Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Bericht door jomeo » 22 jan 2017, 22:04

Ik zit in mijn gedachte zo een vergelijking te maken met een nieuwe Mercedes 180 Ambition uit 2016 die 122 pk levert en mijn oude Bmw e46 uit 2003 met 143 pk.
volgens de boeken zou de Mercedes toch 1 seconde sneller zijn dan mijn bmw.
Ik vraag me af hoe zou 143 pk toch trager zijn dan de 122pk.
Zou graag een technische uitleg hiervoor willen hebben.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Gebruikersavatar
francois1994
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 mei 2015, 17:50
Locatie: Born, Limburg

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Bericht door francois1994 » 22 jan 2017, 22:06

Modernere motoren? gewicht? turbo's?
BMW E46 318i '99
Suzuki GSF1200 Bandit '01

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Bericht door jomeo » 22 jan 2017, 22:21

gewicht zijn ze hetzelfde bijna, maar de Mercedes heeft toch te weinig pk's.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Gebruikersavatar
Edward2
Berichten: 507
Lid geworden op: 05 feb 2014, 22:00
Locatie: Aadorp (Overijssel)

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Bericht door Edward2 » 22 jan 2017, 22:44

De Mercedes zal vermoedelijk een turbo hebben en daardoor flink meer koppel uit dezelfde cilinderinhoud, bij voornamelijk lage toerentallen. Dit is met name bepalend voor acceleratiecijfers. Ook zal/kan de versnellingsbak kortere overbrengingen hebben evenals de eindreductie in het achteras differentieel. Ook dit zorgt voor snellere/betere acceleratioe cijfers.
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Bericht door jomeo » 23 jan 2017, 17:43

Edward2 schreef:De Mercedes zal vermoedelijk een turbo hebben en daardoor flink meer koppel uit dezelfde cilinderinhoud, bij voornamelijk lage toerentallen. Dit is met name bepalend voor acceleratiecijfers. Ook zal/kan de versnellingsbak kortere overbrengingen hebben evenals de eindreductie in het achteras differentieel. Ook dit zorgt voor snellere/betere acceleratioe cijfers.
oke dit snap ik beter dan. Nieuwe motoren zijn slimmer gemaakt.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Bericht door rob75 » 23 jan 2017, 20:25

Je vergelijkt een dubbele koppeling automaat (lijkt op DSG van VW) met een automaat met koppelomvormer.
De efficientie van de eerste is veel hoger, doordat er (nauwelijks) verlies is tussen motor en bak. Daarnaast heeft deze bak 7 verzetten tegen 5 en kan deze bak sneller schakelen dan een standaard automaat. Daarnaast heeft de MB motor een turbo die zorgt voor een vlak koppel (en dat levert de trekkracht) tussen 1250 en 4500 toeren. De N42 in een BMW doet dit tussen 2200 en 3800 toeren.
Kortom: minder verlies, meer koppel in breder toerengebied en kleinere stappen met kortere schakelmomenten. Tel uit je winst.

Vergelijk dit eens met een 1-serie met 8v-automaat. Dan zul je ook een verschil zien met je huidige auto. (een nieuwe 3 met 8v-auto laat dit ook al zien).

Groet,
Rob

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Bericht door jomeo » 26 jan 2017, 18:29

oke nog beter begrepen, bedankt
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”