Goedemorgen,
Ik ben op zoek naar een E39.
Echter ik stuit op wat twijfel bij de motorenkeuze.
Ik heb vroeger altijd BMW E30 325i gereden, voor die tijd destijds , vond ik die best snel.
Maar goed, ik twijfel tussen tussen een 523i / 520i 2.2L FL / 525i / 528i.
Over het algemeen vind ik een faceliftmodel mooier, alleen hoor en ik zie vaker overal de uitspraak dat de 2.8 L motor toch wel erg gewaardeerd wordt, krachtig maar toch ook vrij zuinig.
523i / 520i FL : Beide 170 pk, alleen wel verschillende modellen lijkt me. Keuze is reuze bij deze beide modellen, toch denk ik dat deze auto misschien toch te langzaam is ?! 520i FL is natuurlijk wel weer de facelift, dus die geniet mijn voorkeur, puur op uiterlijk gebaseerd. Wie van jullie heeft een 523i / 520i 2.2l en kan me zijn / haar ervaring laten weten ? Ook met betrekking tot het verbruik.
525i: facelift model, 192 pk, wat krachtiger dus. Hoe is hier het verbruik ? Heb wal vaker gelezen dat deze motoren wat olie lusten / iets minder betrouwbaar zijn ?! Of valt dat wel mee ?
528i: Zoals ik al zei, wat ik gelezen heb, de beste motor. Maar wat zijn jullie ervaringen ? Helaas is er niet heel veel keuze voor een 528i onder de 200.000 km , maar een goed onderhouden exemplaar , zie ik ook wel de 300.000 + km makkelijk halen. Dan heb je nog de motor met de enkele vanos en de dubbele vanos. Zit daar nog veel verschil in behalve dat de dubbele vanos van onderuit beter trekt ? En vanaf wanneer is die motor in de E39 gekomen ?
En dan heb je nog automaat / schakel. Hoe probleemloos zijn de handgeschakelde bakken ? Mijn voorkeur gaat naar een automaat , maar goed als ik een auto vind die voor de rest naar mijn wens is , dan wil ik niet meer echt verder gaan zoeken. Hoe bevalt het schakelen in zo'n auto ? Neem aan onderhoud technisch ook minder kosten.
Budget dat ik wil uitgeven is max 5000 euro.
Wat zouden jullie doen ?
Groeten Sharif
Welke motor / beste keuze ?
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Welke motor / beste keuze ?
beste sharif.myn keuze is gevallem op de bmw 530 i. deze is de betrouwbaarste motor van bmw.demyne rydt gemiddeld 1 op 9. maar dat ligt aan je rechtervoet.dit verbruik wykt verwaarloosbaar verschin met de 2.8 liter uit. daarom is myn keuze gevallen op de 530i. ik heb met automaat nog geen stukken gehad. zyn oerbetrouwbaar.maar alles valt samen met het onderhoud van de auto.ikzou hem meteen alle vloeistoffen en filters vernieuwen zoals ik ook gedaan heb. verder een probleemloze auto waar je nog lang plezier van kan hebben.hopende je hierdoor op het goed spoor te hebben gezet wens ik jou veel geluk met de auto van je keuze. groet martin.
Re: Welke motor / beste keuze ?
Ik heb 16 jaar in allerlei E39 modellen gereden van 520i prefacelift t/m de 540 touring facelift. Alleen met de 520 heb ik serieuze problemen gehad, door een te koude motor (defecte thermostaat) zijn er allerlei problemen geweest. Al de modellen daarna alleen de normale zaken gehad zoals, waterpompvervanging, radiator, remmen, onderstelzaken als stabilisatorstangen, draagarmen, accuvervanging etc. Ik heb bij alle nog nooit olie hoeven bijvullen, ik heb het idee dat sommigen het nogal overdrijven met olieverbruik. Belangrijk is het goed omgaan met de techniek, met koude motor rustig warmrijden. Tegenwoordig rij ik in een 645ci die geen watertemp.meter meer heeft maar een olietemp.meter. Zodra de olie op temp is kun je losrijden. Als ik weer terug zou gaan naar een E39 gaat bij mij de voorkeur uit naar de 530 qua betrouwbaarheid. Een 8 cylinder 535 of 540 kan natuurlijk ook maar dan moet je wel incalculeren dat je extra kosten kunt verwachten, ik heb ze gehad met heel veel plezier maar qua kostenplaatje ben je met de 530 beter uit en je hebt toch nog een pracht motor. Verder zijn deze modellen het meest uitgerust met een automaat. Bij goed onderhoud (ZF) gaan deze heel lang mee en blijft hij feilloos schakelen.
