E46 Cyl. 6 not firing
E46 Cyl. 6 not firing
Hmm.. ik heb het ene probleem nog niet opgelost en het volgende meldt zich helaas al
Dit is er aan de hand;
Ik reed gisteren over de autobaan op weg naar huis en plots voelde ik een soort schok, motorstoringslampje ging gelijk branden, geen vermogen meer en een hakkelende/rammelende motor. Ik dacht natuurlijk het ergste..
Thuis aangekomen de auto geparkeerd en de auto uitgelezen met Carly. Uitkomst, cyl. 6 not firing. Vervolgens heb ik deze code gewist, uit nieuwsgierigheid de auto gestart en een stuk gaan rijden. Niks aan de hand?!?
Bijna thuis, weer een 'schok', motorlampje aan, geen vermogen en een hakkelende auto.
Vanavond heb ik de code weer gewist, vervolgens accu afgekoppeld en de bobines van cyl. 5 & 6 omgewisseld om die alvast uit te sluiten. Daarna weer gaan rijden, weer hetzelfde probleem, auto opnieuw uitgelezen en het is alweer cyl. 6 not firing..
Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Dit is er aan de hand;
Ik reed gisteren over de autobaan op weg naar huis en plots voelde ik een soort schok, motorstoringslampje ging gelijk branden, geen vermogen meer en een hakkelende/rammelende motor. Ik dacht natuurlijk het ergste..
Thuis aangekomen de auto geparkeerd en de auto uitgelezen met Carly. Uitkomst, cyl. 6 not firing. Vervolgens heb ik deze code gewist, uit nieuwsgierigheid de auto gestart en een stuk gaan rijden. Niks aan de hand?!?
Bijna thuis, weer een 'schok', motorlampje aan, geen vermogen en een hakkelende auto.
Vanavond heb ik de code weer gewist, vervolgens accu afgekoppeld en de bobines van cyl. 5 & 6 omgewisseld om die alvast uit te sluiten. Daarna weer gaan rijden, weer hetzelfde probleem, auto opnieuw uitgelezen en het is alweer cyl. 6 not firing..
Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Hmmm dat is vreemd, ken je niet toevallig iemand met die INPA heeft om uit te lezen? Die komt vaak met wat uitgebreidere info.
Toevallig gekeken toen je de bobine eruit trok of er olie rondom de bougie zat? En heb je de bougie als losgetrokken?
Toevallig gekeken toen je de bobine eruit trok of er olie rondom de bougie zat? En heb je de bougie als losgetrokken?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Misschien een slechte bougie.
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Bedankt voor het meedenken.
De bougies zijn ongeveer 5000km oud en toen ik ze gewisseld heb lag er geen olie rondom de bougies. Misschien nu wel?!
Ik zal de bougies nalopen, even van cilinder wisselen en zien of het probleem zich verplaatst, want heb helaas geen nieuwe bougies liggen.
De bougies zijn ongeveer 5000km oud en toen ik ze gewisseld heb lag er geen olie rondom de bougies. Misschien nu wel?!
Ik zal de bougies nalopen, even van cilinder wisselen en zien of het probleem zich verplaatst, want heb helaas geen nieuwe bougies liggen.
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Kan wel eens zo zijn dat je kleppendeksel pakking gaat lekken waardoor er olie het bougie gat in loopt. als die olie dan tussen je bougie en bobine gaat zitten kan het wel eens zo zijn dat deze niet meer wil vonken. of erger nog, de olie loopt via het schroefdraad langs je bougie af waardoor de bougie zelf nat word.
het feit dat ie op een gegeven moment die cilinder uit gooit is omdat als er 3 misfires ontstaan (dus 3x niet vonken), dan gooit de ECU die bobine uit.
Wat ook nog eens zo kan zijn, is bijvoorbeeld een falende/bevuilde injector, waardoor er te weinig benzine ingespoten wordt in die cilinder waardoor er ook misfires ontstaan. Dan nogmaals, 3x misfire = bobine wordt uitgeschakeld.
het feit dat ie op een gegeven moment die cilinder uit gooit is omdat als er 3 misfires ontstaan (dus 3x niet vonken), dan gooit de ECU die bobine uit.
Wat ook nog eens zo kan zijn, is bijvoorbeeld een falende/bevuilde injector, waardoor er te weinig benzine ingespoten wordt in die cilinder waardoor er ook misfires ontstaan. Dan nogmaals, 3x misfire = bobine wordt uitgeschakeld.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Yep!
