Benzine getankt ipv diesel

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Philips530d

Benzine getankt ipv diesel

Bericht door Philips530d » 15 jan 2017, 15:13

Sind vorige week problemen met de 530d.
Mijn vriendin belde me vanaf haar werk dat de auto niet meer starte. Ik heb haar maar opgehaald omdat het al laat was en de dag erna de wegenwacht gebeld.
Eenmaal aanwezig heeft hij de auto aan de comp. Gezet en daarop bleek dat er iets met de egr aan de hand was. Dus die afgedopt zodat we naar huis konden rijden.
Volgende dag de egr vervangen voor een nieuwe. Later bleek dat de vacuumslang doormidden lag dus is al een tijd nooit goed geweest. Dus ook die vervangen.
De motorstoring bleef erin staan en de computer gaf aan dat de uitstoot te hoog was.
De storing hebben we uitgelezen en komt ook niet meer terug.
Maar dan.... de auto start nog steeds slecht en draait onregelmatig. Miss even een stukje rijden?. Dat werdt nog erger! De auto hokt en stoot maar blijft rijden. De volgende dag wilde ik verder op onderzoek en de auto starte helemaal niet meer. Dus wat doe je dan? Juist! Verder zoeken. Ik dacht gelijk aan een brandstof probleem dus de achterbank eruit gehaald en de brandstofpomp los gehaald. En wat ruik ik???? Benzine ipv diesel??? Mijn lieve schat heeft dus voor dat de elende begon getankt. Op een beetje diesel heeft ze voor ong 30 euro benzine getankt.

Morgen heb ik een brug en wil ik de tank leeghalen brandstof filter vervangen en spoelen.
Heeft iemand er ervaring mee?
Moet ik de pomp vervangen? Zoja welke?
Kan ik de slangen lostrekken en de auto op contact zetten zodat hij de tank leegpompt?

Ik lees de ergste dingen maar hoor ook van veel dat het wel meevalt.
Wat staat me te wachten?

Groeten wietze

deliyuregim83

Re: Benzine getankt ipv diesel

Bericht door deliyuregim83 » 15 jan 2017, 17:17

Zal zeker de brandstoffilter vervangen. Kans is groot dat deze vaker hierdoor verstoppen. Laatst heeft een vriend ook per ongeluk in zijn polo tdi 10l benzine getankt.. later heeft hij diesel volgetankt. Heeft gewoon tank zo leeggereden en brandstoffilter vervangen, deze was aan vervanging toe.
Zoekende naar een benzine.. E60 545 540 530 :duimen: :s
Verkocht :nee: BMW E60 535D :///m:

tom_il

Bericht door tom_il » 16 jan 2017, 06:38

Kans is groot dat zowel de commenrail pomp als de injectors schade hebben geleden. Benzine smeert niet zoals diesel waardoor deze zonder smering lopen. Moderne diesel motor houden helemaal niet van benzine.
Ik zou professionele hulp vragen, al die benzine moet eruit.
525d E61 2007 pre-LCI

tom_il

Bericht door tom_il » 16 jan 2017, 08:51

Hou de mazoutfilter in de gaten op ijzervijsel.

Heb tijdje geleden 1.5L benzine in een lege tank gedaan. Gelukkig had ik het dadelijk in de gaten. Eerst overwogen wat te toen, eerste plan was leegtrekken. Kreeg dan de raad om bij te vullen tot maximaal met diesel. Heb er thuis nog 15L kunnen uithevelen, wou alles eruit halen maar dit ging zeer moeilijk. Dan man maar regelmatig bijgetankt om de verdunning zo groot mogelijk te houden.
Reden is oa de overmatig slijtage van injectors en Commonrail pomp en die dingen zijn helemaal niet goedkoop.
Veel denken nog dat het geen kwaad kan omdat het vroeger de gewoonte was om benzine bij diesel te doen. Maar met de huidige motoren is dit helemaal niet meer zo.
525d E61 2007 pre-LCI

Philips530d

Bericht door Philips530d » 16 jan 2017, 10:58

Ik ga vandaag het hele systeem leeg halen en goed door spoelen met diesel en uiteraard de brandstoffilter vervangen.
Kan het daarna nog meer schade oplopen dan de vertuifers en pomp?
Ik zag dat een pomp gebruikt rond de 500 kost.

Philips530d

Bericht door Philips530d » 16 jan 2017, 21:53

Update

Vandaag de tank en leidingen doorgespoeld met diesel. Het resultaat is een fijn lopende motor. Ik hoop dat er geen verdere schade aan overblijft.

Igg thnx voor de informatie✌

jwbakkenes

Bericht door jwbakkenes » 16 jan 2017, 23:49

Mooi, gelukkig goed opgelost. Hopen dat er geen na schade komt.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem

Mijn showroom

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”