Aankoopadvies E46 Coupe
Aankoopadvies E46 Coupe
Ha BMW-liefhebbers,
Na jaren geen BMW gehad te hebben, heb ik nu eindelijk de kans om terug te keren naar mijn favoriete merk.
Ik ben eerder in het bezit geweest van een E21 318, maar aangezien ik meer kilometers moest gaan rijden voor mijn werk moest die helaas het veld ruimen.
Nu ben ik wederom op zoek naar een mooie BMW en aangezien ik altijd een zwak heb gehad voor de E46 coupe heb ik een aantal auto's gezien.
Natuurlijk lonkt een 6-cilinder, maar ik ben erg benieuwd of dat veel duurder rijdt dan een 4 cilinder.
Vandaag heb ik even gekeken bij deze auto:
Een 318Ci met 118PK (teleurstellend genoeg), en een relatief hoge kilometerstand. Hij ziet er echter nog wel heel strak uit.
http://link.marktplaats.nl/m1131927324
Echter, in onderstaande link staat een prachtige 323i voor hetzelfde geld, met een lagere kilometerstand. Dit lijkt mij een veel betere keuze als het gaat om beleving, maar ik vroeg me af hoe de betrouwbaarheid van dit blok (M52?) is, en hoeveel duurder zoiets rijdt dan de hierboven genoemde 318.
http://link.marktplaats.nl/m1135765401
Kortom: wat raden jullie aan? En wat is nou het meest betrouwbare blok in een e46 van dit budget?
Welke van bovenstaande exemplaren zou jullie voorkeur hebben?
Ik hoor het graag!
Groeten,
Daan
Na jaren geen BMW gehad te hebben, heb ik nu eindelijk de kans om terug te keren naar mijn favoriete merk.
Ik ben eerder in het bezit geweest van een E21 318, maar aangezien ik meer kilometers moest gaan rijden voor mijn werk moest die helaas het veld ruimen.
Nu ben ik wederom op zoek naar een mooie BMW en aangezien ik altijd een zwak heb gehad voor de E46 coupe heb ik een aantal auto's gezien.
Natuurlijk lonkt een 6-cilinder, maar ik ben erg benieuwd of dat veel duurder rijdt dan een 4 cilinder.
Vandaag heb ik even gekeken bij deze auto:
Een 318Ci met 118PK (teleurstellend genoeg), en een relatief hoge kilometerstand. Hij ziet er echter nog wel heel strak uit.
http://link.marktplaats.nl/m1131927324
Echter, in onderstaande link staat een prachtige 323i voor hetzelfde geld, met een lagere kilometerstand. Dit lijkt mij een veel betere keuze als het gaat om beleving, maar ik vroeg me af hoe de betrouwbaarheid van dit blok (M52?) is, en hoeveel duurder zoiets rijdt dan de hierboven genoemde 318.
http://link.marktplaats.nl/m1135765401
Kortom: wat raden jullie aan? En wat is nou het meest betrouwbare blok in een e46 van dit budget?
Welke van bovenstaande exemplaren zou jullie voorkeur hebben?
Ik hoor het graag!
Groeten,
Daan
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Ik zou zeker voor de 6-cilinder gaan. Oersterk blok de M52(TU). (betrouwbaarder dan de 4-cilinders)
Let op roest in de spatbordranden, rand van de motorkap en kofferklep. Probeer te achterhalen of de waterpomp al eens is vervangen (zwak punt al sinds de M50 blokken) en luister of de vanos geen bijgeluiden maakt (zoek op youtube voor het geluid).
Qua kosten is het verschil best klein, brandstof zal misschien 1:10 zijn (tov 1:12 met de 318i denk ik). Al die 6-cilinders rijden zowat 1:10 ook de 328i.
Ik zou van deze twee dus voor de tweede gaan.
Let op roest in de spatbordranden, rand van de motorkap en kofferklep. Probeer te achterhalen of de waterpomp al eens is vervangen (zwak punt al sinds de M50 blokken) en luister of de vanos geen bijgeluiden maakt (zoek op youtube voor het geluid).
Qua kosten is het verschil best klein, brandstof zal misschien 1:10 zijn (tov 1:12 met de 318i denk ik). Al die 6-cilinders rijden zowat 1:10 ook de 328i.
Ik zou van deze twee dus voor de tweede gaan.
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Zou ook voor een 6-cilinder gaan. Persoonlijk vindt ik de M54B30 een oersterke blok. Let op de punten die hierboven zijn vermeldt. Staar je niet blind op de kilometerstand, de staat van onderhoud is belangrijker. Succes met de zoektocht!
