Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Beste forumleden,
Mijn BMW is na een ongeluk in het water belandt. Doordat de sloop er nog maar 125 euro voor gaf, ben ik zelf gaan kijken of er nog het een en ander mogelijk is te repareren. Ik weet dat het niet uit kan, een auto die kopje onder is geweest is meestal een verloren zaak, maar ik vind het zelf leuk om eraan te sleutelen en zie het wel als een uitdaging om hem weer aan loop te krijgen.
Als eerst even de staat van de auto na het ongeval:
- De auto is stationair het water ingegaan en heeft geen waterslag gemaakt;
- De auto is kopje onder geweest;
- De auto is een uur na het ongeluk uit het water getakeld, een dag erna heb ik hem gedroogd met een dieselkachel, de auto is nu droog.
In mijn garage heb ik de auto gestald. Ik noem even op wat ik gedaan heb:
- Lampen eruit;
- De auto droog geblazen met dieselkachels;
- Olie ververst (eerst kwam er 4 liter water uit, waarna de 4 liter olie eruit kwam);
- Filters verschoond;
- Brandstoftank op water gecheckt, zat gek genoeg geen water in;
- Bougies losgehaald;
- Zekeringen gecontroleerd (alleen die van de sigaretenaansteker was doorgebrand);
- Motor rondgedraaid (zonder bougies) om het water uit het blok te draaien en olie in het blok te pompen;
- Snel even gekeken welke elektronica niet werkt: ASC, cruisecontrol, de radio, stuurbediening, verwarming/koeling deden het merkbaar niet. Verder werkt de rest (voorlopig) nog.
Hierna heb ik de motor proberen te starten door remreiniger in de inlaat te spuiten. De motor ging aan loop (alle vier de cilinders), liters water spoot uit de uitlaat.
Na dit gedaan te hebben, heb ik geprobeerd om de motor weer te starten, maar dan zonder remreiniger. De motor ging niet aan loop, doordat er geen brandstof werd aangezogen. Ik heb toen de ECU en relais gecontroleerd. De ECU-printplaat was op verschillende plekken doorgebrand, daardoor werd de opvoerpomp niet aangestuurd (vreemd dat de ontsteking het nog wel deed).
Ik heb toen de opvoerpomp zelf van stroom voorzien (bypass), hierdoor ging de motor wel aan loop.
Ik heb toen een nieuwe ECU gehaald, de software van de oude op de nieuwe gekopieerd, de immobiliseer uitgeschakeld en de startonderbreker er tussen weg gehaald.
Toen heb ik geprobeerd de motor te starten met de nieuwe ECU, maar de motor slaat nog steeds niet aan.
Iemand hier die misschien weet wat het probleem nu kan zijn? Ik denk zelf dat bij het inlezen van de nieuwe ECU er iets niet correct is gegaan (het uitschakelen van de immobilizer denk ik zelf). Weet iemand hoe je dit op de juiste manier doet? Kunnen er nog andere dingen zijn die ik over het hoofd heb gezien?
Daarnaast vroeg ik mij af, of er nog elektronica gaat uitvallen de komende maanden. De auto is gortdroog geblazen met dieselkachels, er is geen vocht meer aanwezig. Het lijkt mij dat de elektronica daardoor niet meer verder kan oxideren en er dus geen storingen meer bij hoeven te komen.
Alvast bedankt voor jullie tijd en meedenken.
-
Mijn BMW is na een ongeluk in het water belandt. Doordat de sloop er nog maar 125 euro voor gaf, ben ik zelf gaan kijken of er nog het een en ander mogelijk is te repareren. Ik weet dat het niet uit kan, een auto die kopje onder is geweest is meestal een verloren zaak, maar ik vind het zelf leuk om eraan te sleutelen en zie het wel als een uitdaging om hem weer aan loop te krijgen.
