BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
minarox
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:28

BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Bericht door minarox » 11 apr 2017, 19:13

Heren (en dames?),

Mijn bmw met m54b22 blok heeft een aardig olie verbruik. Ik heb inmiddels de conclusie getrokken dat het eigenlijk wel de zuigerveren moeten zijn.

Nu twijfel ik of ik de zuigerveren ga vervangen en al het bijbehorende; lagerschalen, koppakking, klepseals, keeringen, pakkingen etc etc.

Het punt is dat ik dan met alleen de onderdelen rond de 6 a 700 euro zit.

Als ik een tweedehands blok haal zal dit rond de zelfde prijs zitten..

Nu is het wel zo dat wanneer ik de zuigerveren etc vervang het in principe beter is dan orgineel (ivb de slechte olieschraap veren die standaard in het m54 blok zitten). En wanneer ik een 2ehands blok zou halen heb ik misschien weer het zelfde probleem.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een m52 2.8 blok in mijn auto in te bouwen? In hoevere is dat "plug & play"
En heb ik het juist dat de m52 blokken over het algemeen minder olie verbruik hebben?

Iemand hier ervaring mee? Wat zal ik allemaal moeten aanpassen en aanschaffen?

Bijvoorbeeld:
nieuwe ecm? Of ecm "updaten'?

Kabelboom?
Zijn de aanbouwdelen uitwisselbaar? (Aircopomp, stuurpomp etc etc.)

Past mijn handbak (5 bak) zonder problemen op de 2.8?

De aandrijflijn kan dit hetzelfde blijven of moeten er dingen aangepast worden?

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Motor swap

Bericht door Dutchie » 12 apr 2017, 15:03

De motor zelf swappen is het probleem niet, maar ik gok dat de kabelboom van m52 en m54 wel wat anders is, dus dat dit misschien niet plug&play is (durf ik niet zeker te zeggen overigens)

Feit is wel, als je je huidige motor laat reviseren, dan weet je wel wat je hebt..

Tevens, waar kijk jij voor onderdelen? er zijn voldoende goedkope opties die niet slecht hoeven te zijn (zou sowieso niet bij de dealer kijken)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

JeroenV
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:27

Re: Motor swap

Bericht door JeroenV » 12 apr 2017, 18:59

minarox schreef:Heren (en dames?),

Mijn bmw met m54b22 blok heeft een aardig olie verbruik. Ik heb inmiddels de conclusie getrokken dat het eigenlijk wel de zuigerveren moeten zijn.
Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal gedaan hebt om tot deze conlcusie te komen. Maar ik zou zeker even de compressie nameten als je dat nog niet gedaan hebt voor je de conclusie trekt dat het je zuigerveren zijn.

minarox
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:28

Re: Motor swap

Bericht door minarox » 12 apr 2017, 19:05

Diverse sites gebruik ik voor onderdelen.

Ik neem zeker niet het duurste (dealer), maar er komen gewoon een hoop dingen bij wanneer je je zuigerveren vervangt die je dan beter meteen mee kunt of mee moet nemen namelijk:

Vanos revisie
Zuigerverenset (schraapveren van m52)
Klepseals
Koppaking
Krukas keering voor
Krukas keering achter
Krukas lagerschalen
Inlaat pakkingen(optioneel)
Uitlaatpakkingen (optioneel)
Ketting spanners en geleiders
Distributiekast pakking
Kopbouten
Zuigerstangbouten
Carterpan pakking
Olie niveau sensor(optioneel, is wel kapot)
Nieuwe olie
Motor flush(optioneel)
Koppelingset (optioneel)

Ik ga de werkzaamheden sowieso zelf doen, dus last van hoge uurlonen heb ik gelukkig al niet
Laatst gewijzigd door minarox op 12 apr 2017, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

minarox
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:28

Re: Motor swap

Bericht door minarox » 12 apr 2017, 19:10

Het is natuurlijk wel zo dat als ik al het bovenstaande uitvoer dat ik dan n helemaal vers blokje heb.

Maar als ik voor een vergelijkbare prijs een 2.8 blok met +/- 150 k km op de teller erin kan zetten dan is dat zeker het overwegen waard vind ik.

More power is more fun

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Motor swap

Bericht door matheeuwissen » 12 apr 2017, 21:07

Je kunt beter een 325 of 330 zoeken. De M52 gebruikt een andere computer en is geen drive by wire.

Wat ze nog wel eens doen is een 330 blok in een auto met origineel een M52 leggen, maar wel met 328 inlaat. Dat zou je kunnen proberen. Dus een 328 blok je kabelboom van je motor erop en de inlaat van je 2.2 er op. Ik denk wel dat je de mapping van de 330 of 325 moet flashen voor het beste resultaat.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Motor swap

Bericht door Dutchie » 13 apr 2017, 07:54

Meneer heeft al een M54, dus makkelijkste is ook een M54 terug te plaatsen, dat is plug&play. M52 terug erin hangen is een hoop meer werk.

