Trillen in stuur bij remmen bij mijn BMW E46
Trillen in stuur bij remmen bij mijn BMW E46
Hoi,
Heb last bij trillen/schudden van het stuur bij remmen bij +70 km/u. Daaronder (dus tot 70km/u) geen last van trillen/schudden. Alleen bij eerste moment van remmen, bij harder remmen is het niet.
(dus kromme schijven lijkt mij ook bij lagere snelheden?, overigens zijn die ook net vernieuwd))
Remschijven en blokken zijn voor en achter vervangen (brembo) klauwen zijn ok, velgen zijn gebalanceerd.
Achterste rubber van de voorste draagarmen zijn niet versleten.
De rubbers van de stabilisatorstang waren wel af, alsmede de koppelstangen. Deze besteld en gaan er dan binnenkort op, hoop dat het dan daarin zat. Iemand anders nog ideeen?
Gaat overigens om een e46 touring 330
Heb last bij trillen/schudden van het stuur bij remmen bij +70 km/u. Daaronder (dus tot 70km/u) geen last van trillen/schudden. Alleen bij eerste moment van remmen, bij harder remmen is het niet.
(dus kromme schijven lijkt mij ook bij lagere snelheden?, overigens zijn die ook net vernieuwd))
Remschijven en blokken zijn voor en achter vervangen (brembo) klauwen zijn ok, velgen zijn gebalanceerd.
Achterste rubber van de voorste draagarmen zijn niet versleten.
De rubbers van de stabilisatorstang waren wel af, alsmede de koppelstangen. Deze besteld en gaan er dan binnenkort op, hoop dat het dan daarin zat. Iemand anders nog ideeen?
Gaat overigens om een e46 touring 330
Re: trillen in stuur bij remmen
brembo is van orginele kwaliteit, maar buiten dat ze zijn niet krom
- francois1994
Ik heb het zelfde, remschijven laten monteren (merk weet ik niet), nieuwe remblokken, nieuwe banden en velgen laten balanceren, en wagen laten uitlijnen. Hierna de eerste 3/4 weken nergens last van. Daarna begon het stuur heel licht te trillen en wordt steeds erger...
BMW E46 318i '99
Suzuki GSF1200 Bandit '01
Suzuki GSF1200 Bandit '01
Kan nog vanalles zijn;
Versleten hydrolagers, versleten stuurkogels, verkeerde uitlijning,..
Aangezien je zelf aangeeft dat het alleen bij een bepaalde snelheid en remkracht is denk ik dat je hydrolagers versleten zijn.
Versleten hydrolagers, versleten stuurkogels, verkeerde uitlijning,..
Aangezien je zelf aangeeft dat het alleen bij een bepaalde snelheid en remkracht is denk ik dat je hydrolagers versleten zijn.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
dank voor jullie reacties.
@francois1994, k*t is dat he, ik heb de laatste maanden geloof ik wel 3 ruggen in die auto gestoken, is het miss een klein klote rubbertje ofzo maarja voordat je dat weer vind....
tis alleen bij hogere snelheid dus ca. 70+
hydrolager bedoel je denk ik de achterste (van de voorste)draagarm rubbers mee, die zijn ok.
uitlijning is 2 maanden teruggedaan ivm nieuwe spoorstangen die vast zaten.
Wat zichtbaar was zoals gemeld iig de rubbers van de stabilisatorstang die versleten zijn en de koppelstangen die speling hebben, die heb ik besteld en ga ik als eerste doen. Heb hier en daar ook op diverse fora gelezen dat die dingen ook trilling/schudden geven bij remmen als ze versleten/speling hebben.
@francois1994, k*t is dat he, ik heb de laatste maanden geloof ik wel 3 ruggen in die auto gestoken, is het miss een klein klote rubbertje ofzo maarja voordat je dat weer vind....
tis alleen bij hogere snelheid dus ca. 70+
hydrolager bedoel je denk ik de achterste (van de voorste)draagarm rubbers mee, die zijn ok.
uitlijning is 2 maanden teruggedaan ivm nieuwe spoorstangen die vast zaten.
Wat zichtbaar was zoals gemeld iig de rubbers van de stabilisatorstang die versleten zijn en de koppelstangen die speling hebben, die heb ik besteld en ga ik als eerste doen. Heb hier en daar ook op diverse fora gelezen dat die dingen ook trilling/schudden geven bij remmen als ze versleten/speling hebben.
Hoe warm worden je schijven bij gewoon rijden zonder te remmen? Als je remklauw net niet genoeg vrijheid heeft kan het zijn dat bij 70km/u ze precies warm genoeg worden om de natuurlijk aanwezige slingering in de schijf te versterken. Kan zijn dat bij 100Km/u de rijwind genoeg koelt vervolgens om de trilling weer teniet te doen. Dus rijd eens een tijdje die 70 km/u op een buitenweg en laat de auto eens uitrollen tot stilstand waar mogelijk en voel dan eens aan je schijven, die moeten dan ijskoud zijn.
PS, ik heb ook Brembo op mijn X3, zijn gewoon topschijven
PS, ik heb ook Brembo op mijn X3, zijn gewoon topschijven
Trilling is bij alles boven de 70, 100, 120 of 160.
En dan alleen bii licht remmen dus de eerste aanraking. Bij dieper indrukken vd rem is het weg of ineens feller remmen is het niet.
Velg wordt ook niet warm ofzo (zoals bij vastzittende klauw oid) zonder remmen schijf ook niet heet.
En dan alleen bii licht remmen dus de eerste aanraking. Bij dieper indrukken vd rem is het weg of ineens feller remmen is het niet.
Velg wordt ook niet warm ofzo (zoals bij vastzittende klauw oid) zonder remmen schijf ook niet heet.
Ik heb precies hetzelfde bij mijn e91 325d.
5dkm geleden blokken en schijven vervangen rondom voor EBC + red stuff, maar probleem is er nog steeds. Heel af en toe is het er niet. Andere set velgen precies het zelfde probleem. Ik hoop dat iemand hier een eureka momentje heeft
5dkm geleden blokken en schijven vervangen rondom voor EBC + red stuff, maar probleem is er nog steeds. Heel af en toe is het er niet. Andere set velgen precies het zelfde probleem. Ik hoop dat iemand hier een eureka momentje heeft
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Hoi leo,
Bij mij waren ze nog goed, je draagarmrubbers gecheckt? Stabilisator rubbers , koppelstangen ga ik vervangen. Check die of laat die checken.
Bij mij waren ze nog goed, je draagarmrubbers gecheckt? Stabilisator rubbers , koppelstangen ga ik vervangen. Check die of laat die checken.
Ik verwacht dat de stabilisatorstang hier los van staat, deze hebben alleen effect bij het op en neer bewegen van de draagarm (ik rij met de compact zonder stabilisatorstangen en heb ook geen last van trillingen)
Hoe oud zijn de draagarmen zelf? zou ook zomaar kunnen dat er op een van de kogels speling zit.
Hoe oud zijn de draagarmen zelf? zou ook zomaar kunnen dat er op een van de kogels speling zit.
Ja daar d8 ik ook aan alleen eerst ff die andere dingen die hadden zichtbaar speling, kogels hadden geen speling overigens, wil niet luk raak dingen vervangen. En bij andere (fora) had dat ook geholpen, rubbers en koppelstang, dus dat is ff stap 1. Overigens is de mijne een Xdrive en die zitten heel anders in elkaar.
Maar bedankt voor je input hoor
Maar bedankt voor je input hoor
Ahzo, is dat niet gewoon allemaal hetzelfde maar dan met een aandrijfas door het fusee heen?
nee man hoe kom je daar nu bij
tuurlijk zijn alle wielen rond...maar bij xdrive zijn echt heel veel onderdelen net ff anders, bv al de koppelstangen etc etc. Ik ben ABSOLUUT geen expert maar heb mijn eerste e46 (nieuw) gekocht in 2002 en dit is mijn 10e en 11e e46 ( 2 HELE duren exen belemmeren mij nieuwe BMW's te kopen snik snik) maar dit is eerste xdrive en geloof mij die zit er op veel punten anders uit (onderzijde ) als de gewone
Maar waar het overging, ga eerst de dingen vervangen die zichtbaar niet goed zijn, helpt het, top, helpt het niet dan stap 2.
tuurlijk zijn alle wielen rond...maar bij xdrive zijn echt heel veel onderdelen net ff anders, bv al de koppelstangen etc etc. Ik ben ABSOLUUT geen expert maar heb mijn eerste e46 (nieuw) gekocht in 2002 en dit is mijn 10e en 11e e46 ( 2 HELE duren exen belemmeren mij nieuwe BMW's te kopen snik snik) maar dit is eerste xdrive en geloof mij die zit er op veel punten anders uit (onderzijde ) als de gewone
Maar waar het overging, ga eerst de dingen vervangen die zichtbaar niet goed zijn, helpt het, top, helpt het niet dan stap 2.
Aha, ik heb nul ervaring met xdrive e46's, kon me alleen niet voorstellen dat naast de aandrijflijn ook de ophanging op zoveel punten zou verschillen, maar ik laat me graag verbeteren