Dus kleppendekselpakking (olie op bougie), bougies wisselen voor nieuwe, bobine van positie wisselen en kijken of het probleem mee verhuist (dan is het de bobine dus) en dan injector van positie wisselen en kijken of het probleem meeverhuist (dan is het dus een kapotte injector) Als je het dan nog niet hebt kan het nog de kabelboom zijn, de ECU of zelfs versleten klepstoters (trust me, I've been there...)
Doe je best!
Dus kleppendekselpakking (olie op bougie), bougies wisselen voor nieuwe, bobine van positie wisselen en kijken of het probleem mee verhuist (dan is het de bobine dus) en dan injector van positie wisselen en kijken of het probleem meeverhuist (dan is het dus een kapotte injector) Als je het dan nog niet hebt kan het nog de kabelboom zijn, de ECU of zelfs versleten klepstoters (trust me, I've been there...)
Doe je best!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Thnks mannen, weer wat wijzer geworden
De bobines heb ik al kunnen uitsluiten, want het probleem verhuist niet mee. Gisteravond nog even de bougies eruit gehaald, geen olie rond de bougies! De bougie van cil 6 zag er niet echt gezond uit na maar 5000km.. Witte aanslag zat erop. Dan lijkt het me dat die cilinder toch wat arm loopt? Wat dan weer gerelateerd kan worden aan een vervuilde injector.. Morgen zet ik er nieuwe bougies in, daarna weer testen wat de auto doet. Doet hij hetzelfde dan zal ik de injectoren wisselen en kijken of het probleem zich dan verplaatst, als dat zo is laat ik ze ultrasoon reinigen of zouden er dan nieuwe in moeten?
De bobines heb ik al kunnen uitsluiten, want het probleem verhuist niet mee. Gisteravond nog even de bougies eruit gehaald, geen olie rond de bougies! De bougie van cil 6 zag er niet echt gezond uit na maar 5000km.. Witte aanslag zat erop. Dan lijkt het me dat die cilinder toch wat arm loopt? Wat dan weer gerelateerd kan worden aan een vervuilde injector.. Morgen zet ik er nieuwe bougies in, daarna weer testen wat de auto doet. Doet hij hetzelfde dan zal ik de injectoren wisselen en kijken of het probleem zich dan verplaatst, als dat zo is laat ik ze ultrasoon reinigen of zouden er dan nieuwe in moeten?
Re: E46 Cyl. 6 not firing
wit uitgeslagen bougie is inderdaad een te arm mengsel, dus ik verwacht dat die cilinder te weinig brandstof krijgt.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Ik zou eerst ultrasoon reingen, maar vervangen hoeft ook niet de wereld te kosten. Dan maar duimen dat het de injector zijn en niet de klepstoters. Injector lijkt nu de beste kanshebber iig!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Oké, gisteren de bougies kunnen vervangen en de auto opnieuw getest. Van te voren de foutcode weer gewist natuurlijk. Dus een stuk gaan rijden en toen viel ons iets op wat weer kan duiden op de injectoren? Als ik rustig rijd, komt er geen foutcode en blijft de auto het normaal doen, trap ik het pedaal wat verder in dan voel ik hem eerst een klein beetje inhouden en doe ik dat daarna nog eens dan schakelt hij die cilinder weer uit en motorlampje gaat weer aan. Dus het lijkt ergens toch op een injector die het niet bijhoudt...
Volgende stap zijn dus de injectoren en hoop echt dat het dan weer opgelost is..
Iemand ervaring met injectoren zelf reinigen, doen/niet doen? Ik kom op youtube veel filmpjes tegen waar mensen dit zelf doen met carb. cleaner en een accu. De injectoren moeten dan wel op 12v werken.
Volgende stap zijn dus de injectoren en hoop echt dat het dan weer opgelost is..
Iemand ervaring met injectoren zelf reinigen, doen/niet doen? Ik kom op youtube veel filmpjes tegen waar mensen dit zelf doen met carb. cleaner en een accu. De injectoren moeten dan wel op 12v werken.
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Zelf proberen als je handig bent :-)
Ik plemp ze altijd in de ultrasoonreiniger.
Ik plemp ze altijd in de ultrasoonreiniger.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Oké weer een stap verder..
Vanavond alle 6 injectoren gereinigd en gelijk de injectoren van cilinder 5 & 6 omgewisseld. Alles weer terug gemonteerd en gaan testrijden, maar helaas.. nog steeds hetzelfde probleem op cilinder 6. Normaal rijden geeft geen problemen, pas als het gas goed erop gaat dan wordt cilinder 6 uitgeschakeld. Als in hem in de 3e versnelling door de toeren laat gaan voel ik hem op een gegeven moment beginnen inhouden, laat ik het gas dan eraf komt er geen foutcode. Houd ik het gas erop dan natuurlijk wel.
