Touring: interieur lampjes achter blijven branden
-
Touring: interieur lampjes achter blijven branden
Auto: E46 touring 330 xi 2001 pre facelift.
Laatst werd m'n accu leeg getrokken. Bij onderzoek bleek dat de interierlampjes achter blijven branden. Hij trok dan iets van 2 ampère.
Als ik zekering 52 voor interieur verlichting er uit trok, trok hij nog maar 0.05 ampère. Maar aangezien deze zekering ook voor automatische vergrendeling enzo is. Toch maar even wat verder zoeken.
Dus alles drie interieur lampjes achter er uit getrokken. Twee in de stijlen achter en 1 in de klep. Toen weer gemeten, nog 0,4 ampère lekkage.
Nu dus de vraag, wat trekt nog 0,4 ampère. En waardoor blijven de lampjes branden?
Ik heb het idee dat hij dus ergens niet registreert dat de klep dicht is? Alhoewel hij op t dashboard niet aangeeft dat de klep open staat.
Verder iets wat van belang kan zijn: ruitenwisser achter is defect.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??? Of wat een bekend euvel is bij de E46 touring?
Laatst werd m'n accu leeg getrokken. Bij onderzoek bleek dat de interierlampjes achter blijven branden. Hij trok dan iets van 2 ampère.
Als ik zekering 52 voor interieur verlichting er uit trok, trok hij nog maar 0.05 ampère. Maar aangezien deze zekering ook voor automatische vergrendeling enzo is. Toch maar even wat verder zoeken.
Dus alles drie interieur lampjes achter er uit getrokken. Twee in de stijlen achter en 1 in de klep. Toen weer gemeten, nog 0,4 ampère lekkage.
Nu dus de vraag, wat trekt nog 0,4 ampère. En waardoor blijven de lampjes branden?
Ik heb het idee dat hij dus ergens niet registreert dat de klep dicht is? Alhoewel hij op t dashboard niet aangeeft dat de klep open staat.
Verder iets wat van belang kan zijn: ruitenwisser achter is defect.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??? Of wat een bekend euvel is bij de E46 touring?
Re: Touring: interieur lampjes achter blijven branden
Bekend euvel: draadbreuken in de bedrading van carrosserie naar achterklep. Als daar net de twee verkeerde draden met elkaar in contact komen zou jouw probleem zomaar het gevolg kunnen zijn. Ik zou eens opzoeken welke kleuren voor welk signaal staan en dan gaan meten in die bedrading.
-
Ik heb uiteindelijk de bekleding van de achterklep gehaald en even naar de ruitenwisser motor achter gekeken. De motor zag er gewoon heel schoon en netjes uit. 1 stekkertje zat wat olie o.i.d. op. Die schoongemaakt. Na dit hele demonteren etc weer de ampere lekkage gemeten, en toen was ineens de lekkage nog maar 0,011 ampere.
Dus ik helemaal blij, zelfs de lampjes ging nu netjes uit als de klep dicht ging.
Maaaaaaar tijdens het rijden bleek ineens dat de hele verwarming het niet meer deed. Geen enkel lampje brandde, display ook niet. Airco etc deed t dus ook niet. Stoelverwarming wel. Daar naast blijkt ook dat het sproeien van het voorruit en koplampen het prima doet bij stilstand na de start, maar tijdens het rijden spuit hij eenmalig een seconde, en daarna doet hij het niet meer.
Ik snap er echt helemaal niks meer van. Wat is dit voor rare storing? Iemand suggesties?
Dus ik helemaal blij, zelfs de lampjes ging nu netjes uit als de klep dicht ging.
Maaaaaaar tijdens het rijden bleek ineens dat de hele verwarming het niet meer deed. Geen enkel lampje brandde, display ook niet. Airco etc deed t dus ook niet. Stoelverwarming wel. Daar naast blijkt ook dat het sproeien van het voorruit en koplampen het prima doet bij stilstand na de start, maar tijdens het rijden spuit hij eenmalig een seconde, en daarna doet hij het niet meer.
Ik snap er echt helemaal niks meer van. Wat is dit voor rare storing? Iemand suggesties?
Wat bedoel je precies.
De koplampen worden de eerste keer bij starten en gebruik van de ruiten sproeier geactiveerd.
Daarna dacht ik na 5 de ruiten sproeier gebruikt te weer een keer geactiveerd.
De koplampen worden de eerste keer bij starten en gebruik van de ruiten sproeier geactiveerd.
Daarna dacht ik na 5 de ruiten sproeier gebruikt te weer een keer geactiveerd.
-
Wat ik precies bedoel? Dat tijdens het rijden de voorruit sproeier het niet doet. Als ik dus aan de hendel trek komt er eenmalig even een kort spuitje water uit, en daarna helemaal niks meer tijdens de verdere rit.
En de verwarming doet t tijdens starten en rijden helemaal niet.
En de verwarming doet t tijdens starten en rijden helemaal niet.
Waarschijnlijk een domme vraag, zit er water in het ruitensproeier reservoir?
Blaast hij wel warme lucht op de voorruit?
Als je namelijk een automatische klima anlage hebt gaat hij eerst de voorruit verwarmen en daarna het interieur.
Dit kan verholpen worden door middelste wieltje tussen de uitblaas roosters naar 3 stippen rood te draaien.
Blaast hij wel warme lucht op de voorruit?
Als je namelijk een automatische klima anlage hebt gaat hij eerst de voorruit verwarmen en daarna het interieur.
Dit kan verholpen worden door middelste wieltje tussen de uitblaas roosters naar 3 stippen rood te draaien.
-
Er zit voldoende in t reservoir
Verder blaast de verwarming helemaal niks. Alle lampjes zijn uit, net alsof er geeen stroom op staat.
Verder blaast de verwarming helemaal niks. Alle lampjes zijn uit, net alsof er geeen stroom op staat.
Wat ik kan terug vinden is dat er waarschijnlijk een hoofdzekering van 50A defekt is.
Ben nog aan het uit zoeken waar deze zit.
Ben nog aan het uit zoeken waar deze zit.
Betreft zekering nummer 37 op hoofd zekering paneel in dashbord kastje.
-
Vooralsnog lijkt alles weer te werken. Het ging inderdaad om zekeringen. Eentje van de klimatanlage was leeg, die heb ik gevuld. En ook waren beide zekeringen van de achterruit wisser en sproeier leeg. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dit gedaan omdat hij dacht dat de wisser defect was(?). En dat het nu opgelost was met het schoonmaken van het stekkertje.
In ieder geval doet alles het weer! Super (en hopen dat het ook zo blijft) Bedankt voor het meedenken!
In ieder geval doet alles het weer! Super (en hopen dat het ook zo blijft) Bedankt voor het meedenken!