Toerental zakt te ver bij ontkoppelen 328i e46

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
santo
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2016, 14:08

Toerental zakt te ver bij ontkoppelen 328i e46

Bericht door santo » 26 mar 2017, 18:28

Hallo,

Sindskort valt het toerental van mijn e46 328ci '99 te ver terug bij het ontkoppelen. Heel af en toe zie ik het toerental dalen tot onder stationair toerental waarna het toerental weer naar normaal stationair gaat. Heb nu enkele keren gehad dat het toerental zover terug viel dat de motor helemaal uitviel.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Gr Santo

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: Toerental zakt te ver bij ontkoppelen 328i e46

Bericht door stefans » 26 mar 2017, 19:49

Ik denk dat dit probleem wordt veroorzaakt door de stationair regelaar.
Kijk dsze na reinig hem en anders vervang hem.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Toerental zakt te ver bij ontkoppelen 328i e46

Bericht door Dutchie » 27 mar 2017, 07:57

Inderdaad de stappenmotor (stationair regelaar) is een optie, maar kan ook een vacuumlek zijn, check de rubber inlaatbuis tussen gasklep en luchtfilter eens, en de slang naar de stappenmotor. als deze valse lucht aanzuigt krijg je ditzelfde probleem.

Ook de luchtmassameter kan hier een rol in spelen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

santo
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2016, 14:08

Re: Toerental zakt te ver bij ontkoppelen 328i e46

Bericht door santo » 27 mar 2017, 10:26

Top, bedankt voor jullie antwoorden! gr Santo

Megaigel
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 nov 2016, 13:10

Re: Toerental zakt te ver bij ontkoppelen 328i e46

Bericht door Megaigel » 23 apr 2017, 13:40

Hallo,

Ik zit al een tijd met hetzelfde probleem. Het doet zich vaak voor als de auto warm is geweest en uitgezet en vervolgens weer gestart wordt. Na een rit op de snelweg is het toerental overigens keurig (zakt bij afremmen naar 1000 toeren en bij stilstand zakt hij naar de 750).
De auto slaat nooit af!
Heb alle slangen al gecontroleerd en er is nergens een vacuümlek te vinden, maar ik heb gehoord dat er onder het inlaat spruitstuk ook nog vacuumslangen zitten. Kan iemand dit bevestigen en heeft iemand dan een diy (uitleg of video) of het demonteren en monteren voor het inlaat spruitstuk.
Het gaat om een e46 318i touring uit 2001 (m43 motor)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”