
Al met al net, vlot, adequaat en vriendelijk geholpen.
Hierna volgde overleg met mijn dealer. Gezien het doorslippen gediagnosticeerd door ZF (uitdraai van testrapport gekregen) werd de zaak voorgelegd aan de verzekeraar (aanvullende garantie afgesloten bij de dealer). Deze ging akkoord.
Uiteindelijk via de dealer een revisie van mijn bak laten uitvoeren vergoed door verzekering/garantie.
Auto loopt weer als een zonnetje.
Re: Spoelen versnellingsbak
Goeie diagnose van ZF zo te lezen die niet alleen aan hun eigen portemonnee denken.
En gelukkig heb je extra garantie afgesloten!
En gelukkig heb je extra garantie afgesloten!