![Afbeelding](http://i.imgur.com/lnn3WuO.jpg)
![Afbeelding](http://i.imgur.com/JPOeo8Q.jpg)
Misschien zijn er een aantal dingen die meteen opvallen:
- Staat hoog op de bandjes
- Standaard achterbumper en geen diffusor
- Nee dat ben ik niet op de achtergrond, is een maatje. De lillekerd
![:jack: :jack:](./images/smilies/jack-1.gif)
Iets om te onthouden voordat jullie me raar aankijken: ik begin in september met Automotive Engineering. Heb er nu nog geen bal verstand van dus sorry als ik dingen zeg die niet (helemaal) kloppen.
Naar mijn weten is deze bimmer zo OEM mogelijk, maar één van de vorige eigenaren is een beunhaas geweest. Zo zijn er een aantal dingen die niet kloppen/werken. Enfin, om na 10 jaar kwijlen je droomauto als 1e auto kunnen kopen, mag ik toch al heel blij zijn.
Zo, tijd om te beginnen.
![gek doen :gekdoen:](./images/smilies/gekdoen.gif)
Dingen die je zo ziet:
Als het goed is liggen hier de originele 316 veren onder, vandaar dat de auto zo hoog staat. Vind ik af en toe ook een beetje scheef ogen, maar kom hier later op terug.
Dat er geen M3 achterbumper met diffuser onder ligt vind ik jammer, maar niet geheel nodig op het moment. Zeker niet aangezien dit een duur grapje is om alsnog te (laten) doen. Weggeschoven als plan voor de toekomst.
Mede dankzij het vleugeltje oogt de auto ook heel rond als je recht van achteren kijkt. Zit er aan te denken om ooit misschien te verwisselen met een GT2 wing, of een andere als er een mooiere is
![:D :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Oranje knippers aan de voorkant. Vind zelf de ambers eigenlijk wel heel mooi staan bij deze kleur. Alhoewel witte knippers ook niet verkeerd staan van wat ik heb gezien, laat ik deze voorlopig erop zitten. Geen reden om hier geld aan uit te geven als ik ze toch mooi vind <:
Rood-witte achterlichten. Die op de foto liggen ergens in de schuur. Heb een nieuw setje moeten kopen toen het knipperlicht rechts het niet meer deed. Tijdje lang na in en uitdraaien deed deze het wel weer, maar op gegeven moment was het ijzeren contactpuntje van de unit zo ver weggerot dat er wel een nieuw setje nodig was. Misschien had er ook iets gesoldeerd kunnen worden, maar daar heb ik 0 ervaring mee.
Dubbele pijp, ook onder een 4-cilinder. Ok het zal het geluid van een 6-in-lijn niet altijd evenaren, maar vind zelf de lage maar niet overheersende brom hier toch echt wel een mooi geluid geven. Mooier dan sommige uitlaten onder een 6-cilinder.
Sideskirt rechts zit met schroefjes vast. Bij de linker zit er ruimte tussen de skirt en de rest van de auto. Wil deze ook vervangen, maar doe dit waarschijnlijk pas tegelijk met de achterbumper.
Dingen die niet direct te zien zijn:
Accu is door de ANWB vervangen. Bleek dat het origineel nog ongeveer 35% capaciteit over had nadat de auto niet meer wilde starten (uur lang muziek gedraaid tijdens het wassen van de auto van mn maatje voordat we aan mijne begonnen).
Multiriem en spanrollen vervangen. Bij aankoop maakte de auto al het algemeen bekende piepende geluid wat een multiriem/v-snaar doet. Bleek dat een spanrol zodanig beschadigd was dat de riem ook beschadigd is geraakt. Henny v Doorn heeft hier nieuwe (originele) onderdelen geplaatst.
Beide deurpanelen liggen ook bij Henny. Samen met een setje uit een britse M3 gaat hij hier 1 goede set van maken om deze weer terug te hangen bij mij. Speakers doen het niet (maar dat is omdat ze achter het dashboard niet aangesloten zijn (zoals ik zei, hier heeft een beunhaas aan gewerkt).