Als eerst even de staat van de auto na het ongeval:
- De auto is stationair het water ingegaan en heeft geen waterslag gemaakt;
- De auto is kopje onder geweest;
- De auto is een uur na het ongeluk uit het water getakeld, een dag erna heb ik hem gedroogd met een dieselkachel, de auto is nu droog.
In mijn garage heb ik de auto gestald. Ik noem even op wat ik gedaan heb:
- Lampen eruit;
- De auto droog geblazen met dieselkachels;
- Olie ververst (eerst kwam er 4 liter water uit, waarna de 4 liter olie eruit kwam);
- Filters verschoond;
- Brandstoftank op water gecheckt, zat gek genoeg geen water in;
- Bougies losgehaald;
- Zekeringen gecontroleerd (alleen die van de sigaretenaansteker was doorgebrand);
- Motor rondgedraaid (zonder bougies) om het water uit het blok te draaien en olie in het blok te pompen;
- Snel even gekeken welke elektronica niet werkt: ASC, cruisecontrol, de radio, stuurbediening, verwarming/koeling deden het merkbaar niet. Verder werkt de rest (voorlopig) nog.
Hierna heb ik de motor proberen te starten door remreiniger in de inlaat te spuiten. De motor ging aan loop (alle vier de cilinders), liters water spoot uit de uitlaat.
Na dit gedaan te hebben, heb ik geprobeerd om de motor weer te starten, maar dan zonder remreiniger. De motor ging niet aan loop, doordat er geen brandstof werd aangezogen. Ik heb toen de ECU en relais gecontroleerd. De ECU-printplaat was op verschillende plekken doorgebrand, daardoor werd de opvoerpomp niet aangestuurd (vreemd dat de ontsteking het nog wel deed).
Ik heb toen de opvoerpomp zelf van stroom voorzien (bypass), hierdoor ging de motor wel aan loop.
Ik heb toen een nieuwe ECU gehaald, de software van de oude op de nieuwe gekopieerd, de immobiliseer uitgeschakeld en de startonderbreker er tussen weg gehaald.
Toen heb ik geprobeerd de motor te starten met de nieuwe ECU, maar de motor slaat nog steeds niet aan.
Iemand hier die misschien weet wat het probleem nu kan zijn? Ik denk zelf dat bij het inlezen van de nieuwe ECU er iets niet correct is gegaan (het uitschakelen van de immobilizer denk ik zelf). Weet iemand hoe je dit op de juiste manier doet? Kunnen er nog andere dingen zijn die ik over het hoofd heb gezien?
Daarnaast vroeg ik mij af, of er nog elektronica gaat uitvallen de komende maanden. De auto is gortdroog geblazen met dieselkachels, er is geen vocht meer aanwezig. Het lijkt mij dat de elektronica daardoor niet meer verder kan oxideren en er dus geen storingen meer bij hoeven te komen.
Alvast bedankt voor jullie tijd en meedenken.
-
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Ik gok dat je complete kabelboom naar de klote aan het gaan is. bekabeling en water is een stille killer, stukje bij beetje valt alles uit.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Verkeerd gegokt. Motor loopt weer zonder veel moeite, relais van brandstofpomp was kapot. Brandstoftank leeg gepompt en schone benzine erin. Auto rijdt weer prima. Valt mij niets mee voor een auto die kopje onder is geweest. Kabelbomen kunnen goed tegen water aangezien ze dicht zijn. Had eerder verwacht dat sensoren en printplaatjes en stekkertjes het zouden begeven. Dit is na ruim een maand geleden vanaf het ongeluk nog steeds niet het geval. Alles is gort droog dus verwacht ook niet dat het nog verder gaat corroderen.
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Dat is goed om te horen! het blijft altijd een beetje gissen met waterschade. Kans blijft dat er via de bekabeling langzaam aan water richting de ECU of wat dan ook kruipt.