Veel succes met je zoektocht en laat weten wat je keuze is geworden.
Met vriendelijke groet,
Jos
Veel succes met je zoektocht en laat weten wat je keuze is geworden.
Met vriendelijke groet,
Jos
Re: Welke motor / beste keuze ?
530i is gewoon een super blok voor in die auto, lekker hoog koppel en genoeg pk om lekker vooruit te kunnen.
Ik zou sowieso voor minimaal een 525i gaan, al het andere is echt onder gemotoriseerd voor zo'n zware auto tenzij je een super rustige rijder bent, maar dat ben jij niet dus minimaal 525i. Al het andere gaat je echt tegenvallen en je gaat spijt krijgen.
Ik zou sowieso voor minimaal een 525i gaan, al het andere is echt onder gemotoriseerd voor zo'n zware auto tenzij je een super rustige rijder bent, maar dat ben jij niet dus minimaal 525i. Al het andere gaat je echt tegenvallen en je gaat spijt krijgen.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Welke motor / beste keuze ?
Ik heb een 525i automaat, dat komt prima van zn plek. Geen scheurijzer, maar dat is een gewone e39 in mijn ogen sowieso niet.
- SandMan226
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 05:36
- Locatie: Zoetermeer
Re: Welke motor / beste keuze ?
Beste Sharif,
Ook ik heb een FL E39 en kon kiezen tussen meerdere blokken. Ik heb niet zeer de behoefte aan 200+ pk maar als het toch een FL ging worden voor mij, dan niets anders dan een l6. Als je dan toch in dat gamma zoekt.. waarom niet gelijk de grootste?
Die zijn bijna altijd dikker aangekleed qua opties, daar ligt dan mijn focus op. Comfortzetels verwarmd met massagefunctie, dubbel glas, HiFi geluidssysteem, fabriek af bluetooth, elec. verstelbaar stuur etc etc.
In mijn mening moet je een BMW altijd met een 6 pitter nemen. En die 0.5 liter cilinder inhoud verschil tussen de 525i en de 530i is zwaar te verwaarlozen. Zorg eerst dat een specialist ernaar kijkt op de brug.
Op deze manier kan hij onderhuids veel controleren zoals de carterpan, diff, je ophanging. Vergeet ook niet de vacuumslangen, luchtpijpen en disaklep te controleren. Deze zijn vaak sinds de productie van de auto niet meer vervangen.
Als je er dus een koopt, hou er rekening mee dat je sowieso de vloeistoffen moet doen en wellicht ook gelijk de bakolie vervangen. Dan ben je voor de komende jaren wel gedekt en gerust gesteld.
Veel succes met je zoektoch!
Ook ik heb een FL E39 en kon kiezen tussen meerdere blokken. Ik heb niet zeer de behoefte aan 200+ pk maar als het toch een FL ging worden voor mij, dan niets anders dan een l6. Als je dan toch in dat gamma zoekt.. waarom niet gelijk de grootste?
Die zijn bijna altijd dikker aangekleed qua opties, daar ligt dan mijn focus op. Comfortzetels verwarmd met massagefunctie, dubbel glas, HiFi geluidssysteem, fabriek af bluetooth, elec. verstelbaar stuur etc etc.
In mijn mening moet je een BMW altijd met een 6 pitter nemen. En die 0.5 liter cilinder inhoud verschil tussen de 525i en de 530i is zwaar te verwaarlozen. Zorg eerst dat een specialist ernaar kijkt op de brug.
Op deze manier kan hij onderhuids veel controleren zoals de carterpan, diff, je ophanging. Vergeet ook niet de vacuumslangen, luchtpijpen en disaklep te controleren. Deze zijn vaak sinds de productie van de auto niet meer vervangen.
Als je er dus een koopt, hou er rekening mee dat je sowieso de vloeistoffen moet doen en wellicht ook gelijk de bakolie vervangen. Dan ben je voor de komende jaren wel gedekt en gerust gesteld.
Veel succes met je zoektoch!
E32 735i '87
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94
E39 530iAT
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94
E39 530iAT