Geen remmen bij vrieskou!!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
pward
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2017, 14:43

Geen remmen bij vrieskou!!

Bericht door pward » 04 feb 2017, 15:03

Als mijn 530d Touring in de vrieskou heeft gestaan heb ik 's morgens geen remmen. Dit zelfde fenomeen heb vroeger ok met mijn Volvo 265 GLE bj 1981 gehad. Toen bleek er water(condens)in de remleidingen te zitten , wat bevroren was. Nu bij mijn BMW zijn alle remleidingen doorgespoeld en ontlucht het fenomeen (geen remmen) blijft bestaan. Als ik de motor een 20tal minuten laat warm draaien dan heb ik ook weer remmen! Kan dit te maken hebben met vocht (water) in de rembekrachtiger??

martindebelitos
Berichten: 544
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Geen remmen bij vrieskou!!

Bericht door martindebelitos » 04 feb 2017, 16:53

hallo kyk eens by de rembekractiger of deze niet in het water staat.linker interieur deksel in de motorruimte demonteren. daaronder zit je rembekrachtiger. kyk of deze niet onder water staat. afvoergootjes schoonmaken als het zo is.succes

ec230n
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2013, 21:30
Locatie: Assen

Re: Geen remmen bij vrieskou!!

Bericht door ec230n » 05 feb 2017, 10:56

Als je pech heb staat er water in de rembekrachtiger. Heb ik al eens meegemaakt bij een klant. Was de afvoergaten verstopt in de bak en het water stond hoog.
Het geluid bij vermogen vragen in sportstand. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Geen remmen bij vrieskou!!

Bericht door AdE39 » 05 feb 2017, 12:28

Goede morgen, beste forum leden,


De natte bak onder het linker interieurfilter huis.
Links en rechts word altijd bekeken van achter het stuurwiel!

Als de BMW erg vaak onder de bomen staat geparkeerd, dan is het echt zaak, dat men de natte bak onder het linker interieurfilterhuis gereinigd word.
Doe dat beter 2 X per jaar, voor de echte zekerheid.

De dikke aanvoerbuis van het filterhuis naar het interieur, die klikt men los bij het filterhuis.
Draai de dikke kromme buis richting de motor, dit is een bajonet sluiting.
Doe dit wel voorzichtig en wrik echt niet aan de buis, want dan breken de bajonet punten af!
Je merkt wel wanneer de bajonet sluiting los is.

Maak het stekkertje los aan de voorzijde van de inbraakschakelaar, en wip het voorste rubber omhoog, en leg dit terzijde.

Maak het afsluitdeksel van het interieurfilter huis los, dit draait men omhoog en haal het uit de borging.
Maak aan de voorzijde onder de borgspeld los, en leg deze goed weg, want dit onding ben je zo kwijt!

Trek nu het filterhuis omhoog, let wel, dit zit ook nog in het binnen scherm gestoken, voor de eventuele afwatering van het filterhuis.

Nu ziet u de rembekrachtiger gesitueerd in de natte bak.
U ziet nu ook een driehoekige plaat, die tegen het binnenscherm is vast geschroefd met een 10 mm zeskantboutje.
Draai dit boutje los, en verwijder dat driehoekplaatje.

Maak nu de gehele natte bak goed schoon, en droog deze weer netjes.
Ik zelf neem dan de moeite, om dat gedeelte in een goede was laag te zetten, omdat dit gedeelte erg vaak nat is, en dat kan op zich weer voor eventuele roestvorming zorgen.

Als het geheel weer netjes gereinigd is en eventueel gepoetst is, dan kunt u alles in omgekeerde volgorde weer gaan monteren.
Denk om de bajonet sluiting van de dikke kromme aansluiting, niet wrikken en trekken, tijdens het monteren.
Maar gewoon soepel voor de punten zetten, en rustig met weinig druk terug naar het filterhuis draaien.
Let goed op, dat us de kliksluiting goed er voor zet, om de lippen over de borg punten te drukken.

Bekijkt u ook even, of de interieurfilters beide zijden schoon en droog zijn.
Zijn de beide filters erg donker, dan deze beter vervangen voor dat u het voorjaar in gaat.

Ik zelf gebruik altijd de active kool filters, deze filteren ook de vieze dieselwalm van de vrachtauto's weg, als u naast een vrachtwagen staat bij de stoplichten of in een file.

De rechter zijde van de natte bak, daar kan men enkel wat spoelen, verder kan men daar niets doen.
Hier zit de grote electronica box ingebouwd in de natte bak!
Laat deze electronica box verder met rust, als men er niets te zoeken heeft.
Als u de zekering kast zoekt, de zekeringkast zit achter het dashboard kastje, u ziet deze als u deze opent.

Ik hoop dat de beschrijving helpt aan het droog houden van de natte bak aan de linker zijde.
Dit bespaart een hoop ellende en schade aan de motor.

Als de natte bak vol water staat, dan loopt de rembekrachtiger vol water, en dat water word via de dikke vacuüm slang weer de motor ingezogen.
En water in de motor, dat dient enkel in het koelsysteem aanwezig te zijn, en dan nog liever in de vorm van koelvloeistof.
Ik heb al een paar keer gezien, dat een motor op deze manier is gesneuveld.
En dat de remmen niet meer werken door de ijsvorming in de rembekrachtiger. ( als het vriest )
Dus let erg goed op de natte bak aan de linkerzijde!

Zorg echter wel, dat de rembekrachtiger weer droog is aan de binnenzijde!
Gaat u dat doen door middel van een föhn, maak dan eerst de dikke slang los van de rembekrachtiger naar de motor, kijk ook of er in de slang water of vocht aanwezig is!
Maak de rembekrachtiger niet te heet, er zit immers een rubberen membraan in de rembekrachtiger.


Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Wanna1
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2017, 21:12

Re: Geen remmen bij vrieskou!!

Bericht door Wanna1 » 07 feb 2017, 21:00

Zelfde probleem gehad.
Bij -4 werkten de remmen niet en pedaal bleef hard.
Water in de bekrachtiger vanwege geen goede waterafvoer, deze prik ik nu jaarlijks door.
Nog wel 4 jaar mee rond gereden zodra deze stil stond, was het ook geen straf om in de e30 te rijden.
Toen uiteindelijk een vervelende trilling in het stuur ontstond vanwege een slecht werkende en deels verroeste hoofdremcillinder, meteen rembekrachtiger (sloop) en een nieuwe hoofdremcillinder laten monteren.
Uit mn hoofd nieuwe cilinder 325,- bekrachtiger 75,- + kosten vloeistof en arbeid 200,- op de rekening staat een dikke 600,-

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Geen remmen bij vrieskou!!

Bericht door AdE39 » 08 feb 2017, 14:17

Goede middag beste Wanna1,

Daarom dient men elk jaar minimaal 1 keer de natte ruimte reinigen.

Ik zelf doe dat elk jaar 2 maal, en steeds was ik die ruimte goed uit, en haal ook dat kleine schotje weg.
Dat zit tegen het binnen scherm vast geschroefd met een 10 mm zeskant boutje.

Na het uitwassen, droog ik die natte bak goed uit, en bewerk de lak goed met een goede autowax.
Dat scheelt veel met het aankoeken van het vuil, en het is ook tevens weer een hele goede beschermlaag.
En het weert ook de roestvorming in de natte bak.

Een weetje!

Als de natte bak vol water staat, dan stroomt de rembekrachtiger vol water.
Dat water word dan weer aangezogen door de motor, omdat de motor er voor zorgt dat er een vacuüm ontstaat in de rembekrachtiger, om de remmen kracht bij te zetten, zodat men niet heel hard op het rempedaal hoeven te trappen.
Dus als de rembekrachtiger vol water staat, dan word dat ook de motor ingezogen, wat op zich weer schade aan de motor zal veroorzaken.

Het is dus echt zeer raadzaam, om de natte bak echt schoon te houden, zodat het water direct weg kan lopen!

Het is het behoud van de motor en de rembekrachtiger.
Bij vriesweer zal dan ook de rembekrachtiger bevriezen, wat weer resulteert in het slechter remmen van de auto.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

nickelchrome39

Re: Geen remmen bij vrieskou!!

Bericht door nickelchrome39 » 15 apr 2021, 23:08

Wanna1 schreef: 07 feb 2017, 21:00 Zelfde probleem gehad.
Bij -4 werkten de remmen niet en pedaal bleef hard.
Water in de bekrachtiger vanwege geen goede waterafvoer, deze prik ik nu jaarlijks door.
Nog wel 4 jaar mee rond gereden zodra deze stil stond, was het ook geen straf om in de e30 te rijden.
Toen uiteindelijk een vervelende trilling in het stuur ontstond vanwege een slecht werkende en deels verroeste hoofdremcillinder, meteen rembekrachtiger (sloop) en een nieuwe hoofdremcillinder laten monteren.
Uit mn hoofd nieuwe cilinder 325,- bekrachtiger 75,- + kosten vloeistof en arbeid 200,- op de rekening staat een dikke 600,-

Hoi allen, ik haal deze topic uit het verleden want ik kamp precies met een probleem aan de rembekrachtiger. Vorige week de auto naar de garage (BMW specialist) gebracht voor een APK en kreeg ik te horen dat de remklauwen vast zitten. De rapport is dat de rembekrachtiger vervangen moet worden. Uit nieuwsgierigheid ging ik me hierin verdiepen en heb veel nuttige informatie op de forum kunnen vinden over dit onderwerp, dank hiervoor.

Ik worstel met de volgende vragen:
• De garage heeft een rembekrachtiger (sloop) besteld, nu even in afwachting totdat één beschikbaar is. Is het veilig genoeg om een sloop onderdeel te monteren ipv een nieuwe? Of aangezien de leeftijd van de auto maakt het niet zo veel uit?

• Andere vraag is: zoals hier bovenop verklaard, een andere mogelijke oorzak, naast de rembekrachtiger, en hoofdremcilinder die aan vervanging toe is. Ik neem aan dat een BMW specialist over dit soort problemen bekend zou moeten zijn, toch? Horen de nodige acties zoals bijv. controleren van verstoppingen en evt water afvoeren bij de rembekrachtiger bij... Of niet?


Ik zou graag deze auto zo goed mogelijk in orde willen houden, wetend dat het in de juiste handen terecht komt bij elke onderhoudsbeurt. Lastig als je daar niet zo veel van weet... :s

Alvast bedankt voor alle eventuele reacties hierover.

Mvg,
Leonardo

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”