@hj2; Als ik de auto nu laat uitlezen met betere apparatuur, zien ze dan meer? Zouden ze het probleem gelijk kunnen aanwijzen? Ik weet dat je geen helderziende bent, maar je hebt dit ook al eens meegemaakt zoals je zelf zegt.
En als het de klepstoters zouden zijn, hoeveel zou mij dat ongv. gaan kosten volgens jullie?
Edit: Ik heb met Carly trouwens ook nog wat parameters gecheckt, oa. de lambdawaarden. Nu zegt mij dat niet zoveel allemaal. Wat me wel opviel was dat lambda 2 constant rond de 1,0 zat (wat volgens mij normaal is voor een lambda) en lambda 1 die schoot alle kanten uit, dan weer dik in de - en vervolgens weer 10+.. Zou dit met het probleem te maken kunnen hebben? Of deze Carly app betrouwbaar is durf ik niet te zeggen.
Vanavond alle 6 injectoren gereinigd en gelijk de injectoren van cilinder 5 & 6 omgewisseld. Alles weer terug gemonteerd en gaan testrijden, maar helaas.. nog steeds hetzelfde probleem op cilinder 6. Normaal rijden geeft geen problemen, pas als het gas goed erop gaat dan wordt cilinder 6 uitgeschakeld. Als in hem in de 3e versnelling door de toeren laat gaan voel ik hem op een gegeven moment beginnen inhouden, laat ik het gas dan eraf komt er geen foutcode. Houd ik het gas erop dan natuurlijk wel.
@hj2; Als ik de auto nu laat uitlezen met betere apparatuur, zien ze dan meer? Zouden ze het probleem gelijk kunnen aanwijzen? Ik weet dat je geen helderziende bent, maar je hebt dit ook al eens meegemaakt zoals je zelf zegt.
En als het de klepstoters zouden zijn, hoeveel zou mij dat ongv. gaan kosten volgens jullie?
Edit: Ik heb met Carly trouwens ook nog wat parameters gecheckt, oa. de lambdawaarden. Nu zegt mij dat niet zoveel allemaal. Wat me wel opviel was dat lambda 2 constant rond de 1,0 zat (wat volgens mij normaal is voor een lambda) en lambda 1 die schoot alle kanten uit, dan weer dik in de - en vervolgens weer 10+.. Zou dit met het probleem te maken kunnen hebben? Of deze Carly app betrouwbaar is durf ik niet te zeggen.
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Dan zal het probleem in je lambda zitten, lambda waarde moet ten alle tijden om en nabij de 1 zitten.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Dat zou ik idd eerst fixen.
Uberhaupt: eerst alles fixen voordat je aan klepstoters vervangen gaat denken.
ik heb 't zelf gedaan destijds met wat hulp omdat ik destijds geen doge ruimte had om te sleutelen waar de BMW inpaste:-) De klepstoters had ik goedkoop uit een failissementspartij op ebay. BMW vroeg geloof ik 1.200,- voor de set stoters of misschien zelfs meer... Ik was voor 250,- klaar.
Met uitlezen is de diagnose kapotte klepstoter niet te stellen, alleen met logisch redeneren en zorgen dat alle andere componenten foutloos zijn.
Dat gezegd hebbende: Bij mij trad het probleem alleen op bij een koude start, zeker niet bij verhoogde toerentallen.
Alleen daarom al zou ik eerst andere zaken uitsluiten.
https://forum.driving-fun.com/viewtopic ... lepstoters
viewtopic.php?f=107&t=36741&hilit=+klepstoters
Uberhaupt: eerst alles fixen voordat je aan klepstoters vervangen gaat denken.
ik heb 't zelf gedaan destijds met wat hulp omdat ik destijds geen doge ruimte had om te sleutelen waar de BMW inpaste:-) De klepstoters had ik goedkoop uit een failissementspartij op ebay. BMW vroeg geloof ik 1.200,- voor de set stoters of misschien zelfs meer... Ik was voor 250,- klaar.
Met uitlezen is de diagnose kapotte klepstoter niet te stellen, alleen met logisch redeneren en zorgen dat alle andere componenten foutloos zijn.
Dat gezegd hebbende: Bij mij trad het probleem alleen op bij een koude start, zeker niet bij verhoogde toerentallen.
Alleen daarom al zou ik eerst andere zaken uitsluiten.
https://forum.driving-fun.com/viewtopic ... lepstoters
viewtopic.php?f=107&t=36741&hilit=+klepstoters
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E46 Cyl. 6 not firing
Ik kan er nog steeds niet bij hoe dat de klepstoters dit veroorzaken. Leeglopende klepstoters waardoor de klep niet (volledig) meer open gaat?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact