Turbo defect? 86 000 km

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bmw_f11_2012
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2016, 20:33

Turbo defect? 86 000 km

Bericht door Bmw_f11_2012 » 10 jan 2017, 21:26

Gisteren op de autostrade ineens minder power en na het parkeren zag ik meer witte rook uit de uitlaat komen.
De turbo huilde als je gas gaf, dus ik gok 1 van de 2 turbo's defect.
Slechts 86 000 km! (2012, wagen van 74 000 euro)! Nog iemand aan de hand gehad en is BMW tussengekomen?

Eerst op 82 000km de tussenbak welke soms raar doet en nu dit, altijd BMW gereden maar ben het stilletjes beu aan het worden.

a90
Berichten: 569
Lid geworden op: 23 jul 2010, 20:45

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door a90 » 10 jan 2017, 21:35

Is er niet een turboslag losgeraakt of stuk ?
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door Vintiem » 11 jan 2017, 19:17

Als je het nu al beu bent ben je niet veel gewend, mijn woorden ik weet het. :hug:
Ik zou de motorkap eens openmaken en daar gaan kijken naar de turbo slangen. Bij 86000 de turbo kapot kan maar is wel een heel snel. Als de slangen nog hun positie zitten moet er iemand even gasgeven terwijl je de turbo slangen voelt. Een slang kan namelijk in rust geheel in tact lijken maar zodra er druk op komt komen defecten naar boven.

Bmw_f11_2012
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2016, 20:33

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door Bmw_f11_2012 » 14 jan 2017, 20:43

Vandaag de boodschap gekregen van de dealer, kleine turbo is defect, 2200 euro te betalen :-(

Bmw_f11_2012
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2016, 20:33

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door Bmw_f11_2012 » 14 jan 2017, 21:53

Ter info: BMW wenste niet tussen te komen in de kosten, waarom? Wel omdat de eerste dealer 3800 km te laat was bij zijn eerste onderhoud. ;-) ongelofelijk. Alle onderhouden zijn altijd bij de officiele dealer geweest, de vorige eigenaar had zelfs een serenety contract.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door Vintiem » 15 jan 2017, 08:40

echt ronduit belachelijk dit. Ik zou de reparatie niet laten uitvoeren door de stealer want dat is, hoewel ik een hekel aan dat woord heb, nu wel op z'n plek. Of heb je nog fabrieksgarantie (ik heb even niet helder hoeveel jaar dat heden ten dage is)?? Dan zou ik het wel bij de dealer laten doen

Wing
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 jan 2014, 22:34
Locatie: Elburg

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door Wing » 15 jan 2017, 18:59

Bmw_f11_2012 schreef:Ter info: BMW wenste niet tussen te komen in de kosten, waarom? Wel omdat de eerste dealer 3800 km te laat was bij zijn eerste onderhoud. ;-) ongelofelijk. Alle onderhouden zijn altijd bij de officiele dealer geweest, de vorige eigenaar had zelfs een serenety contract.
bij welke dealer ben je nu geweest? De ene dealer is de andere niet. Wellicht kun je een andere dealer bellen om te vragen wat zij ervan vinden. Bijv. de eerste dealer waar het onderhoud 3.800 km te laat was uitgevoerd? Misschien wil deze dealer wel een coulance voor je aanvragen?

Jaren geleden heb ik een VW Passat gekocht. Toen deze twee jaar oud was heb ik hem verkocht. Net nadat deze verkocht was haperde de centrale vergrendeling. Mijn toenmalige dealer, die wist dat ik de auto al verkocht had en overstapte naar een ander merk, en wist dat we gingen verhuizen en dus geen klant meer zouden blijven, heeft ondanks het gegeven dat de auto maar 1 jaar garantie had een coulance voor mij aangevraagd zonder dat ze mij hadden geïnformeerd. Dát was service. Voor deze VW dealer uit Roermond maak ik nu nog reclame :)
F31 320DA en E88 120i cabrio

Bmw_f11_2012
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2016, 20:33

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door Bmw_f11_2012 » 15 jan 2017, 20:59

De dealer waar ik geweest ben is niet de dealer waar de auto is aangekocht, zal mijn verhaal nog belachelijker maken ;-)
Wagen gekocht 2dehands met een volledig ingevuld onderhoudsboekje BMW. Na de auto gewoon te zijn geworden, merkte ik op dat bij het snel optrekken precies de tussenbak soms ingreep, licht happeringen/schokjes.
De vorige eigenaar had een serenitycontract op de wagen en had dit ook gemeld bij een onderhoud. Toen had men gemeld dat het kwam dat de voorste en de achterste banden verschillend versleten waren.
Ik er 4 nieuwe banden opgezet maar het bleef.
Daar de vorige eigenaar dit gemeld had tijdens zijn serenitycontract nam hij contact met zijn dealer. (GINION)
Deze had BMW een coulance aangevraagd( kan niet bewijzen dit echt gebeurd is) en BMW zou weigeren doordat de bak kapot was doordat hij met een verschillend slijtage van profiel had gereden!!!
Nu gaat de turbo defect, ik naar DAVO-Tongeren, en zijn zeggen dat BMW geen Coulance wil doen daar de eerste onderhoudsbeurt te laat was.

En nu jullie ;-) Niet te geloven he

ErikT595
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 apr 2016, 07:08

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door ErikT595 » 17 jan 2017, 12:26

Het maakt in dit geval niet uit naar welke dealer je gaat. Een dealer zal een coulance aanvraag doen bij de garantieafdeling van BMW-NL. De medewerker van BMW-NL kan zien (net als elke dealer) of de betreffende auto altijd netjes op tijd de beurten heeft gehad. In dit geval is de auto helaas over een door BMW gestelde grens en zal de coulance aanvraag af worden gewezen door de medewerker BMW-NL.

Mbt de tussenbak, is het niet zo dat de auto op verschillende en/of niet vrijgegeven type banden heeft gereden en dat de reden van afwijzing is?
Kan me voorstellen als een auto binnen komt met een dergelijke klacht en er bv 4 verschillende type banden onder zitten en ook niet vrijgegeven types dat BMW dit afwijst.
Zitten er 4 door BMW-vrijgegeven (gelijke type)banden onder, dan kan ik me niet voorstellen dat ze vallen over een niet gelijke slijtage.

Bmw_f11_2012
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2016, 20:33

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door Bmw_f11_2012 » 17 jan 2017, 14:09

Vandaag even contact gehad bij een kennis welke bij een BMW garage werkt.
Zowel de turbo als de tussenbak zijn een gekend bij de 525, de 520 en 530+ hebben dit probleem niet.
De 525d is een 4 cilinder met biturbo en laat ons zeggen al die PK zijn teveel voor een 4 cilinder op lange termijn.

De banden welke onder de wagen staan/stonden zijn altijd banden geweest goedgekeurd door BMW met een sterretje.

Mijn gedacht is dat de BMW dealer geen coulance heeft aangevraagd daar hij anders mee in de kosten moest betalen?

ErikT595
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 apr 2016, 07:08

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door ErikT595 » 17 jan 2017, 14:18

Bmw_f11_2012 schreef: De banden welke onder de wagen staan/stonden zijn altijd banden geweest goedgekeurd door BMW met een sterretje.
Banden met een ster is in principe goed, alleen kan het zo zijn dat een x-drive systeem gevoelig is voor verschillende type banden. Bijvoorbeeld H-banden voor en V-banden achter. Of Michelin banden voor en Conti's achter ondanks dat ze met * zijn kan het zo zijn dat dat niet goed gaat.
Mijn gedacht is dat de BMW dealer geen coulance heeft aangevraagd daar hij anders mee in de kosten moest betalen?
Dat kan maar verwacht ik niet. Ik vermoed dat ze wel een coulance aanvraag hebben gedaan maar simpelweg af is gewezen. Of inderdaad geen coulance aanvraag gedaan omdat ze aan de sleutelgegevens hebben gezien dat de auto een beurt te laat heeft gekregen. Dan kunnen ze er al vanuit gaan dat er geen coulance wordt gegeven.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door tom_il » 26 jan 2017, 07:04

Bij xDrive banden altijd voor en achter gelijk vervangen.
Doe je dit niet kan je het middendif stuk rijden. Waarschijnlijk is dit niet gebeurt.
Laatst gewijzigd door tom_il op 26 jan 2017, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Turbo defect? 86 000 km

Bericht door h3b » 26 jan 2017, 08:52

Bmw_f11_2012 schreef:merkte ik op dat bij het snel optrekken precies de tussenbak soms ingreep, licht happeringen/schokjes.
De vorige eigenaar had een serenitycontract op de wagen en had dit ook gemeld bij een onderhoud. Toen had men gemeld dat het kwam dat de voorste en de achterste banden verschillend versleten waren.
Ik er 4 nieuwe banden opgezet maar het bleef.
Na aanschaf van mijn X3 ook veel problemen met mijn tussenbak gehad en hierdoor flink ingelezen in wat oorzaak en gevolg kan zijn. Banden zijn zeker een dingetje om problemen te veroorzaken maar daarnaast is mijn persoonlijke ervaring met de tussenbak dat, ondanks dat de olie long- of life-time is, dit zeker niet het geval is. Eigenlijk zou je elke 50.000km deze olie moeten vervangen om de tussenbak in goede conditie te houden. Gezien de geringe kosten (1L fles is minder dan €20,- en er gaat maar 0,7L in de tussenbak) van deze olie laat ik met elke oliebeurt van de motor ook de olie van de tussenbak vervangen. Dit zal er voor zorgen dat je tussenbak een veel langere levensduur heeft.

Gezien de km.stand van je auto zou ik als volgende stap de olie eens vervangen en kijken wat voor verschil dit maakt.
Let op, het wordt aanbevolen om na vervangen van de olie wel je adaptie waarden van de tussenbak resetten. Is geen must maar zou ook nog een verschil kunnen maken.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”