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Blok van die 6 cilinder heb er al veel van gehad...niks mis mee over het algemeen, in vergelijking met een 318 n42 motor alleen maar problemen mee gehad, olie lekkage, olie verbruik (doen ze nagenoeg allemaal)
Ook het verschil in brandstofverbruik is niet schokkend.
en ja wat ander ook zegt...km stand zegt niet alles...als goed is onderhouden.
Onze 330xd heeft nu 350k op de teller maar ik heb er 3k ingestoken en de laatste 10 j minimaal 2k per jaar door vorige eigenaar. je hebt ze miss ook van 180k die alleen voor apk de garage zien....
Zag dat je 2e keuze uit buitenland komt dus km-stand niet na te gaan? of moet documentatie hebben?
ik zag de mijne van de week ook weer langs komen op mp..ik had die destijds verkocht met 325.000 op de teller, stond nu weer te koop met 200.000 op de teller, dus zeker 150.000 terug gedraaid....
Vind overigens groene lak niet lelijk, alleen interieur groen wel spuuglelijk, maarja smaken verschillen
Heb zelf ook nog een ''99 323i sedan, niks mis met motortje. Nooit problemen mee gehad (nu 275.000). Ben 3e eigenaar, vorige eigenaar ook een gast die hem lang heeft gehad en er zuinig op was. Als er 10 alibaba's mee gereden hebben zou ik hem laten staan ;-)
Ook het verschil in brandstofverbruik is niet schokkend.
en ja wat ander ook zegt...km stand zegt niet alles...als goed is onderhouden.
Onze 330xd heeft nu 350k op de teller maar ik heb er 3k ingestoken en de laatste 10 j minimaal 2k per jaar door vorige eigenaar. je hebt ze miss ook van 180k die alleen voor apk de garage zien....
Zag dat je 2e keuze uit buitenland komt dus km-stand niet na te gaan? of moet documentatie hebben?
ik zag de mijne van de week ook weer langs komen op mp..ik had die destijds verkocht met 325.000 op de teller, stond nu weer te koop met 200.000 op de teller, dus zeker 150.000 terug gedraaid....
Vind overigens groene lak niet lelijk, alleen interieur groen wel spuuglelijk, maarja smaken verschillen
Heb zelf ook nog een ''99 323i sedan, niks mis met motortje. Nooit problemen mee gehad (nu 275.000). Ben 3e eigenaar, vorige eigenaar ook een gast die hem lang heeft gehad en er zuinig op was. Als er 10 alibaba's mee gereden hebben zou ik hem laten staan ;-)
- Gérald320icabrio
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 02:25
- Locatie: Breda
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Ik keek altijd in het weekend. Dan kwamen er weer veel nieuwe bij. Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk opties erop willen. En zeker voor de 6 in lijn gaan. Ga bij meerdere auto's kijken. Bediening op het stuur is heel fijn bijvoorbeeld. En op andere sites staat ook genoeg. En je kunt ook voor een wat duurdere auto gaan kijken. Mensen kunnen vragen wat ze willen, maar dat wil niet zeggen dat ze die prijs ook krijgen. Succes met de zoektocht!
PAIN is TEMPORARY. QUITTING LASTS FOREVER.
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
6-cilinder anders krijg je spijt.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Zéker 6 cilinder, maar ook zeker niet goedkoop. Ik heb voorheen maar 3 maanden van een 4 cil e36 compact genoten dus kan over die maandelijkse kosten niet oordelen, maar verbruik was ongeveer 1/10.
Dat is nu met m'n 325ti niet anders.. Het is gewoon elke week 60liters tanken
Gisteren eindelijk sinds tijden de 650km weer aangetikt op een tank. Zal de vakantie wel zijn...
Dat is nu met m'n 325ti niet anders.. Het is gewoon elke week 60liters tanken

Gisteren eindelijk sinds tijden de 650km weer aangetikt op een tank. Zal de vakantie wel zijn...
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
verbuik is nu met 323i e46 1 op 11.6
verbruik 318 e46 1 op 12,5
als je meer km moet gaan rijden is een diesel ook te overwegen uiteraard en als je mogelijkheid heb ook als youngtimer te gebruiken < 03-2002
330xd verbruikt 1:15 en met rustig rijden 110-120 op snelweg zelfs 1:18! daar tegenover staat wel hele hoge wegenbelasting
verbruik 318 e46 1 op 12,5
als je meer km moet gaan rijden is een diesel ook te overwegen uiteraard en als je mogelijkheid heb ook als youngtimer te gebruiken < 03-2002
330xd verbruikt 1:15 en met rustig rijden 110-120 op snelweg zelfs 1:18! daar tegenover staat wel hele hoge wegenbelasting
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Absoluut de zes lijn nemen!!
