Kerstverlichting dashboard
-
Re: Kerstverlichting dashboard
Ik zou ook zeggen abs sensor achter. Had problemen met de linker sensor...ook kermis op dashboard
Nou, eindelijk is mijn auto uitgelezen. Hiermee heb ik verschillende garages benaderd. Bijna elke garage gaf andere dingen aan wat er nou uiteindelijk moest gebeuren. Ik weet het zelf ook niet meer. Misschien dat ik hier wat advies kan krijgen zodat ik weet welke garage nou een "eerlijk" antwoord heeft gegeven. Want de bedragen verschilden ook behoorlijk. ABS sensor en nokkenassensor zijn inmiddels vervangen.
Hieronder de foutmeldingen:
00001C IHKA: AUC-sensor
00001E IHKA: AUC verwarmin
000029 GM: relais v. centr. vergrendeling ontgrendelen
000092 EGS: CAN koppelinterface
002781 DME: Nokkenassensor inlaat
002783 DME: Luchtmassameter met hittefilm
002823 DME: Verwarming lambdasonde vóór katalysator bank 1
002854 DME: Variabele klepbediening - aannemelijkheid sensor
00285A DME: Variabele klepbediening - controle stelmotor
002865 DME: Variabele klepbediening - vermogensbegrenzing in noodloop
002866 DME: Variabele klepbediening - aanslagen leren noodzakelijk
Hieronder de foutmeldingen:
00001C IHKA: AUC-sensor
00001E IHKA: AUC verwarmin
000029 GM: relais v. centr. vergrendeling ontgrendelen
000092 EGS: CAN koppelinterface
002781 DME: Nokkenassensor inlaat
002783 DME: Luchtmassameter met hittefilm
002823 DME: Verwarming lambdasonde vóór katalysator bank 1
002854 DME: Variabele klepbediening - aannemelijkheid sensor
00285A DME: Variabele klepbediening - controle stelmotor
002865 DME: Variabele klepbediening - vermogensbegrenzing in noodloop
002866 DME: Variabele klepbediening - aanslagen leren noodzakelijk
Ik heb geen ervaring met een 4 cilinder motor.
Maar wat ik gelezen heb op deze site, zijn de belangrijkste storingen die je hebt, hebben te maken met de distributie ketting. ( 4 storingen )
Ga na of er geen geleiders zijn gebroken.
Is de lengte van de distributie ketting niet te lang
Storing aux sensor heeft helemaal niks te maken met lopen van de motor, is voor automatische bediening van de intrereur.
Maar wat ik gelezen heb op deze site, zijn de belangrijkste storingen die je hebt, hebben te maken met de distributie ketting. ( 4 storingen )
Ga na of er geen geleiders zijn gebroken.
Is de lengte van de distributie ketting niet te lang
Storing aux sensor heeft helemaal niks te maken met lopen van de motor, is voor automatische bediening van de intrereur.
Ik zie een paar dingen die vervelend zijn maar die geen lampjes geven:
de AUC en GM5.
Wel vervelend: Hittefilmsensor (LMM) en de EGS CAN-bus fout. Dit is de koppeling tussen automaat en motor. Het kan zijn dat er een draadbreukje is of een slechtcontact op de aansluitingen. Deze zitten achter het dashboardkastje.
De ABS meldingen zijn weg. De lambdasonde is ook defect, tenminste de verwarming van het ding. Kan ook een elektrisch probleem zijn met de aansluiting.
De vier laatste hebben te maken met Valvetronic. Naar alle waarschijnlijkheid is de sensor van de stel-as aan zijn einde. Deze meet de positie waarin de as staat die de lichthoogte van de kleppen bepaalt. De overige vier zijn daarvan af te leiden.
De inlaatnokkenassensor geeft nog een probleem. Dit kan de ketting zijn (of timing) of is deze niet vervangen? Deze kan ook nog komen door de kettingspanner. Deze is vervangen door een nieuwer type en is makkelijk te vervangen. De rek van de ketting kan de oude variant net niet genoeg opvangen. De vernieuwde versie wel.
Succes,
Rob
de AUC en GM5.
Wel vervelend: Hittefilmsensor (LMM) en de EGS CAN-bus fout. Dit is de koppeling tussen automaat en motor. Het kan zijn dat er een draadbreukje is of een slechtcontact op de aansluitingen. Deze zitten achter het dashboardkastje.
De ABS meldingen zijn weg. De lambdasonde is ook defect, tenminste de verwarming van het ding. Kan ook een elektrisch probleem zijn met de aansluiting.
De vier laatste hebben te maken met Valvetronic. Naar alle waarschijnlijkheid is de sensor van de stel-as aan zijn einde. Deze meet de positie waarin de as staat die de lichthoogte van de kleppen bepaalt. De overige vier zijn daarvan af te leiden.
