verlies koelvloeistof (opgelost)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
BMRay
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2016, 12:55

verlies koelvloeistof (opgelost)

Bericht door BMRay » 06 feb 2017, 17:58

:driving: Hallo allemaal, ben in het bezit van een 545i en moet om de 3 a 4 weken een liter koelvloeistof bijvullen...had dit probleem nog niet maar kreeg dit sinds er van de afgelopen zomer een nieuwe waterpomp is ingezet...motorkap open is er niks te zien op de bodemplaat maar als je onder de auto kijkt dan zie je wel een lekspoor...heb natuurlijk even gegoogeld en dan komt er eigenlijk naar voren dat de slang tussen de cylindergroepen poreus kan zijn, halve motor uit elkaar etc..? Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door BMRay op 15 feb 2017, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wijngaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2014, 22:32

Re: verlies koelvloeistof

Bericht door wijngaard » 06 feb 2017, 19:04

Bij mijn 545i was het probleem een haast onzichtbaar scheurtje in het koelvloeistof expansievat.

Gebruikersavatar
BMRay
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2016, 12:55

Re: verlies koelvloeistof

Bericht door BMRay » 06 feb 2017, 19:40

Hoi dank voor je reactie maar openbaarde zich dat ook(lekkage) aan de onderkant? En als de motor op temperatuur is en ik trap het gas even lekker in en zet hem vervolgens stil dan ruik je ook dat er een vloeistof op een heet onderdeel is gekomen...we hebben een hele tijd gedacht aan een olie lekkage dus de nodige pakkingen vervangen maar tevergeefs...heb alweer een afspraak gemaakt bij de BMW specialist...het schijnt wel een euvel te zijn bij deze motor, het poreus worden van een slang tussen de cylindergroepen...afwachten maar...

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 162
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: verlies koelvloeistof

Bericht door kenza750 » 10 feb 2017, 09:41

is de thermostaat wel goed teruggeplaatst bij het vernieuwen van de waterpomp? Ik had namelijk zelf bij het monteren van een nieuwe thermostaat de rubberen afdichting niet helemaal goed waardoor hij daar ging lekken (te strak aangedraaid namelijk).

Anders het systeem onder druk zetten met een speciaal pompje en dan kijken waar de vloeistof vandaan komt.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: verlies koelvloeistof

Bericht door thijsvanzwam » 10 feb 2017, 10:36

Had ik ook,

bleek dat de o-ringen van de expansievat dop helemaal plat waren. Koelvloeistof lekte langs de dop en via de overloop weg, dus bijna niet te zien.
Nieuwe dop gekocht bij de dealer (20,-) en opgelost!
was heel duidelijk te zien tussen de oude en de nieuwe dat de oude rubberen ringen flink plat waren.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
BMRay
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2016, 12:55

Re: verlies koelvloeistof

Bericht door BMRay » 11 feb 2017, 15:47

Fijn, dank voor de reacties, ik zal dit woensdag meenemen als ie naar de specialist gaat, het systeem wordt idd eerst afgeperst, maar wat mij toch verbaasd is dat de vloeistof alleen aan de onderkant van de auto te zien is en niet in het motorcompartiment..? Wordt vervolgd woensdag a.s.

Gebruikersavatar
BMRay
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2016, 12:55

Re: verlies koelvloeistof

Bericht door BMRay » 15 feb 2017, 13:47

Beste allemaal, heb uitsluitsel gekregen van de BMW specialist en idd er is uit gekomen dat er een klein scheurtje helemaal boven in het expansievat zit zoals er door Wijngaard al werd gezegd... voor het oog niet waarneembaar, dus nieuw expansievat met een nieuwe dop, afvullen en weer nieuw...scheelt veel tijd en geld...weg met het sneeuw en ijs en gauw de zomerbanden er weer onder...origineel Hartge 20 inch breedset met voor 255/30 en achter 295/25 vet hoor, zal binnenkort wel wat fotos plaatsen, dank voor de reacties

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”