Motor te warm bij 130km/u

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
inhodel
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2017, 01:08

Motor te warm bij 130km/u

Bericht door inhodel » 29 jan 2017, 01:18

beste liefhebbers.

Al tijden lees ik mee, meestal alles problemen kunnen oplossen dmv de search functie.
Maar nu toch het volgende:

de ketting van mijn F20 heeft 9 maanden geleden gesprongen. Na de reparatie is er een nieuwe motor erin gezet die 20000 km heeft gereden.

Nu ben ik afgelopen week een lange rit gaan maken. (langer dan normaal) ritje naar Parijs.
Na 150km ben ik 130 gaan rijden(boven de 2500rpm). Toen kreeg ik een melding dat motor te warm werd en werd de motor automatisch uitgeschakeld, dus met knipperlichten langs de snelweg.

Anwb langsgekomen en kon niet echt iets vinden, wel koelvloeistof op een lage peil en heeft er 1 liter bijgegooid.
na een uurtje stilstaan ben ik verder gaan rijden en na 100km verder ben ik weer 130 gaan rijden. En weer valt mijn motor uit met dezelfde melding.

Ik heb na 5 minuten wachten weer de auto gestart en weggereden. Ik heb Parijs gehaald met continue 120-125 maximaal. De volgende dag kreeg ik wel een melding dat koelvloeistof te laag is. Ik dacht wat raar want er is net 1 liter bijgegooid (heb wel de dop eraf gehaald toen dat ding nog warm was en veel stoom eruit kwam)
Dus heb 1,5 liter erbij gegooid in Parijs (tot nu toe nog op max streepje)

De terugweg heb ik helemaal uitgereden met max 125km p/u omdat ik het gevaarlijk vond om het te testen met een baby in de auto.

Maar wat kan het zijn? Toch iets met die vervangende motor? Of software probleem? of radiator die niet goed gekoeld wordt?

Super 7
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jul 2016, 19:01

Re: Motor te warm bij 130km/u

Bericht door Super 7 » 31 jan 2017, 21:16

Lekke koppakking?

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Motor te warm bij 130km/u

Bericht door Martijn. » 01 feb 2017, 08:33

Gewoon terug gaan naar de garage die de motor heeft vervangen.
Er is duidelijk ergens een koelwater lek. Als er te weinig koelwater in het systeem zit krijg je automatisch een overhitte motor.
Niet mee door rijden in ieder geval !!
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Mr.Bimmer
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 apr 2016, 21:03

Re: Motor te warm bij 130km/u

Bericht door Mr.Bimmer » 30 apr 2017, 06:34

Gegarandeerd het pijpje wat achterop de cilinderkop zit.
Die lekken heel vaak. De lekkage is ook pas echt te zien als je van onderen gaat kijken. Waarschijnlijk loopt de koelvloeistof nu over je versnellingsbak.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Motor te warm bij 130km/u

Bericht door AdE39 » 22 jun 2017, 09:20

Goede morgen beste forum leden,

Ja, dat is een erg leuke toevoeging aan deze motor.
Dat koelwater pijpje van Kunststof!

Dat beruchte kunststof pijpje, dat gaat nog al eens erg vaak stuk.
Het gevolg, scheuren in dit domme stukje kunststof, waarom nu niet een stukje fatsoenlijk Aluminium?

Onze dochter heeft dus een 1 serie van 2012.
Steeds maar kvs bijvullen.

Ik heb dus eens gekeken aan de onderzijde van haar Een serie, en wat blijkt.
Blauwe sporen van gedroogde kvs op de versnellingsbak.
Het welbekende kunststof pijpje.

De zaak gedemonteerd, en ja hoor, het pijpje was netjes gescheurd.
Een nieuw pijpje en O-ringen gemonteerd, en het kvs lek was verleden tijd.

Ik moet wel zeggen, je kan er verrot moeilijk bij, zeker als je gespierde armen hebt.
Ik denk dus dat men bij de BMW dealer een speciaal mannetje hebben rond lopen, met dunne en zeer flexibele armen.

Mijn armen zijn in elk geval behoorlijk geschaafd!

Nu is het motor compartiment toch echt niet klein bij een BMW 1 serie, want er past immers een 6 in lijn motor in.
Dus waarom heeft BMW deze 4 cilinder motor niet 5 cm verder naar voren gelegd.
Dat heeft natuurlijk weer te maken met de gewicht verdeling!

Verder is een BMW 1 serie zeker een hele mooie en zeer sportieve BMW.
Ik mag er zeker erg graag in rijden.
Terwijl ik dagelijks rond rijd in mijn 5 serie.

In elk geval weten vele 1 serie eigenaren al van dit stukje vervelend Kunststof, dat dit wel eens voor koelproblemen kan leiden.
Laat het echter niet zover komen!
Als u steeds weer bij moet gaan vullen, denk dan eens, dat dit domme stukje kunststof achter op de cilinderkop het vervelende lek euvel is bij de BMW 1 serie, vooral bij de 4 cilinder motoren.

Een handig iemand, die laat dit stukje onbenullig kunststof vervangen door een aluminium exemplaar.
Je moet dan wel kennis hebben aan iemand die in een gieterij werkzaam is.
Daar kan men moeiteloos een aluminium exemplaar voor u gieten!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”