In de kofferbak heb ik nog 2 binnenste instaplijsten liggen. Deze zijn grijs en wil ik nog spuiten zodat ze bij de rest van het interieur passen. Heb momenteel zwarte die zo goed als afgebroken zijn waar de klemmetjes in moeten. Weet nog niet of ik die grijze zwart ga spuiten of dat ik het hele interieur een 2-kleurige set ga maken. Givano hier op het forum bracht me op dit idee met het Modena-fyen van zijn cabrio. Die kleur zal bij mijn blauw niet staan, maar iets anders wel
![:whistle: :whistle:](./images/smilies/smiley_whistle.gif)
Momenteel ligt de kap die achter de motorkap hendel hoort te hangen ook in de kofferbak. Krijg de hendel anders niet genoeg naar boven om de motorkap open te doen. Zou dat mechanisme dus ook nog willen vervangen zodat die kap weer terug kan. Alhoewel ik ook wel een beetje nat word van het simpelere kliksysteem dat Witje gebruik op zijn Norschleife circuitwagen.
7-knops OBC werkt niet. Stekker zit er niet in, en heb geen idee waar die is. Ook iets voor later, heb eerlijk gezegd ook geen idee wat het nou precies doet en wat ik mis. Heb op m'n niet-originele radio ook een klok dus die mis ik iig niet.
Speakertjes achterin zijn vervangen. Rechts was al opgeblazen. Wist dit niet omdat er dus ook geen radio bij de auto zat toen ik deze kocht. Ligt nu een simpel setje Crunch Definition DSX693 in wat prima werkt en via de radio hard genoeg kan om het goed te horen. Zal geen hoofden doen draaien en geen slapende mensen wakker maken als ik weer eens thuiskom van de nachtdienst, maar voor die prijs werken ze iig goed. Verwacht ook niet dat dit veel beter gaat worden. Dit verbeteren staat echt onderaan de lijst, die best wel lang is.
Schakelpookknop (leuk zo'n houten) hangt los, kan rondgedraaid worden, en schiet nog wel eens uit mn handen als ik iets te fanatiek wil schakelen of zweterige handjes heb. Verre van ideaal zoals je begrijpt, maar denk dat ik voor mijn verjaardag in juni een nieuwe vraag. Heb ik tenminste eindelijk een keer iets voor op mijn verlanglijstje wat wel te betalen is voor mijn familie/vrienden
![smile :P](./images/smilies/puh2.gif)
Wat ik nog wil doen:
Wil van de auto echt een beest maken. Combinatie showauto met toch behoorlijke power omdat snel optrekken leuker is dan (te) hard rijden en ik de uitdaging aan wil gaan om zelf het blok te vervangen. Dit zijn plannen voor de verre toekomst aangezien er echt hele dure opties tussen zitten. Hierom staat een audio upgrade ook onderaan de lijst.
Heb hiervoor maar een notitie gemaakt op mn telefoon om het allemaal te kunnen onthouden. Ook zal ik de kopjes een kleurtje geven om aan te duiden in welke tijdspanne ik die aanpassing wil doen.
In random volgorde:
[✔]Betekent gedaan
Bodykit fixen
Zoals eerder beschreven.
Air ride suspension
Wil het gemak van comfortabel rijden en niet elke drempel schrapen in een woonwijk, en het platleggen van de auto op een show.
Schroefset[✔]
Zolang air ride buiten het budget blijft, blijft een schroefset een mooie optie. Heb een setje JOM Blue Line op het oog, wordt o.a. aangeboden op bimmerproducts.nl en de kleurencombo zou het niet verkeerd doen bij de kleur lak (in tegenstelling tot een rood-gele set van bijv. TA Technix). Set is nog te betalen ook.
Rubbers vervangen [✔]
Heb de rubbers voor het schuif-/kanteldak en kofferbak bij Ekris Arnhem besteld. D.m.v. de DIY die bmwf20 2.0d heeft gepost in zijn topic wil ik iig het dakrubber vervangen zodat het ook weer helemaal open kan schuiven. Momenteel kan deze alleen kantelen omdat in de hoekjes de rubbers meezakken en het dak tegenhouden om naar achteren te kunnen.
Die van de kofferbak is best wel gescheurd en heb het idee dat hierdoor heel veel vocht in de kofferbak komt.
Velgen spuiten [✔]
Heb zoals je in de foto's ziet momenteel style 32 velgen. Zit nog te twijfelen of ik deze zwart spuit met plastidip, of een 17" setje koop en het met die doet. Vind deze 16" toch net iets te klein :\
Ook zit ik te twijfelen of ik niet misschien een set style 23 of 24 koop. Beiden ogen heel stoer onder de E36, maar kosten ook behoorlijk wat over het algemeen.
EDIT: DipYouCar.com kitje besteld in de kleur Pure Gold Alloy. Heel wat anders dan zwart, maar realiseerde me dat ik niet wilde dat de velgen wegvallen tegenover de auto. Black on black is vet, maar donkere velgen zullen niet passen onder zo'n mooie blauw.