Zo heeft de E53 X5 bijvoorbeeld het kwaaltje dat de radiator outlet gaat lekken, en via de sensor het water naar de ECU loopt, om vervolgens je complete ECU te slopen. dat gebeurt niet in een dag, maar in maanden.
Hoop voor je dat je er in de toekomst geen last van gaat krijgen en weer kan genieten van de auto!
Zo heeft de E53 X5 bijvoorbeeld het kwaaltje dat de radiator outlet gaat lekken, en via de sensor het water naar de ECU loopt, om vervolgens je complete ECU te slopen. dat gebeurt niet in een dag, maar in maanden.
Hoop voor je dat je er in de toekomst geen last van gaat krijgen en weer kan genieten van de auto!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Ik ga dit volgen. Ik ben benieuwd.
Maak er eens een poll van haha.
Ik ga dan inzetten op problemen over niet al te lange tijd.
Ik hoop het niet voor je, maar ik zou het zelf niet aandurven.
Van de andere kant, zo lang hij het goed doet is ie meer waard als die €125,-
Maak er eens een poll van haha.
Ik ga dan inzetten op problemen over niet al te lange tijd.
Ik hoop het niet voor je, maar ik zou het zelf niet aandurven.
Van de andere kant, zo lang hij het goed doet is ie meer waard als die €125,-
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
ik had die 125 euro genomen maar als je je verveeld en niks te doen heb ;-)
Zonder gekheid, tis wel een uitdaging
Zonder gekheid, tis wel een uitdaging
Laatst gewijzigd door Purm op 24 jan 2018, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
125 euro nemen was het domste wat ik kon doen aangezien ik wist dat de motor geen waterslag had genaakt en deze motoren al gauw 450 euro waard zijn. M velgen zijn ook nog goed met goede banden dus ook 50 euro per stuk. En dan hebben we het nog niet eens over de overige onderdelen die verkocht kunnen worden.
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Heb nog wel een vraag: Wat dient er allemaal vervangen en ververst te worden aangezien de auto kopje onder is geweest. Olie en brandstof zijn ververst. Naar mijn idee hoeven alleen de volgende dingen:
- Filters
- Remolie
- Dingen die zichtbaar kapot zijn (lampjes etc.).
Daarnaast ga ik alle draaiende onderdelen even in de olie zetten aangezien de poelies etc. flink geluid maken.
Iemand nog dingen die ik over het hoofd zie die belangrijk zijn?
Nog meer vloeistoffen die vervangen dienen te worden?
- Filters
- Remolie
- Dingen die zichtbaar kapot zijn (lampjes etc.).
Daarnaast ga ik alle draaiende onderdelen even in de olie zetten aangezien de poelies etc. flink geluid maken.
Iemand nog dingen die ik over het hoofd zie die belangrijk zijn?
Nog meer vloeistoffen die vervangen dienen te worden?
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Dat is peanuts en tientjes werk.
Maar heb een baas thuis en die zou dat nooit toestaan :-)
Maar des te leuker te lezen dat iemand dat wel aan durft en doet.
Maar heb een baas thuis en die zou dat nooit toestaan :-)
Maar des te leuker te lezen dat iemand dat wel aan durft en doet.
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom autos met waterschade zo snel voor een waardeloze prijs weg worden gedaan. Wanneer de motor geen waterslag heeft gemaakt, wat meestal niet gebeurd omdat de motor stationair loopt omdat je voeten op de koppeling en rem hebt, stationair hebben de zuigers niet voldoende kracht om water door het luchtfilter heen te zuigen. Daarnaast zullen de zuigers geen hele grote klap maken wanneer ze wel water proberen te comprimeren.
Oftewel naar mijn idee kun je de meeste (motorsystemen) van auto's met waterschade eenvoudig repareren. De complete auto repareren is wel meer werk en duurder.
Hoewel een kabelboom opnieuw trekken ook niet heel veel werk is. Alleen het interieur en de isolatie gaat stinken.