De inlaatnokkenassensor geeft nog een probleem. Dit kan de ketting zijn (of timing) of is deze niet vervangen? Deze kan ook nog komen door de kettingspanner. Deze is vervangen door een nieuwer type en is makkelijk te vervangen. De rek van de ketting kan de oude variant net niet genoeg opvangen. De vernieuwde versie wel.
Succes,
Rob
-
Waarschijnlijk is het niet het geval en ik wil je ook totaal niet bang maken (zo dat is gezegd), maar wellicht kán ik je ermee helpen: controleer de bedrading op olie. Motorkap open, kastje naast de remvloeistof open (bestuurderskant bij het raam) en de stekkers loshalen. Zijn deze droog? Perfect en dan heb je dit uitgesloten. Zit er olie op? Worst case scenario.
Mijn vorige E46 318ci is naar een opkoper gegaan, omdat er olie door de sensoren de bedrading in gegaan was. Zo erg zelfs, dat deze de motorcomputer had bereikt en mijn computer serieus in de olie dreef. Particuliere verkoper destijds heeft mij hiermee opgelicht. Voorafgaand hieraan kreeg ik ook constant kermis, en na bakken geld uitgegeven te hebben kwam dit er uiteindelijk uit. Dus nogmaals; doe deze simpele check; wss is het niet het geval en anders hoop ik je veel geld bespaard te hebben.
Mijn vorige E46 318ci is naar een opkoper gegaan, omdat er olie door de sensoren de bedrading in gegaan was. Zo erg zelfs, dat deze de motorcomputer had bereikt en mijn computer serieus in de olie dreef. Particuliere verkoper destijds heeft mij hiermee opgelicht. Voorafgaand hieraan kreeg ik ook constant kermis, en na bakken geld uitgegeven te hebben kwam dit er uiteindelijk uit. Dus nogmaals; doe deze simpele check; wss is het niet het geval en anders hoop ik je veel geld bespaard te hebben.
Om te beginnen bedankt voor jullie reactie.
@bimmerthijs, ik zal de sensor checken.
Ik heb nu eigenlijk een aantal dingen gehoord nu wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik moet vervangen. Het kan dus door de ketting komen, ik hoorde iets over de variabele nokkenas verstelling,d e nokkenasverstellers en mogelijk de Valvetronic stelmotor.
Ik hoor ook dat een automaat in de noodloop springt omdat de motor dat doet. Dus het 1 heeft effect op het ander. Dit hoop ik eigenlijk een beetje, want de storingen kwamen allemaal tegelijk (motormanagement lampje, eml en tandwiel bij automaat).
Ik weet dus niet waar ik moet beginnen als het zoveel verschillende dingen kunnen zijn.
Wat betreft de gm5 module is dit het herkenbare probleem dat de centrale vergrendeling niet meer werkt. Hiervoor neem ik nog contact op met een ander forumlid om dit te laten maken.
Wat houd de Luchtmassameter met hittefilter eigenlijk in. Wat doet deze en wat zou ik hiervan moeten merken als die het niet doet.
@bimmerthijs, ik zal de sensor checken.
Ik heb nu eigenlijk een aantal dingen gehoord nu wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik moet vervangen. Het kan dus door de ketting komen, ik hoorde iets over de variabele nokkenas verstelling,d e nokkenasverstellers en mogelijk de Valvetronic stelmotor.
Ik hoor ook dat een automaat in de noodloop springt omdat de motor dat doet. Dus het 1 heeft effect op het ander. Dit hoop ik eigenlijk een beetje, want de storingen kwamen allemaal tegelijk (motormanagement lampje, eml en tandwiel bij automaat).
Ik weet dus niet waar ik moet beginnen als het zoveel verschillende dingen kunnen zijn.
Wat betreft de gm5 module is dit het herkenbare probleem dat de centrale vergrendeling niet meer werkt. Hiervoor neem ik nog contact op met een ander forumlid om dit te laten maken.
Wat houd de Luchtmassameter met hittefilter eigenlijk in. Wat doet deze en wat zou ik hiervan moeten merken als die het niet doet.
by the way: ik lees net dat ook eventueel de lambdasonde vervangen zou moeten worden. Welke foutcode is dat, want als ik zoek op AUC zoek op het internet krijg ik hele andere dingen te zien.
80% opgelost, variabele kleppensensor en motor cervangen. 1 storing blijft en dat is nokkenassensor. Deze wordt veroorzaakt door mij ketting. Deze zal dus ook vervangen moeten worden. Ben benieuwd wT voor prijzenkaartje daaraan hangt.