Vraagje over motor starten na ongeluk.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
frazz

Vraagje over motor starten na ongeluk.

Bericht door frazz » 09 feb 2017, 17:14

Beste mensen,

Vorige week ben ik van de weg af gereden en in de berm terecht gekomen.
Hierdoor ben ik met mijn auto frontaal tegen een boom geklapt.

Nu staat ie gestalt en wil ik de motor starten, echter lukt dat niet meer met de sleutel.
Kan iemand mij AUB helpen met het starten van mijn auto?
Ik wil z.s.m. van heel dit gedoe af, ik heb ook letsel aan mijn borst.

Degene die mij heeft weggedrukt heeft, is dus ook weggereden nadat ik met pijn en moeite hem nog heb kunnen inhalen te voet ij een stoplicht, anders was had ik nooit geweten wie het was.
Ik heb heb verzocht terug te keren naar plaats van ongeval maar liet het af weten met als reden dat ie anders te laat komt voor zijn werk.

Die heeft trouwens ook nog eens gelogen tegen zijn verzekeringsmaatschappij, echter heb ik een getuige die al een verklaring heeft afgelegd, dus dat is nog een troost.
Hij heeft verklaart dat hij mee uit de auto heeft geholpen, 112 heeft gebeld en met mij zijn gegevens heeft uitgewisseld. Daar kookt je bloed toch van? Maar goed, wij zijn mensen en geen dieren.
Ik heb aangifte gedaan voor verlaten van plaats van ongeval en roekeloos rijgedrag.

Als iemand me kan helpen met informatie o.i.d. over hoe ik de motor kan starten, graag!

Groet,
Frazz.

kenza750

Re: Vraagje over motor starten na ongeluk.

Bericht door kenza750 » 09 feb 2017, 19:25

Hoi Frazz,

Jeetje wat een verhaal! Mensen die zo in elkaar zitten mogen ze wat mij betreft achter slot en grendel zetten. Maar dat terzijde.

Hoop dat jij snel van je letsel af bent. Sterkte ermee!

Wat betreft het starten: heb je al geprobeerd om de accu een paar minuten los te koppelen? Kan me voorstellen dat de auto door de klap in een soort safety-modus terecht is gekomen. Wellicht helpt een soort van reset door het wegnemen van de stroom..
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

kenza750

Bericht door kenza750 » 09 feb 2017, 19:30

Ik kom overigens net dit tegen op het net:

All newer model BMWs (since E38 i believe) have a BST (battery safety terminal) which will disconnect the battery from the starter and alternator in the event of a crash. This is to prevent the positive battery cable shorting against anything if it is damaged in a crash which could lead to a fire. It is a safety item. You can simply push the cable back into the socket and this will allow you to start the car. It will need to be replaced as it will set a fault in the MRS (airbag module) and the airbag light will remain on until it is replaced.

Toch even naar je accu kijken of de kabel is los gesprongen (veiligheids functie die er blijkbaar in onze BMW's zit).
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

frazz

Bericht door frazz » 10 feb 2017, 09:20

kenza750 schreef:Ik kom overigens net dit tegen op het net:

All newer model BMWs (since E38 i believe) have a BST (battery safety terminal) which will disconnect the battery from the starter and alternator in the event of a crash. This is to prevent the positive battery cable shorting against anything if it is damaged in a crash which could lead to a fire. It is a safety item. You can simply push the cable back into the socket and this will allow you to start the car. It will need to be replaced as it will set a fault in the MRS (airbag module) and the airbag light will remain on until it is replaced.

Toch even naar je accu kijken of de kabel is los gesprongen (veiligheids functie die er blijkbaar in onze BMW's zit).

Dank! Ik zal er even naar kijken morgen. De motor is volgens de eigenaar van de terrein ook een klein stukje verschoven, ik weet niet of ik dit moet geloven.

Oz-i

Bericht door Oz-i » 10 feb 2017, 09:33

Wat een verhaal ... ik neem dat je aangifte hebt gedaan? Dat van 112 bellen kan je verzekeraar / politie controleren; van elke 112 oproep worden opnames gemaakt. Bij een dergelijk ongeval springt de auto in een veiligheidsmodus. Ik neem dat aan je airbags uitgeklapt zijn en je gordelspanners zijn werk hebben gedaan. Gordelhouder tussen de stoelen is waarschijnlijk dan ook geklapt. De accu wordt ontkoppeld maar volgens mij schiet hij ook in een software beveiliging en dat heeft een reset nodig (spreek helaas uit ervaring). Is de auto door een berger opgehaald? Die weet die ongetwijfeld ook, anders bij een dealer even navragen.

frazz

Bericht door frazz » 10 feb 2017, 22:47

Oz-i schreef:Wat een verhaal ... ik neem dat je aangifte hebt gedaan? Dat van 112 bellen kan je verzekeraar / politie controleren; van elke 112 oproep worden opnames gemaakt. Bij een dergelijk ongeval springt de auto in een veiligheidsmodus. Ik neem dat aan je airbags uitgeklapt zijn en je gordelspanners zijn werk hebben gedaan. Gordelhouder tussen de stoelen is waarschijnlijk dan ook geklapt. De accu wordt ontkoppeld maar volgens mij schiet hij ook in een software beveiliging en dat heeft een reset nodig (spreek helaas uit ervaring). Is de auto door een berger opgehaald? Die weet die ongetwijfeld ook, anders bij een dealer even navragen.

Ik heb inderdaad aangifte gedaan, berijder wordt zeer waarschijnlijk ook voor roekeloos rijgedrag vervolgt.
Onderweg naar het politie bureau in de gemeente van plaats van ongeval kwam ik dezelfde persoon tegen, en heb toen wijs besloten om hem te filmen, hij reed voor ons uit.

Dat filmpje heb ik ook aan de politie laten zien, ze waren op zijn zachtst uitgedrukt niet gecharmeerd van zijn rijgedrag.
Ik heb ook een getuige die al verklaard heeft dat de berijder mij niet uit het wrak heeft geholpen, noch 112 heeft gebeld, noch gegevens met mij heeft uitgewisseld.

De gordel heeft zich niet eens vast gezet, en ik doe hem altijd om, de enige verklaring die ik heb is dat doordat ik me zelf zo stevig met mijn benen en armen de stoel in heb gedrukt de gordel geen voldoende trek kracht heeft gehad, m.a.w. ik heb de gehele klap met mijn benen en borstkast opgevangen, en dat voel ik nog steeds!

Moet maar eerst de motor kap open zien te krijgen, die zit er vast genageld.

kenza750

Bericht door kenza750 » 17 feb 2017, 12:07

is het nog gelukt?
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”