Bericht
door AdE39 » 25 mar 2017, 12:10
Goede morgen beste forum leden,
Het onderhoud van de remklauwen.
Kijk een paar keer per jaar of de remklauwen doelmatig werken.
Dat wil zeggen, gaan de remzuigers soepel terug, werkt het schuifstuk goed.
Het schuifstuk, dat is de samenwerking tussen de remklauw en de remankerplaat.
Dus komt de remzuiger terug in rust positie, en komen daarbij de remblokken los van de remschijf.
Nu zullen de remblokken natuurlijk altijd lichtjes slepen tegen de schijf, want er zijn geen veren gemonteerd om het geheel helemaal los van de schijven te laten komen.
U zou preventief de glijvlakken van de remklauw en de remankerplaat schoon kunnen maken, het roest en alle aanslag te verwijderen.
Ik gebruik dan altijd de voorzijde van de vijl, dat gaat echt prima.
Na de grove roest te hebben verwijderd van de beide delen, dan even navijlen met een zoete vijl. ( fijne vijl ).
Tot alles goed schoon is.
De glijvlakken kunt u nu spaarzaam insmeren met wat kobaslip, of rempasta.
De remzuiger, is deze licht geroest, dan met een fijn stukje schuurlinnen, de roest aanslag weg schuren.
Grove roest, helaas, dan bent u te laat.
Dit kan niet meer weg geschuurd worden.
De kans dat er een lekkage ontstaat is erg groot, als dat diep weggeschuurde roes een diepe groef geworden is.
Dan zal de kans aanwezig zijn, dat de remolie weg lekken tussen de O-ring en de remzuiger.
Gebruik dan een revisie set voor de remklauw, en monteer ook een nieuwe hoes voor de remzuiger.
Als dit geheel goed werkt, dan de volgende stap!
De geleidepennen.
Dat zijn de 2 pennen per remklauw, die u verwijderd om de remklauw los te halen.
Deze pennen, die mogen echt geen roest bevatten, als dat wel zo is, dan zit er niets anders op dan het vervangen van deze pennen.
Ga beter niet schuren, en insmeren met vet, dat is echt waardeloos.
Zijn de pennen goed, dan droog monteren.
Zijn de geleide pennen geroest, dan een revisie setje kopen en deze monteren.
Ga echt niet schuren en invetten, dat brengt meer problemen met zich mee, dan dat men er iets mee oplost.
Het enige wat dan oplost, dat kunnen de rubber bussen zijn van de geleide pennen!
deze montage mag enkel droog gemonteerd worden, soms kan het insmeren met vet, de zaak nog veel stroever laten werken.
Niet doen dus.
Bekijk ook even de vlakken waar de remblokken de remklauw/remzadel raken, zijn deze ook geheel schoon!
Is dit niet het geval, dan even de vierkante vijl er doorheen halen, tot deze vlakken ook schoon zijn.
Als de remklauwen gedemonteerd zijn, dan kan me ook even de remschijf demonteren.
Dan kan men de raakvlakken van de naaf en de remschijf ook even opschonen, en heel spaarzaam met vet insmeren. Gebruik dan kobaslip of rempasta.
Het tijdig vervangen van de remolie!
De meesten laten de rem olie lekker zitten waar hij zit.
Dat is dus echt hele verkeerde zuinigheid!
Er staat een verversings termijn van 24 maanden voor alle vloeistoffen, daar hoort motor olie dus niet toe!
Ik heb het al vaker beschreven, wat er gebeurt als men de remolie veel langer laat zitten in het remsysteem.
Als men de remmen gebruikt, dan kan er een vacuüm ontstaan in het reservoir, daarom is er een lekboring aangebracht in het deksel van dit reservoir.
Steeds als men de rem intrapt, stroomt er verse lucht in het reservoir, en verse lucht bevat dus vocht!
Dat vocht word in de koude remolie een druppeltje water.
En we weten dat water zwaarder is dan olie.
Het kleine druppeltje water, dat zal naar het diepste punt afzakken van de remmen, en dat zijn dan helaas de remklauwen en de remzuigers of remcilinders van de auto.
Daar gaat het druppeltje zich nestelen in het loopvlak van de remklauw de cilinderwand, of de remcilinder.
Dat word dus een gaatje of een beschadiging.
U kunt natuurlijk al raden wat dat weer teweeg gaat brengen, lekkage!
Daarom is het erg belangrijk, dat men de remolie elke 24 maanden ververst.
De remslangen:
Als u de remolie gaat vervangen, kijk dan ook even naar de remslangen, of deze geen droogte scheuren bevatten!
Dit is dus een afkeur punt bij de APK!
Als er droogte scheuren in de remslangen zitten!
Als u de remolie gaat verversen, dan moeten de ontluchting nippels toch geopend worden, om de oude olie er uit te persen. Dus kunt u nu ook de remslangen vervangen.
Dan gaat het immers toch in een moeite door, en zijn het 2 vliegen in een klap.
Nieuwe olie en nieuwe slangen.
Als u tijdig deze werkzaamheden uitvoert, dan zult u weinig problemen hebben met de remmen.
En dan behoren er erg vaak de kromme remschijven, en andere problemen tot het verleden.
U zult echt zien, dat wanneer u dit eenmaal of 2 maal per jaar uitvoert, dat er geen noemenswaardige problemen voorkomen met de remmen.
En gezien de investering van de tijd, dat is ook niet noemenswaardig, maar het kan wel geld besparen.
Ik hoop dat u er iets aan heeft.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad