koplamp/ binnenste lampen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Qdance777

koplamp/ binnenste lampen

Bericht door Qdance777 » 12 apr 2017, 19:34

Beste bimmerfanaten.

Heb mijn auto nog geen week, maar ben natuurlijk wel even aan het speuren gegaan hoe alles werkt enzo.
Wat mij op viel, is dat de koplamp beschikt over 2 lampen (exc de AE ). De buitenste zijn mijn xenon, en de binnenste zien eruit als een h4 of h7 lampje van buitenaf. Na wat onderzoek gedaan te hebben, is het mij niet gelukt om uit te vinden waar deze lampjes voor dienen. Op internet wordt gezegd dat deze NEP zijn, en er alleen in zitten voor de looks. Wat mij overigens raar lijkt, omdat er wel een echt lampje in zit. De ander zegt dat dit bochtverlichting is. Dat als je onder een bepaalde snelheid een bocht neemt, en je stuur compleet in draait, deze afhankelijk van de richting aan gaan. Ook dit is mij niet gelukt. Weet iemand wat het wel is? :s

twanheering

Re: koplamp/ binnenste lampen

Bericht door twanheering » 12 apr 2017, 20:55

Grootlicht?

Qdance777

Bericht door Qdance777 » 12 apr 2017, 21:34

Nee ook niet. Grootlicht is gewoon mijn xenon.

tom_il

Bericht door tom_il » 13 apr 2017, 06:57

Hangt af welke type lampen je hebt.

Binnenste lamp kan zijn :
Pre-LCI Halogeen : Groot licht.
Pre-LCI Xenon : Groot licht signaal. (Gaat dan aan samen met de Xenon groot licht)
LCI Halogeen : Groot Licht.
LCI Xenon Zonder bochtverlichting : Geen functie. Maar de AE lamp zit daar.
LCI Xenon met : Bochtverlichting. Maar ook de AE lamp zit daar.
525d E61 2007 pre-LCI

Qdance777

Bericht door Qdance777 » 13 apr 2017, 11:02

He Tom,

Het betreft een LCI met xenon zonder bochtenverlichting. Dan zouden ze dus ''nep'' moeten zijn. Het rare is, is dat er wel een echt lampje in zit. Of zal dit dan alleen maar voor het aanzicht zijn? Dit lampje brandt trouwens niet als de AE's aan staan.

tom_il

Bericht door tom_il » 13 apr 2017, 13:11

Ik heb deze lampen ook op mijn wagen.

Is toch heel zeker de AE lamp. Maar dat zie je niet als je vooraan in de lamp kijkt. De lens is namelijk zwart gemaakt. Alleen aan de zijkant komt licht naar buiten die dan de AE ring oplicht. De andere AE ring word opgelicht door de Ring die terhoogte van de AE lamp uitkomt. Deze constructie maakt dat als je van de zijkant kijkt het lijkt alsof de binnenste AE veel harder oplicht. Als direct vooraan kijkt valt het verschil in oplichten tussen de beide ringen mee.

Als je bochtverlichting zou hebben kan je bovenaan aan dit bochtverlichtingslampje, deze dit dan in de plaatst van het zwart gemaakt gedeelte.

De LCI's hebben geen extra halogeenlamp lamp meer voor het groot licht signaal. Daar zijn het alleen de xenon's die dit doen.
525d E61 2007 pre-LCI

Qdance777

Bericht door Qdance777 » 13 apr 2017, 18:45

He Tom,

Inderdaad, je hebt gelijk. ik heb nog even gekeken en de binnenste bol/lamp is inderdaad zwart. Als de AE aan staan, kan je een heel klein beetje naar binnen kijken en zie je het lampje zitten. Welk type lamp is dit? En is deze makkelijk te vervangen zodat de AE's witter van kleur kunnen worden als je hier bijvoorbeeld een LED in doet?
Nu heb ik verschillende verhalen over MTEC gelezen, alleen is dit nogal prijzig. Zijn dit daadwerkelijk de enige die ''soort van'' goed zijn?

Gr

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”