Auto langdurig stallen

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
E3695

Auto langdurig stallen

Bericht door E3695 » 09 mar 2017, 17:07

Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een E91 318i gekocht (2009) en heb besloten om mijn oude BMW, een E36 318i (1995), te behouden omdat ik de wagen te mooi vind om weg te doen (mooier dan de latere 3-series) en er tevens aan gehecht ben. De wagen is nog in volledig originele staat en redelijk goed onderhouden, maar ik wil hem nu laten schrappen en voor onbepaalde tijd wegzetten, waarschijnlijk jaren. Ik heb een plek gevonden om hem zolang binnen te stallen. Mijn vraag is hoe ik het beste de wagen kan achterlaten, aangezien ik technisch gezien absoluut geen verstand van auto's heb.

Wat ik oa. gelezen heb:
- Tank volledig vullen (maar dit is volgens mij alleen nodig bij auto's die geen kunststof tank hebben; heeft de e36 een kunststof tank?)
- Banden oppompen, want die zullen door het stilstaan lijden. Ik heb nu een setje winterbanden eronder liggen, misschien kan ik die beter eronder laten en de zomerbanden met de originele velgen wegleggen?
- Accu eruit halen. Heb gelezen dat je ook een accudruppelaar kunt kopen maar weet niet of dat zinvol is voor zo'n lange periode.

Ik had graag adviezen wat betreft deze 3 punten en of er technisch gezien nog andere voorzorgsmaatregelen genomen kunnen worden. De plek waar hij gestald gaat worden heeft verder geen faciliteiten.

Alvast bedankt

E3695

Re: Auto langdurig stallen

Bericht door E3695 » 09 mar 2017, 17:15

Sorry, dit moet worden verplaatst naar de rubriek BMW 3 Serie (E36) Techniek

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 09 mar 2017, 18:45

Tank vol is aan te raden, echter vooral bij stalen tanks, die gaan roesten door condensvorming als de tank (half)leeg is.
Verder zou ik de auto op 4 assteunen zetten, anders krijg je een vlakke kant op alle 4 je banden, of bij leegloop ontstaan droogtescheurtjes, in beide gevallen kunnen je banden weg.
Dus voetjes van de vloer, zo duur zijn die steunen niet.

Afbeelding

Neem aan dat je hem binnen stalt, dan is een (goedkope) hoes voor de stof/troep geen overbodige luxe, geen zeil, dat houd vocht vast.
Buiten ook geen zeil, maar een hoes over het glaswerk (halve hoes), ivm lekkage.

Accu loskoppelen, beide polen, wel je radiocode etc. noteren, om bij opstarten alles meteen weer bij de hand te hebben.

witje

Bericht door witje » 10 mar 2017, 07:23

Banden op maximale druk kan ook. Vergeet geen vochtvreter in de kofferbak en op de voetbodem te zetten

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 10 mar 2017, 08:52

BMWf20 2.0d schreef: Verder zou ik de auto op 4 assteunen zetten, anders krijg je een vlakke kant op alle 4 je banden, of bij leegloop ontstaan droogtescheurtjes, in beide gevallen kunnen je banden weg.
Dus voetjes van de vloer, zo duur zijn die steunen niet.
Dit blijft toch altijd een dubio, want dat vinden de schokbrekers weer niet zo fijn om zo lang op hun uiterste stand te staan. Dan zou ik 'm liever op een setje oude banden zetten, en mocht je besluiten weer met de auto te gaan rijden gewoon een setje nieuwe banden eronder leggen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

markm

Bericht door markm » 10 mar 2017, 09:14

Ik zou hem lekker op zn banden zetten, keihard oppompen.
inderdaad vochtvreters erin.
ik weet niet of de auto in de buurt staat? zou hem geen jaren stil laten staan iig, gewoon eens in de 3 a 4 maanden ff stukje rijden, banden weer oppompen en desnoods wat nieuwe benzine dr bij, want benzine verouderd ook.
Let wel op bij starten na stilstand dat je hem niet droog start

witje

Bericht door witje » 10 mar 2017, 10:52

We hebben de auto van november tot maart gestald, banden op 3.0 bar en ergens in januari effe 10 meter vooruit duwen. Ademende autohoes 2e hands op MP gekocht.

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 10 mar 2017, 18:02

3 BAR er min kan natuurlijk ook....... :fu:

E3695

Bericht door E3695 » 10 mar 2017, 23:35

Bedankt voor de reacties en tips!

Ik weet niet of een E36 uit '95 een kunsttof tank heeft? Anders is volledig vullen misschien inderdaad de beste optie...
Ik laat de winterbanden met stalen velgen eronder zitten en de zomerbanden met de originele lichtmetalen velgen leg ik weg, zodat die in een betere conditie blijven. Ik las ook ergens dat het belangrijk is de wagen in de eerste versnelling te zetten ipv op de handrem, maar weet niet of dat klopt.

Ik zou de wagen elke paar maanden even kunnen starten en een paar meter voor- en achteruit rollen, maar de weg op is dus onmogelijk omdat hij geschrapt wordt.

Helaas heb ik de originele verkoopdocumenten uit '95 niet omdat ik de wagen ooit 2de hands heb gekocht, maar ik heb nog een beetje gedetailleerde vragen voor mensen die meer over de E36 weten:
- De wagen is verlaagd en heeft naar mijn idee een sportonderstel, hij rijdt iig vrij stug. Was dit een originele optie destijds of is dit waarschijnlijk later gebeurd?
- Hij heeft een Pioneer cd speler (DEH-425); zou dit origineel zijn of later geïnstalleerd?

Wellicht zijn er nog andere opties waar ik verder niet bekend mee ben...

mikespek

Bericht door mikespek » 11 mar 2017, 07:50

Radio is achteraf ingebouwd, orgineel alleen radios met bmw logo.

Sport onderstel was een optie maar kans is groot dat dat achteraf erop is gekomen. Makkelijkst ff een vin decoder pakken voor je optielijs (staan online als je zoekt op bmw vin decoder)

E36 tank is kunstof.

In zijn versnellig weg zetten is beter idd, dan krijg je hem nog weg mochten je handrem vast geroest zijn al is de kans kleiner omdat je blokken niet tegen de schijf zitten.

Mijn motor tank ik altijd af, poets ik, zelf hem in de lucht, en ketting lekker in het vet

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 11 mar 2017, 09:18

Gebruik DEZE eens, dan weet je exact wat er af fabriek op je auto geleverd is.

E3695

Bericht door E3695 » 11 mar 2017, 16:32

Bedankt; leuk dat je de originele optielijst kunt inzien. Het lijkt er inderdaad op dat de verlaging van de auto niet origineel is, wellicht de schokdempers ook.

246 Steering Column Adjustment Mechanical Lenksaeulenverstellung Mechanisch
255 Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad
270 Wider Tyres Breitere Bereifung
340 Protector Stripes In Black Stossleisten Schwarz
401 Sliding/vent Roof, Electric Schiebe-hebedach, Elektrisch
410 Window Lifts, Electric At Front Fensterheber, Elektrisch Vorn
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
498 Headrests In Rear, Mechanic. Adjustable Kopfstuetzen Im Fond
510 Headlight Beam-throw Contr. F Low Beam Leuchtweitenregelung Abblendlicht
687 Radio Preparation Radiovorbereitung
806 3rd Stop Light 3.bremsleuchte
818 Main Battery Switch Batteriehauptschalter