Bij nieuwere auto'/s heeft het weing zin aangezien daar veel meer electronica in zit die ook nog een stuk duurder is.
Maar ben wel benieuwd waarom velen zeggen dat een auto met waterschade waardeloos is.
Oftewel naar mijn idee kun je de meeste (motorsystemen) van auto's met waterschade eenvoudig repareren. De complete auto repareren is wel meer werk en duurder.
Hoewel een kabelboom opnieuw trekken ook niet heel veel werk is. Alleen het interieur en de isolatie gaat stinken.
Bij nieuwere auto'/s heeft het weing zin aangezien daar veel meer electronica in zit die ook nog een stuk duurder is.
Maar ben wel benieuwd waarom velen zeggen dat een auto met waterschade waardeloos is.
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Mooi dat je wagen weer loopt maar ik verwacht nog wel veel problemen. Neem je km teller, hier is vast water in gekomen en ga je je niet droog krijgen met een heater. Achter het handschoenen vakje zitten ook wat modules, heb je deze allemaal los gehad? Contactpunten schoon en droog gemaakt, modules los gemaakt? Dit maakt een heater allemaal niet droog,net als meer modules.
Heb je bv de vloerbedekking er ook uit gehad?
Zolang de wagen rijd, leuk project, geniet er van maar gok zomaar dat het van korte uur is.
Heb je bv de vloerbedekking er ook uit gehad?
Zolang de wagen rijd, leuk project, geniet er van maar gok zomaar dat het van korte uur is.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Km teller werkt, modules heb ik als eerst droog gemaakt samem me de zekeringen. Vloerbedekking is droog door de heater. Je noemt problemen op die (wanneer ze zou zijn voorgekomen), makkelijk te verhelpen zijn.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03 dec 2016, 19:34
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Geweldig dit onderwerp!!
Persoonlijk zou ik altijd afblijven van een "waterauto" maar in dit geval je eigen auto begrijp ik
en ik denk dat ik ook zou gaan kijken wat er nog werkt. Denk dat het geforceerd drogen een hele
goed zet is geweest...en droog wordt ie vanzelf weer. Ecu had ik wel op gegokt ja dat die het zou
begeven. Motorisch/technisch en interieur zou ik ook niet bang voor zijn...kwestie van drogen en de motor kan
je gewoon van nieuwe olie e.d. voorzien.
Zeeeer benieuwd wat er wel en niet blijft werken. Rijdt je er weer dagelijks mee??
Persoonlijk zou ik altijd afblijven van een "waterauto" maar in dit geval je eigen auto begrijp ik
en ik denk dat ik ook zou gaan kijken wat er nog werkt. Denk dat het geforceerd drogen een hele
goed zet is geweest...en droog wordt ie vanzelf weer. Ecu had ik wel op gegokt ja dat die het zou
begeven. Motorisch/technisch en interieur zou ik ook niet bang voor zijn...kwestie van drogen en de motor kan
je gewoon van nieuwe olie e.d. voorzien.
Zeeeer benieuwd wat er wel en niet blijft werken. Rijdt je er weer dagelijks mee??
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Inderdaad een mooi topic. Wat heb je te verliezen. Ben ook wel benieuwd wat dit over een langere periode met de auto doet.
Zou er alsnog wel vochtvreters in je auto leggen om het resterende vocht wat er nog inzit er ook uit te krijgen. Volgens mij kun je die bij de action vrij goedkoop halen.
Zou er alsnog wel vochtvreters in je auto leggen om het resterende vocht wat er nog inzit er ook uit te krijgen. Volgens mij kun je die bij de action vrij goedkoop halen.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Ga hem zelf weer een beetje opknappen: nieuwe lampen erin etc. daarna in de export of misschien kan ik er nog iemand blij mee maken voor een mooi prijsje. Waarbij ik natuurlijk vertel dat hij waterschade heeft en je daarbij risico loopt dat functies kunnen uitvallen en niets zeker is.