EDIT2: Een set style 24 op de kop kunnen tikken. Niet origineel, maar ook maar 350 euro. Op pagina 5 kun je zien dat ik deze uiteindelijk goud heb gedipt.
Bredere velgen/spacers [✔]
Wil de auto iets breder op de banden hebben staan. Of ik dat doe door een bredere set velgen te kopen of spacers te gebruiken weet ik nog niet.
EDIT: Heb de style 32s vervangen met een set style 24s. Deze zijn iets breder. Heb ook nog spacers liggen, maar weet nog niet of deze er onder komen.
Nieuw voor- [✔] en achterruit
Voorruit is een chipje uit door een steentje en heb het idee dat deze niet helemaal glad is. Zelfs met nieuwe ruitenwisserbladen krijg ik deze niet goed droog.
Achterruitverwarming is heel bagger. Is misschien te fixen met die geleidende verf waar ik laatst over las, maar heb het idee dat ik er zoveel van nodig heb dat ik net zo goed een nieuwe ruit kan laten plaatsen.
EDIT: Voorruit vervangen nadat binnenspiegel er compleet af was. Achterruit nog niet
Kofferbakbekleding vervangen
Momenteel heb ik dat standaard grijze spul er in liggen. Is vies, en ziet er eigenlijk niet uit. Ligt ook niet helemaal goed meer. Graag zou ik een nette zwarte set willen. Of dat nou komt door het huidige te reinigen en zwart te maken, of een nieuwe maakt me niet zo heel erg uit.
Hemel vervangen
Momenteel heb ik een zwarte hemel, maar deze laat aan alle kanten los. Heb het zonneklepje bijna niet meer nodig zo ver hangt de stof daar naar beneden (ok beetje overdreven maar toch).
Ruitenwissersproeiers vervangen
Leuk woord voor galgje. Maar momenteel zijn ze verre van functioneel. Ene keer spuit er een straaltje naast mn auto, de andere keer moet ik blij zijn als ze tot halverwege de ruit komen. Ook is het ruitenwisservloeistofreservoir (how to win Hangman 101 - with LT) in no-time leeg. Henny zei dat het vaak voorkomt dat de sproeiertjes dan lek zijn en de helft gewoon onder de motorkap wegloopt omdat de druk niet meer klopt (waardoor ze dus ook maar halverwege de ruit komen).
EDIT: Heb 1 sproeier ontvangen (dacht dat ik een set van 2 had besteld, my bad), maar dit is een verwarmde en heeft 2 tuitjes ipv de nodige 1. Weet nog niet zo goed wat ik hier mee doe dus.
Camo wrapping
Zoals ik zei, ik wil er een showauto van maken. Zo vind ik een camo pattern heel mooi staan en de auto hier dus mee laten wrappen. Zit heel erg te denken aan een grijze camo, maar iets richting de arctic blue lijkt me ook heel vet (omdat blauw mn favoriete kleur is en een beetje als tribute naar de originele mauritiusblau).
Nieuw blok plaatsen
En met nieuw blok bedoel ik niet eentje uit een E36 M3 halen en die plaatsen. Nee met nieuw bedoel ik ook echt iets wat uit een M2 komt, of wat dan ook relevant is tegen de tijd dat ik het geld er uberhaupt voor heb. Ook moet het natuurlijk wel allemaal passend te maken zijn.
Zoals je ziet, een behoorlijk verhaal. Veel dingen lijken ook niet behaalbaar en er zijn genoeg mensen die me voor gek verklaren en er niet in geloven dat dit echt is wat ik wil. Die vinden dat ik de auto op moet rijden (staat al ruim 300dkm op de teller), desnoods deze technisch in orde houden zolang ik hem als daily wil gebruiken, maar vooral niet te veel geld in moet stoppen.
Duidelijk genoeg, hebben zij geen hart voor het merk en al helemaal niet voor de auto zoals ik die heb. Tien jaar geleden was het ook maar een droom om deze auto ooit te mogen rijden. Het was een droom om als eerste auto een BMW aan te mogen schaffen. En nu ik 22 ben zijn beide dingen toch wel ff heel mooi gelukt, dus ik geloof erin dat ook het bovenstaande mogelijk is. Misschien gaat er nog 10 jaar over heen, en wordt de auto al als "old-timer" weggeschreven, maar dat maakt mij niet uit. Dat geduld heb ik en ik wil jullie graag meenemen op dit avontuur.
*Drops that mic and walks away*
Bram