Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Haha heel herkenbaar!!
Was ook na vele 6-pitters overgestapt op een N42.
Mijn hemel wat een ramp is dat qua olielekkages!
Je valt inderdaad van het een in het ander. Echter ben ik er nu wel "doorheen" volgens mij.
Olieverbruik was ook 1:400 op het laatst. Nu na vervanging van bijna alle pakkingen en de klepseals practisch geen meetbaar olieverbruik meer!
Was ook na vele 6-pitters overgestapt op een N42.
Mijn hemel wat een ramp is dat qua olielekkages!
Je valt inderdaad van het een in het ander. Echter ben ik er nu wel "doorheen" volgens mij.
Olieverbruik was ook 1:400 op het laatst. Nu na vervanging van bijna alle pakkingen en de klepseals practisch geen meetbaar olieverbruik meer!
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Dat klopt, en het andere deel komt aan de achterkant van het inlaatspruitstuk. Nummer 15 op dit plaatje:baronruud schreef:Slang 6 op carterventilatie, is dat de o2 mod juist?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_2879
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ok, duidelijk. En als ik de andere kant op nummer 17 doe? Want daar heb ik hem op moment op zitten volgens mij.
Heb nog geen checkvalve geplaatst, wou eerst kijken of het zonder beter ging kwa olieverbruik.
Of is het belangrijk om die ook direct te plaatsen?
Heb nog geen checkvalve geplaatst, wou eerst kijken of het zonder beter ging kwa olieverbruik.
Of is het belangrijk om die ook direct te plaatsen?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Waar die slang op zit maakt niet zoveel uit. Maar de checkvalve wel. Je hebt nu extra vacuum op je CCV staan. Zonder checkvalve heb je kans dat die nu juist olie op gaat zuigen vanaf de slang die naar je carter gaat.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Update:
Helaas, ik dacht dat ik het verbruik onder de knie had, maar na de pilot mod en de check valve verbruikt toch nog steeds teveel olie. Ongeveer liter op 1000km. Wat overblijf is het vervangen van de klepseals of de zuigerveren. Beide een duur grapje. Denk dat ik maar gewoon bij blijf vullen. ;-)
Helaas, ik dacht dat ik het verbruik onder de knie had, maar na de pilot mod en de check valve verbruikt toch nog steeds teveel olie. Ongeveer liter op 1000km. Wat overblijf is het vervangen van de klepseals of de zuigerveren. Beide een duur grapje. Denk dat ik maar gewoon bij blijf vullen. ;-)
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ligt eraan wat de auto nog voor je waard is.
de 318i met de N42 die zoveel olie gebruikte, was auto met veel opties voor een 318i maar hadden er toen al aardig wat aan uitgegeven (oa veel problemen die uiteindelijk te herleiden waren uit ecu). en km-stand was toen iets van 280k en geen zin om er 1500 of meer aan te besteden. Dus for the time being steeds bij de action olie gehaald (voor de zeurders dat dat slechte olie is) gewoon valvoline (merk dus) 5w30 ll voor bmw, ik gebruikte de iets dikkere 5W40 en heb er zo toch nog 40k erbij gereden, incl 2x vakantie, 5k heen en weer naar Alicante en uiteindelijk nog voor redelijk bedrag weten te verkopen.
ps gaat jou olie lampje wel branden bij jou als olie naar minimum gaat?
de 318i met de N42 die zoveel olie gebruikte, was auto met veel opties voor een 318i maar hadden er toen al aardig wat aan uitgegeven (oa veel problemen die uiteindelijk te herleiden waren uit ecu). en km-stand was toen iets van 280k en geen zin om er 1500 of meer aan te besteden. Dus for the time being steeds bij de action olie gehaald (voor de zeurders dat dat slechte olie is) gewoon valvoline (merk dus) 5w30 ll voor bmw, ik gebruikte de iets dikkere 5W40 en heb er zo toch nog 40k erbij gereden, incl 2x vakantie, 5k heen en weer naar Alicante en uiteindelijk nog voor redelijk bedrag weten te verkopen.
ps gaat jou olie lampje wel branden bij jou als olie naar minimum gaat?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ah wat zuur Vinnie
Blijven bijvullen is idd de goedkoopste optie.
Blijven bijvullen is idd de goedkoopste optie.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Balen... Als je de mogelijkheid hebt om een compressie tester te lenen zou je dat nog kunnen proberen. Om zeker te weten dat het de zuigerveren of dan wel de klepseals zijn. En niet een lekkage of verbruik ergens anders.Vinnie74 schreef:Update:
Helaas, ik dacht dat ik het verbruik onder de knie had, maar na de pilot mod en de check valve verbruikt toch nog steeds teveel olie. Ongeveer liter op 1000km. Wat overblijf is het vervangen van de klepseals of de zuigerveren. Beide een duur grapje. Denk dat ik maar gewoon bij blijf vullen. ;-)
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Dat is jammer om te lezen. Hoe was en is je olieverbruik? Ik bedoel voordat je die O2 mod + checkvalve deed?Vinnie74 schreef:Update:
Helaas, ik dacht dat ik het verbruik onder de knie had, maar na de pilot mod en de check valve verbruikt toch nog steeds teveel olie. Ongeveer liter op 1000km. Wat overblijf is het vervangen van de klepseals of de zuigerveren. Beide een duur grapje. Denk dat ik maar gewoon bij blijf vullen. ;-)
En wat is die nu na de mod?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ook geen lekkages? oliefilterhuis pakking of carterpanpakking?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Het verbruik ligt rond de 1/1000. En voor zover ik kan zien zijn er geen lekkages. Wel wat zweet, maar dat is de oorzaak niet. Ook heb ik geen foutcodes, de motor loopt soepel, etc. Koelvloeistof blijft ook peil. En ik heb al eens een compressie test laten doen die goed uitpakte. Geen enorme onderlinge verschillen. Kortom, er is geen groot probleem. Maar ik baal er toch van dat ie verbruikt. Zit gewoon tussen mn oren... ;-) Misschien moet ik m eens op een rollerbank laten testen en kijken of ie nog al zn vermogen heeft.
Maar uiteindelijk is de vraag hoeveel tijd en geld ik in wil steken. Het is mijn eerste BMW en ik vind het een heerlijke ride. Maar ik ben er nog niet uit hoeveel het me waard is om erachter te komen wat de oorzaak is van het verbruik. Zeggen jullie het maar.
Maar uiteindelijk is de vraag hoeveel tijd en geld ik in wil steken. Het is mijn eerste BMW en ik vind het een heerlijke ride. Maar ik ben er nog niet uit hoeveel het me waard is om erachter te komen wat de oorzaak is van het verbruik. Zeggen jullie het maar.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
En gewoon weer is verse olie erin, wellicht met flush additief van tevoren? Welke olie zit er nu in?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ik ververs de olie en flush de motor om de 5000 km ongeveer. Ik rij nu op Castrol 5W40. Hiervoor op Castrol 5W30. En flush met Forte. En ik voeg er ook nog Forte Top End Treatment aan toe. Eerlijk gezegd vraag ik me af of het allemaal helpt. Maar het wordt er iig niet minder van. ;-)
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
vroeger had je van die pillen (voor lekken/verbruiken) die ze bij de motorolie gooide (handelaren) dan kon je nog een x aantal maanden of jaar rijden en daarna was je hele motor blok naar de klote
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Hier een update na de o2 mod.
Voor de mod elke 600km 1L olie.
Na de mod ongeveer 1500km 1L olie.
Voor de mod elke 600km 1L olie.
Na de mod ongeveer 1500km 1L olie.