Distributieketting 525D 3.0 F10/F11 2011

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
mark19
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jan 2017, 11:31

Distributieketting 525D 3.0 F10/F11 2011

Bericht door mark19 » 05 feb 2017, 21:20

Beste BMW liefhebbers,

Zoals ik al in het voorsteltopic aangegeven heb, ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een BMW 525D 3.0 F10 of F11 bouwjaar 2011. Het moet dus een van de eerste type's F10 of F11 worden aangezien BMW later over is gegaan om de 525D te voorzien van een 2.0 motorblok.
Nu heb ik reeds het forum afgespeurd hoe het zit met de duurzaamheid van de distributieketting van het 3.0 diesel motorblok, maar ben dit alleen van de 2.0 diesel tegen gekomen.
Reden dat ik een voorkeur heb voor de 3.0 diesel is dat dit een 6 cylinder is, en ik al jaren Audi's heb gereden met 2.5 en 2.7 6 cylinder diesel motoren, vanwege het rustige lopen van de motor.
Kan iemand mij een advies geven betreffende deze motor en de vervangingsfrequentie van de distributieketting + spanners? Bij de Audi 2.7 en 3.0 motoren is het een enorme klus om de ketting te vervangen aangezien deze op de achterzijde van het motorblok ligt. Hoe zit dat bij de 525 3.0d?
Audi's hebben een slechte reputatie betreffende distributiekettingen dus hoop dat ik met de aanschaf van mijn volgende auto, een 525 3.0d een goede keuze maak.

Bij voorbaat dank voor uw reactie\advies !!

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Distributieketting 525D 3.0 F10/F11 2011

Bericht door Quadrantz » 06 feb 2017, 12:50

Hoi Mark,

Bij de F10/F11 6cil heb ik daar nog weinig problemen over gelezen. Wel over de 2.0 4cil dus ik zou sowieso voor een 6cil gaan als het ff kan.

Ik rij zelf een 530D uit 2006 met inmiddels bijna 310K op de klok zonder grote problemen en heb ook nog niks met de ketting hoeven te doen (alleen Kruksapoelie bij 250K maar dat is bekend).

Succes met je zoektocht :duim:

Gr. Joost

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Distributieketting 525D 3.0 F10/F11 2011

Bericht door de Wolf » 07 feb 2017, 08:00

Ik heb dit ook eens nagevraagd maar dit schijnt een specifiek probleem van de 520D te zijn. Alles kan natuurlijk kapot maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel ;)

De 525D met 6-cilinder kan ik je absoluut aanraden. Veel plezier tijdens de zoektocht.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Distributieketting 525D 3.0 F10/F11 2011

Bericht door tom_il » 07 feb 2017, 10:05

Nooit geweten van het vervangen van de ketting op de 6cyl. Zelfs niet bij extreem hoge km standen.
525d E61 2007 pre-LCI

faysi
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mar 2016, 20:05

Re: Distributieketting 525D 3.0 F10/F11 2011

Bericht door faysi » 07 feb 2017, 20:45

bij 6cyl rond 200 d km moet je ketting vervangen. Het is dure grap, ook gelijk drijfstang lagers vervangen als die gaat bonken kost je ook nog eens 3600 Euries. het is mij verteld (BMW specialisten) bij 550d rond 200 km, 535d tussen 200 tot 250 km enz.

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Distributieketting 525D 3.0 F10/F11 2011

Bericht door Quadrantz » 07 feb 2017, 21:42

Mijn 530D (6cil dus) staat nu op 310K en er is nog geen ketting vervangen....heb dit ook nog niet bij anderen gehoord en zie er heel wat voorbij komen met hoge KM standen :)

mark19
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jan 2017, 11:31

Re: Distributieketting 525D 3.0 F10/F11 2011

Bericht door mark19 » 08 feb 2017, 19:21

Bedankt voor jullie reacties !!
Ik lees veelal positieve berichten wat mij alleen nog maar enthousiaster maakt om naar een mooie 525d op zoek te gaan. Maar ik begrijp uit het bericht van Faysi dat de ketting bij de 6 cylinder motoren tóch rond de 200.000km vervangen dient te worden. Omdat ik er toch niet helemaal gerust op was heb ik vanmiddag alsnog een BMW werkplaats gebeld. Hier vertelde men mij dat de ketting bij een 6 cylinder motor met hoge uitzondering vervangen dient te worden en zij zelfs BMW's in onderhoud hebben welke dik 400.000km hebben gelopen met de eerste ketting. Dit wordt anders als de motor getuned is of er een zware last mee getrokken is, zoals een zware tandemasser, grote boottrailer of caravan.
Zij adviseerden mij dan ook (net zoals jullie) om voor de 6 cylinder uitvoering te gaan.
Mijn huidige Audi A6 met 2.7 6 cyl. motor heeft inmiddels ook 420.000km gelopen met de eerste ketting, terwijl ik ook al diverse personen gesproken heb welke de ketting al bij 200.000 - 220.000km hadden laten vervangen.
Maar ik ben overtuigd, ik ga voor een BMW 525d.

Bedankt voor jullie adviezen !!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”