De pest met een andere motor is dat je totaal niet de staat van die motor weet, dus voor hetzelfde geld koop je iemand anders ellende.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Motor swap

Bericht door matheeuwissen » 13 apr 2017, 07:57

Dat weet ik. Maar volgens mij wilde hij een M52 omdat deze betere olieschraapveren zou hebben.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

minarox
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:28

Re: BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Bericht door minarox » 13 apr 2017, 14:09

Een m54 zou dus wel volledig plug&play zijn? Als ik er een 3L blok in zou bouwen(wel lastig zo'n blok te vinden volgens mij)
wat zou ik dan verder moeten veranderen?

De 3liter heeft normaal een 6 bak meen ik, past mijn 5 bak hier ook gewoon op? En het differentieel, de aandrijfassen, cardan as, kunnen die hetzelfde blijven of moeteb die aangepast worden?

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Bericht door Dutchie » 13 apr 2017, 14:26

de 3 liter kreeg vanaf 2003 een 6 bak, tussen 2000 en 2003 hadden deze ook een 5 bak (zelfde bak als de 2.2 en 2.5 naar mijn weten)

de 3 liter is wel weer erg lastig te vinden, en vaak ook behoorlijk duur.

de 330 heeft inderdaad wel weer een compleet andere aandrijflijn, maar past ook op een 2.2 of 2.5 aandrijflijn (maar die hebben het er misschien wel wat moeilijker mee, ligt er wel aan hoe je er mee om gaat uiteraard)

Wil je het dan in een keer goed doen kun je beter opzoek naar een schade auto waarvan je de complete aandrijflijn van over kan zetten, maar dan kun je net zo goed overwegen een complete 330i te kopen en je 320 te verkopen.


keuzes keuzes, ik zou je 2.2 opfrissen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Bericht door Martin280967 » 13 apr 2017, 20:41

Hier een tip uit eigen ervaring, ik heb hetzelfde probleem met exact hetzelfde blok gehad. Ik heb een motorswap laten doen van 2.2 naar 2.5, alles is plug and play alleen de ecu moet geflashed worden. Ben er zeer tevreden mee, op papier scheelt het 22pk maar ik hou m'n maat z'n Forrester Turbo met 228pk makkelijk bij. Kostenplaatje; ongeveer 2500,- euro met inruil oude blok. Je krijgt er zeker geen spijt van.
O ja, zeker het belangrijkste niet vergeten, ik heb er nu ruim 15000km mee gereden en niet een druppel olie verbruikt.

minarox
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:28

Re: BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Bericht door minarox » 15 apr 2017, 23:16

2500euro vindt ik toch een hoop geld.. het werk uitbesteed dan neem ik aan?

Ik heb nu alles op n rijtje gezet, als ik een blok revisie aan mn 2.2 blok uitvoer ben ik 600 euro kwijt. Dit is opzich nog wel te doen. Echter n 3 liter blok lijkt mij ook wel leuk.. 231pk.. maar goed, los van dat het meer kost, wat ik er opzich nog wel voor over heb, zit ik ermee dat ik dan met een beetje pech alsnog olie verbruik heb. en dan kan ik het net nieuw ingebouwde blok alsnog er weer uit halen om te reviseren..

het 2.5 blok is toch ook gewoon een m54? dus ook de relatief "slechte" zuigerveren? dat is in mijn ogen dan ook een kwestie van je hebt geluk of je hebt pech en moet alsnog een revisie doen.

Ik vind het maar een lastige keuze.. ik heb het voordeel dat ik veel zelf kan doen en ook de mogelijkheid heb over de benodigde gereedschappen en een werkbrug, anders zou het voor mij als student zijnde sowieso al geen optie zijn.

Hier in Nederland heb ik slechts 1 3.0 blok gezien met een prijs erbij, 1500 euro. de 2.5 blokken zijn dan weer een stuk betaalbaarder. keuzes keuzes..

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Bericht door matheeuwissen » 16 apr 2017, 08:04

2.2, 2.5 en 3.0 zijn M54

2.0, 2.5 (323) en 2.8 zijn M52.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Bericht door Martin280967 » 16 apr 2017, 23:03

Voor die 2500,- euro wordt het blok erin gezet, er zijn bij mij nieuwe lagerschalen in gegaan voor die prijs ook, de ecu wordt geflashed en heb 3 maanden garantie. En nogmaals, plug and play en zat vermogen. Maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken.

minarox
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:28

Re: BMW E46 - Motor revisie of motorswap?

Bericht door minarox » 17 apr 2017, 14:38

Martin280967 schreef:Voor die 2500,- euro wordt het blok erin gezet, er zijn bij mij nieuwe lagerschalen in gegaan voor die prijs ook, de ecu wordt geflashed en heb 3 maanden garantie. En nogmaals, plug and play en zat vermogen. Maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken.

Het moeilijk maken is dus volgens mij maar betrekkelijk. als ik het juist begrepen heb is n 3.0 net zo plug &play als de 2.5, alleen de aandrijflijn dus maar dat kan ook later nog altijd, rustig aan doen tot dan dus.

Maar los daarvan, ik blijf mij zorgen maken erover dat als ik een swap doe dat ik dan misschien gewoon weer het zelfde probleem heb. Het blijft een gok. Ik nijg om voor zekerheid boven vermogen te kiezen op het moment. Een blok revisie doen dus.

Nog niet echt definitief de keuze gemaakt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”