[E46] BMW MS43 ECU Tuning

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

[E46] BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 31 jan 2017, 09:52

Zoals sommigen misschien in mijn topic (E46 Driftcar) hebben gezien zijn we thuis sinds een tijdje bezig met het optimaliseren van de MS43 ecu (M54 motoren).

Mijn ECU is ooit afgesteld op de M50 inlaat, maar ben er nooit helemaal tevreden over geweest (Liep onder 3500 toeren beroerd, boven 6000 hield ie wat in ), Pa besloot zich wat in de ecu te gaan verdiepen, en uiteindelijk kwamen we tot de ontdekking dat we gigantisch veel aan kunnen passen en kunnen activeren met de originele MS43 ecu.

Tot nu toe is het in ieder geval gelukt om de huidige ECU van de auto aan te passen, maar heb nu ook 2 extra MS43's liggen, een uit een X5 met M54B30, een uit een E46 met M54B25. Alleen het is nog niet gelukt om deze ECU's in boot-mode uit te lezen, dus ik kan deze ECU's niet uitlezen als deze niet in de auto zitten, en heb deze ín de auto weer niet uit kunnen lezen ivm EWS. Dus wat dat betreft zijn we nog niet zo ver.

Maar de opties met de originele ECU zijn gigantisch, en daarnaast zijn er wat extra opties die bij te schrijven zijn, zoals Launch Control en No-Lift Shift.

In dit topic wil ik alles bij gaan houden met alle mogelijkheden en aanpassingen aan de MS43 ECU, Dat niet alleen ideaal is voor mijn driftauto, maar veel van deze opties zijn ook toe te passen op straat auto's met de MS43 ecu, of bij motorswaps waarbij de EWS uitgeschreven moet gaan worden enzovoort. Op deze manier kan ik uiteindelijk mijn diensten ook aan forum leden e.d aanbieden uiteraard :)

In de volgende berichten zal ik updates plaatsen en vragen beantwoorden zover ik dat kan!
Laatst gewijzigd door Dutchie op 31 jan 2017, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 31 jan 2017, 10:04

Wat op dit moment gelukt is:

De huidige aanpassingen zijn vooral gericht op motorsport prestaties, maar zijn ook in mindere maat toe te passen op straat auto's.

Het stationair toerental is vastgesteld op 1200 toeren, dit in verband met een beter gasrespons en koeling, en bij stationair staat de Vanos intake 'advanced' (96), en de Vanos exhaust 'retardet' (-96). Dat laatste is niet zozeer prestaties gericht, maar klinkt vooral leuk :whistle:



De meest toegepaste 'mod' is de 'popmod', dit betekend dat je lekkere plofjes in de uitlaat krijgt bij gas los. Dit kan je instellen per toerental (dus bijvoorbeeld als het toerental onder 4800 toeren komt begint ie te ploffen, en dan bijvoorbeeld alleen als je vlug gas los laat), bij mij staat deze op het moment op de complete 'rev-range', maar ga deze op 4800 toeren zetten, maar dan altijd bij gas los, en niet alleen bij 'fast throttle-loose'.

In mijn geval, met mijn uitlaat.. 'plofjes' :W

https://www.youtube.com/watch?v=eHyExo8Adcg[/youtube]

Inspuiting en ontsteking gaat bij mij ook nog verder afgesteld worden, op het moment heb ik 'm onder 3500 toeren alweer wat rijker laten lopen, maar mag bovenin ook nog wat rijker lopen (omdat de M50 inlaat zoveel meer lucht het blok in krijgt, loopt ie te snel, te arm).

Dit zijn de updates tot nu toe, bij volgende updates ga ik het hier bijhouden!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door BartS » 01 feb 2017, 21:29

Ben benieuwd! heb je al een lijst van wat je zoal kan aanpasseN?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 02 feb 2017, 09:53

Het komt er eigenlijk op neer dat ik alles aan kan passen en dus zelfs dingen kan toevoegen. Denk aan vanos timing, inspuiting, ontsteking, ews-uitschrijven, toerenbegrenzer, gaskleppositie enzovoort.

Maar ook, bij welke temperatuur de radiator ventilator aan gaat, hoe hoog stationair de motor loopt bij verschillende motortemperaturen, enzovoort.

Op de foto hieronder heb je links te lijst met mappen, waarin alles aangepast kan worden:

Afbeelding
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door BartS » 02 feb 2017, 23:19

Oef dat wordt even verdiepen dus :P Lijkt me wel tof als je straks kan chippen op maat voor jezelf!
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 05 feb 2017, 09:36

Het chippen op maat kan al zoals te zien in de video's maar het is inderdaad wel even zoeken met welke parameters je te maken hebt enzovoort.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 17 feb 2017, 17:02

Inmiddels een heel stuk verder!

ECU in Bootmodus uitlezen en herschrijven is gelukt. dit betekend dat ze 'on the bench' (of 'on the keukentafel') geschreven en gelezen kunnen worden.

Inmiddels is het ook gelukt om de EWS uit te schrijven, en heb ik inmiddels 3 ECU's die plug&play werken met mijn auto, inclusief dezelfde tune.


Hieronder een kleine video die mn pa gemaakt heeft, met de laatste tune update, waarin duidelijk te horen is hoe makkelijk de auto nu start (dat duurde eerst ff voordat ie aansloeg met de 'oude' tune van You-Tune..), het throttle-response, en natuurlijk de klappen uit de uitlaat :gekdoen:

Ook is ie nu alpha-N afgesteld, wat inhoudt dat de tune nu niet meer kan varieeren door waardes die de luchtmassameter normaal stuurt, waardoor de ECU zichzelf inleert naar de omstandigheden, wat voor mij totaal geen nut heeft aangezien ik geen luchtmassameter heb. Hierdoor is de tune ALTIJD hetzelfde, onder welke omstandigheden dan ook. kijk en luister: (Filmpje van de oude tune is ook te vinden op dat kanaal :whistle: )

320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 01 mar 2017, 10:47

De eerste klant is binnen!

Vorige week door PMotorsport een M50B25 inlaatspruitstuk op zijn M54B30 laten monteren, liep wonder boven wonder al bizar goed! maar kwam onderin nog net wat tekort.

Stationair toerental gaat naar 1000tpm, begrenzer blijft op 6500, EWS, ABS en DISA uitgeschreven, en de tune aangepast op de modificaties. Eerst testen op onze eigen auto, en vervolgens kan deze terug naar de klant om te testen.

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 19 mar 2017, 18:50

De eerste resultaten zijn binnen! Deze E36 met M54B30 is voorzien van een M50B25 inlaatspruitstuk, Spaghetti headers en 3" custom uitlaat met demper. Deze is aardig save afgesteld (95 octaan benzine, 6250 begrenzer, oog op betrouwbaarheid), en kwam uit op 270pk en 340nm!

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 23 mar 2017, 15:39

Voor de mensen die het meer willen volgen en op de hoogte gehouden willen worden dmv filmpjes en andere gegevens, check onze Facebook page!

https://www.facebook.com/hoffperformance/
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 26 apr 2017, 15:32

320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Robbrand89 » 21 jul 2017, 09:25

Gaaf man, blijf dit topic zeker even volgen. Zeer interessante info. Heb zelf plannen met een turbo op m'n 325 M54B25. En dan Lpi (LPG)eronder, meeste mensen verklaren me voor gek maar ik zie niet in waarom t niet mogelijk is;) veel succes met je project man. Ben erg benieuwd. Stel je de auto gewoon af op de straat tijdens het rijden?

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 21 jul 2017, 15:11

Hey Rob, helaas heeft mijn E46 geen kenteken, dus niet de mogelijkheid met afstellen op straat, maar dit afstellen doen we vaak op de baan zelf, toevallig vertrek ik vanavond naar de nurburgring, dus morgen kan ik eindelijk de definitieve afstelling maken inclusief de bewerkte kop!

Turbo + LPG zou best een goeie combi kunnen zijn, ik weet alleen niet hoe een LPG installatie aangestuurd wordt (Of deze afgesteld wordt in de ECU).

De X5 is wel op straat afgesteld, werkt perfect!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Robbrand89 » 26 jul 2017, 08:38

Ja dan is afstellen op de straat wat lastig ja;) Nice, dat klinkt of als een lkkr rondje scheuren. Staat nog steeds op m'n bucket list.

Lpg heeft een externe ECU waar t ingaande injectie signaal omgerekend wordt en daarmee wordt de LPG injector aangestuurd. Meestal wordt je bedrading die naar je injector gaat onderbroken en via de LPG ECU geleid. Dat is ook de manier hoe ze de benzine injectie uitschakelen.
Vloeibaar LPG injectie heeft als voordeel dat je de of verdampt in je spruitstuk waardoor je extra koeling krijgt. Icm een turbo heb je dan eigenlijk 2 intercoolers, en daarmee elimineer je t verschil in vermogen tussen LPG en benzine bijna helemaal. Enige nadeel is dat de injectoren. Van dat systeem maar tot 285 pk gaan.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW MS43 ECU Tuning

Bericht door Dutchie » 27 jul 2017, 15:54

Ah op die manier! dat is aan de ene kant wel lastig inderdaad, Maar er zullen ook vast wel andere injectoren voor te krijgen zijn lijkt me? iedere auto heeft weer een andere injector nodig, dus lijkt mij dat er ook grotere zijn die zouden moeten passen?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”