Verbruik en kosten zijn nagenoeg gelijk, de M52TU is een beresterk blok en is zelfs beter dan zijn opvolger de M54.
De M52 heeft ook niet het bekende olie verbruik wat de M54 juist wel weer kan hebben.
Zou persoonlijk nog even verder kijken naar een 328i, net even dat leuke extra en vaak nog luxer kwa opties.
En kwa verbruik/kosten doen alle zes cilinders hetzelfde.
Verbruik en kosten zijn nagenoeg gelijk, de M52TU is een beresterk blok en is zelfs beter dan zijn opvolger de M54.
De M52 heeft ook niet het bekende olie verbruik wat de M54 juist wel weer kan hebben.
Zou persoonlijk nog even verder kijken naar een 328i, net even dat leuke extra en vaak nog luxer kwa opties.
En kwa verbruik/kosten doen alle zes cilinders hetzelfde.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
En dan de manifold van een 325 

Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Ben ik het niet mee eens eerlijk gezegd, winst is nihil en zit vooral bovenin de toeren.Lex_b3 schreef:En dan de manifold van een 325
Het is een hele operatie die nogal wat kost en weinig oplevert.
Gelijk een 328i kopen heb je vermogen voldoende.
Maar dat is mijn mening.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
- Gérald320icabrio
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 02:25
- Locatie: Breda
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Ja dan kun je ook weer voor een 330 gaan. En dan weer voor een m3. Hard rijden kun je bijna nergens meer. Ik vond mijn 523i het prettigste blok. En een 320, met 150 pk wel wat te weinig hebben voor het gewicht van de auto. Was een cabrio trouwens. Alle 6 in lijn zijn lekkere motoren. Dus maakt in mijn ogen weinig uit. Ik koos altijd voor de luxe en opties. 130 rijden doen ze allemaal wel. Net als tanken, dat hebben ze ook graag. Maar dat weet je als je zo'n auto aanschaft. Ga anders met verschillende rijden. Dan weet je wat het best bij je past ook.
PAIN is TEMPORARY. QUITTING LASTS FOREVER.
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
Net wat je wil natuurlijk en wat je portemonnee toe laat.
320i is voor mij gewoon veel te traag. Mooi 6-cilinder geluid maar er gebeurd gewoon weinig als je gas geeft.
325i t/m 328i loopt gewoon allemaal best vlot en een M3 weer veel harder.
Als je graag wat power hebt en iets wat vlot door de toeren heen klimt zou ik minimaal voor een 325i gaan.
Ben je een rustige rijder heb je genoeg aan een 320i
320i is voor mij gewoon veel te traag. Mooi 6-cilinder geluid maar er gebeurd gewoon weinig als je gas geeft.
325i t/m 328i loopt gewoon allemaal best vlot en een M3 weer veel harder.
Als je graag wat power hebt en iets wat vlot door de toeren heen klimt zou ik minimaal voor een 325i gaan.
Ben je een rustige rijder heb je genoeg aan een 320i
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
is natuurlijk ook zo Gerald, de 330i vind ik trouwens de beste keus, maar die zijn een stukje prijziger nog weer.
Idd Martijn, een 320i zou voor mij absoluut nooit een optie zijn, vooral het gebrek aan vermogen/koppel laag in de toeren.
De M54B30 is voor mij de beste motor, een echte scheurneus ben ik niet, maar dit blok is heerlijk krachtig en kun je heerlijk rustig op koppel rijden.
Idd Martijn, een 320i zou voor mij absoluut nooit een optie zijn, vooral het gebrek aan vermogen/koppel laag in de toeren.
De M54B30 is voor mij de beste motor, een echte scheurneus ben ik niet, maar dit blok is heerlijk krachtig en kun je heerlijk rustig op koppel rijden.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Aankoopadvies E46 Coupe
ik vind de 323i prima ff wat meer als de 320i, prima voor normaal gebruik
Als ik mijn oudste dochter ophaal ben ik al langs 3 traject controles gereden en om na elke keer naar Duitsland te rijden als ik hard wil gaan rijden..
je hebt altijd baas boven baas, 330, m3 en op fast n loud trekken ze bij de M3 de M3 motor eruit omdat die te traag is en gaat er een Chevrolet blok in...
Als ik mijn oudste dochter ophaal ben ik al langs 3 traject controles gereden en om na elke keer naar Duitsland te rijden als ik hard wil gaan rijden..
je hebt altijd baas boven baas, 330, m3 en op fast n loud trekken ze bij de M3 de M3 motor eruit omdat die te traag is en gaat er een Chevrolet blok in...